Nokia Tukeva 500; de 1e Finse Android (Jellybean) smartphone

Za 31 maart 2012 13:05, Ron Smeets, 10369

Nokia Tukeva 500; de 1e Finse Android (Jellybean) smartphone

In Barcelona verraste Nokia vriend en vijand met de onthulling van een nieuw Symbian multi media toestel, de 808 Pureview en enkele dagen geleden dook ineens het gerucht op dat de Finnen ook nog zouden werken aan twee, goedkopere, MeeGo smartphones. Daaruit zou je kunnen concluderen dat het Windows Phone huwelijk met Microsoft (voorlopig) geen monogame aangelegenheid is, of wordt.

Gisteren (vrijdag) had ik een afspraak met een hooggeplaatste Nokia medewerker, in de buurt van Düsseldorf, ver weg van Nokia's kantoren en burelen hier in West Europa. Wat ik daar te zien kreeg deed mijn mond openvallen en als ik klompen zou dragen dan waren die nu gebroken. Nokia heeft de afgelopen 8 maanden, zo liet een woordvoerder zich ontvallen, gewerkt aan de Tukeva 500, een toestel met, schrik niet, Android Jellybean. De naam, Fins voor 'stoer' is nog niet final maar een werknaam die door de projectmedewerkers gekozen is, mogelijk om duidelijk te maken dat Nokia nog steeds de 'ballen' heeft om de wereld te verrassen.

Natuurlijk heb ik gevraagd, nee, gesmeekt, om een paar kiekjes van het prototype, waarvan de hardware al bijna het finale stadium bereikt heeft, te kunnen maken, Helaas was dat onbespreekbaar. Er werd mij ook op het hart gedrukt dat ik nog absoluut NIETS mocht publiceren over het toestel. Toch heb ik besloten om dit toch te doen, met alle mogelijke gevolgen van dien voor mij. Het is immers wereldnieuws.

De Android Jellybean software op de Nokia Tukeva 500 was duidelijk nog een (vroege) alpha versie dus over de functionaliteit, als in: kwaliteit en werking, daarvan kan ik nog niet veel zeggen en al helemaal niet oordelen. Daarvoor is het nog veel te vroeg.

In mijn gesprek met de Nokia medewerker werden wel een aantal bijzonder verrassende uitspraken gedaan. Zo blijken de Finnen al sinds de lente van 2010 in het diepste geheim met Google te onderhandelen over de ontwikkeling van een Android smartphone. Later dat jaar kwam er echter een flinke kink in de kabel toen bleek dat niet Vanjoki maar de, voor Nokia onbekende, Stephen Elop (ex Microsoft) als nieuwe CEO aangesteld werd. Wat daarna gebeurde is historie. Elop en Ballmer bekokstoofden het huwelijk tussen Windows Phone en Nokia dat in februari 2011 voltrokken werd.

In de maanden na de 'Microsoft deal' doken diverse geruchten op waarin gespeculeerd werd over een Plan B, een aantal (ontevreden) investeerders die een 'eigen' oplossing voor Nokia's problemen bedacht hadden en uitgevoerd wilden zien. Die geruchten werden echter al snel naar het land van de fabelen verwezen.

Plan B was, en is, een fabeltje of hooguit niet meer dan een gedachtenspinsel van enkele 'dissidenten' binnen Nokia. Nu blijkt dus dat Plan B helemaal door Nokia zelf geregisseerd werd met als doel om te zorgen dat het echte alternatieve plan, dat schertsend in Finland 'Plan A' genoemd werd, geheim zou blijven. Mocht er iets uitlekken over 'Plan A' dan zou Nokia dat, met de fabeltjes rondom 'Plan B' een stuk makkelijker kunnen hebben weerleggen.

Maar Plan A lekte niet uit, mede omdat er dus in het diepste geheim aan gewerkt werd door een groep van niet meer dan 10 personen (van Nokia en Google) onder leiding van, en nu komt het! Anssi Vanjoki. Zijn boze en verbitterde vertrek bij Nokia blijkt dus helemaal in scene gezet te zijn. Vanjoki staat niet meer op de loonlijst van de Finse fabrikant maar hij heeft dus wel volop gewerkt aan een deal met Google en had dus de leiding over het 'Tukeva' project. Zowel de investeerders als de huidige CEO, Stephen Elop, werden daarover ook NIET ingelicht. Er was maar één persoon binnen de Raad van Bestuur die van het Android project op de hoogte was. Wie? Dat wil men ook nu, en altijd, geheim houden, aldus de Nokia medewerker die ik afgelopen vrijdag in de buurt van Düsseldorf sprak.

Het is alom bekend dat Vanjoki, voor zijn vertrek bij Nokia, een van de meest strijdlustige Finnen was als het ging om de concurrentiestrijd met andere fabrikanten, vooral Apple. Hij heeft in de jaren nadat de iPhone uit kwam en Android een hit werd regelmatig bijzonder uitspraken gedaan over Apple's onterechte 'claim' dat ze het touchscreen uitgevonden zouden hebben en dat Nokia een 'iPhone' zou namaken. En wie herinnert zich niet de 'broekplassen' comment over Android ;-) Dat laatste maakt het nieuws dat juist Vanjoki de persoon is geweest die de leiding had over de eerste Finse Android smartphone extra smeuïg.

Zoals gezegd kan ik geen fotobewijs tonen, maar ik heb wel zo goed en zo kwaad als dat ging geprobeerd mijn waarnemingen uit te tekenen (met een tekenprogramma). Ik ben daar geen held in overigens. Uiterlijk had het toestel nog het meeste weg van de Nokia X7, maar dan met 'schuine hoeken alleen aan de bovenzijde. Aan de onderzijde is hij 'rond'. Hij lijkt dus ook helemaal NIET op de N9 of Lumia 800. Ook dat, zo vertelde de Nokia medewerker mij, was een bewuste keuze. De Tukeva 500 moest duidelijk anders uitzien. De specs, voor zover ik die aan de buitenkant kon achterhalen: Een 4.3 - 4.5 inch display, 8 megapixel camera (die vrijwel identiek is aan de camera van de X7), geen fysieke knoppen op de voorzijde, een camera toets aan de zijkant waar ook de volume toetsen zitten. De accu is niet zelf te vervangen. Ik heb niet geprobeerd het klepje te verwijderen, maar het feit dat er aan de bovenzijde een microSD kaart gleuf zit en aan de linker zijkant een ingang voor de microSIM kaart doet mij vermoeden dat de accu dus fixed ingebouwd is. Tot slot viel ook op dat de Nokia Tukeva 500 erg dun is. Ik schat rond de 8 milimeter, maar zeker niet veel dikker.

Letwel, de tekening hieronder is puur bedoeld voor de vorm van het toestel. De home, back en menu knoppen heb ik geknipt en geplakt vanuit de afbeelding van een ander Android toestel. Hetzelfde geldt voor het Android (ICS) scherm. Wat ik gezien heb van Jellybean leek enigszins op ICS, maar dat kan heel goed (en is het waarschijnlijk ook) nog een alpha versie zonder 'eigen' UI zijn geweest. Het enige detail dat in de buurt komt van de werkelijkheid is de 8 megapixel camera omdat die, zoals gezegd, exact lijkt op die van de Nokia X7. Verder viel mij nog op dat de naam 'Google' (nog) niet op het prototype van de Tukeva 500 stond. Of dat bij de defintieve versie wel het geval zal zijn kon de Nokia medewerker niet zeggen.

Nokia-Tukeva-5001

Nu zie ik de reacties al voor me. "1 april!". Tsja, ik kan niet voorkomen dat dit geroepen wordt maar daarom heb ik dus ook besloten om het artikel op 31 maart te publiceren. De komende dagen ben ik veel onderweg voor events, een beurs en een perstrip naar Londen en ik wilde dit nieuws toch echt zo snel mogelijk wereldkundig maken.

Natuurlijk heb ik vandaag nog contact gezocht, en gekregen, met de Nokia woordvoerder hier in Nederland. Zijn reactie was voorspelbaar. "Er is bij mij niets bekend over deze geruchten en Nokia's officiële standpunt is dat wij nooit reageren op geruchten, geen uitspraken doen over toekomstige producten en ook niet reageren op uitspraken die Nokia medewerkers, eventueel op persoonlijke titel gedaan hebben", aldus Jurgen Thysmans van Nokia Benelux.

Reacties (38)

 

    • Baardagaam
    • Za 31 mrt 2012, 14:02

    Mijn eerste reactie was ook, leuk Ron 1 april... Maar als dit echt zo is, is het een aangename verrassing waar veel mensen blij mee zullen zijn, ik tenminste wel. Bedankt dat je dit wilde publiceren Ron! En nu maar hopen dat de gevolgen voor jou zullen meevallen ...


    • Menno
    • Za 31 mrt 2012, 14:15

    Als dit klopt, dan hebben we hier wel een scoop van hier tot Tokio. Kan me alleen moeilijk voorstellen dat dit al die tijd stil is gehouden en nu door één van de weinige betrokkenen aan een Nederlandse journalist wordt gelekt. Heb zelf het idee dat Windows Phone nu net lekker op gang begint te komen, helemaal met lancering van Lumia 900 in US per 8 april. Moet nog maar eens zien of er ooit een Nokia Android op de markt gaat komen. Denk het eerlijk gezegd niet....


    • Wietse
    • Za 31 mrt 2012, 14:24

    Zal wel de laatste keer zijn dat jij zo'n gesprek hebt met een Nokia medewerker.


    • BJV
    • Za 31 mrt 2012, 14:29

    Als dit allemaal niet gepubliceerd mocht worden, waarom zouden ze Ron dan uitnodigen.. Ik geloof wel dat Nokia verder kijkt. De achterstand van WindowsPhone is gewoon te groot om alle pijlen op te richten. Er is nog geen fatsoenlijke Nederlandse app uit van een bedrijf. Bijvoorbeeld die van ING


    • Emlyn
    • Za 31 mrt 2012, 15:02

    Inderdaad, nog geen fatsoenlijke nederlandse app uit op windows

    *RTLZ
    *Schiphol
    *NU.nl
    *Flitsservice.nl
    *Buienradar
    *Nederlan dse Rode Kruis

    Dude, ff verder kijken dan je neua lang is he!
    Ps, er is niks fatsoenlijks aan de ING ;)


    • Rob
    • Za 31 mrt 2012, 15:08

    WOW, wat een verhaal! Dit maakt het allemaal veel spannender. Toch denk ik dat Windows Phone een grote toekomst heeft! Misschien wel groter dan die van Android.


    • iPhone gebruiker
    • Za 31 mrt 2012, 16:42
    Iphone_comment

    slecht nieuws voor mij waarom moeten ze achter die andere fabrikanten aan Nokia was zo speciaal om juist niet voor Android te kiezen :(


    • Robert
    • Za 31 mrt 2012, 16:46

    ALS het echt zou zijn dan zou ik het nu niet gepubliceerd hebben maar na 1 april.... Ik geloof er echt helemaal niets van.


    • Ron Smeets [website]
    • Za 31 mrt 2012, 17:03

    @Robert
    Ik schrijf ook dat ik deze reacties wel aan zag komen. Echter, ik wilde het artikel, en vooral de tekening asap uitwerken om te voorkomen dat de informatie in mijn hoofd zou verwateren ;-)


    • patrick
    • Za 31 mrt 2012, 17:26

    haha, jááája...


    • BU
    • Za 31 mrt 2012, 18:11

    Leuk bedacht Ron, maar Finnen zouden zo'n toestel nooit 'Tukeva' noemen, zelfs niet als werknaam.


    • fred
    • Za 31 mrt 2012, 18:22

    Gisteren was ik even het cafe in in Rusland hier. En werkelijk waar ik heb het even bekeken en IEDEREEN heeft een iphone en apple laptop etc!! Het was toch echt een nokia land. Maar de iphone if the phone to have hier. Ze houden nogal van uiterlijk vertoon .De dames hebben waarschijnlijk maanden moeten sparen om hun zio geliefde iphone aan te schaffen. Mijn vrouw vroeg nog aan de vriendin waarom ze een iphone heeft gekocht omdat die telefoon eigenlijk hetzelfde kan als haar samsung. Ach zei de vriendin het is "cool".

    Het schijn hier niet uit te maken war de specs zijn als er maar een appel op staat.

    Nokia is gestorven hier. Nog NOOIT oemand gezien hier met een nokia lumia of oziets.

    Hier zie je iphone en samsung. E#n soms lg en htc. Nokia niemand meer.


    • Maarten
    • Za 31 mrt 2012, 18:32

    De naam doet je inderdaad (onder andere) de das om. Ik geloof er niets van. Moest je gelijk hebben, dan post ik mijn felicitaties onder het artikel van de officiële voorstelling.
    De home, back en menu knoppen staan overigens buiten het scherm, maar zijn eigenlijk wel on screen toetsen, of niet? ;-)
    Het design staat me overigens niet aan.


    • Marcel
    • Za 31 mrt 2012, 18:50

    Mocht het waar zijn dan zou ik het geweldig vinden en die stap van Nokia nog begrijpen ook.
    Dan hebben ze rustig gewacht tot Android volwassen is geworden en een relevant marktaandeel verworven heeft alvorens ze op de trein springen.


    • BU
    • Za 31 mrt 2012, 18:53

    @Marcel.... in tegenstelling tot Samsung dat direct op de trein sprong en daarmee haar marktaandeel verdubbelde?


    • Marcel
    • Za 31 mrt 2012, 19:03

    @ BU: Ik had ook liever gezien dat Nokia meteen de stap naar Android zou maken maar ze hebben Symbian nog erg lang als main platform gezien voor hun highend toestellen.

    Samsung en HTC hebben idd. zeer van Android geprofiteerd en terecht.


    • Michel
    • Za 31 mrt 2012, 19:06

    -_-

    Echt hoor. Een kind van zes kan een overtuigender Photoshopje maken.


    • iPhone gebruiker
    • Za 31 mrt 2012, 19:17
    Iphone_comment

    Wauw als dit waar is dan is dit echt werkelijk briljant


    • Ron Smeets [website]
    • Za 31 mrt 2012, 19:17

    @ Michel
    Zoals ik zelf ook al schrijf: "Zoals gezegd kan ik geen fotobewijs tonen, maar ik heb wel zo goed en zo kwaad als dat ging geprobeerd mijn waarnemingen uit te tekenen (met een tekenprogramma). Ik ben daar geen held in overigens."

    Puur bedoeld om wat ik gezien heb proberen te reproduceren. Niet als overtuigend beeldbewijs van het toestel zelf


    • Ron Smeets [website]
    • Za 31 mrt 2012, 19:19

    @BU
    Tukeva betekent toch stoer? Ik vond het wel, samen met de rest van het verhaal dat ik hoorde (en zag) plausibel klinken. Ben geen Fin, maar kan de reden voor de naam wel begrijpen.


    • Troela
    • Za 31 mrt 2012, 19:38

    Jammer voor je Ron, dat je helemaal niks gezien of gehoord hebt. It is fake.


    • BU
    • Za 31 mrt 2012, 19:49

    @Ron, nee het betekent eerder 'struis'... als in: fors, potig, zwaargebouwd.

    Een mobiele telefoon uit de vorige eeuw, met de vorm en het gewicht van een baksteen, die zou je tukeva noemen. Ik vrees dat google translate je het bos in heeft gestuurd.


    • Michel
    • Za 31 mrt 2012, 19:56

    @Ron: als je het niet kunt en je geen referentiekader hebt, waarom zou je dan een slechte mock-up maken voor een overduidelijke 1 april-grap? Iedereen weet dat Nokia -zeker zo kort na aanvang van haar samenwerking met Windows Phone- Android niet gaat omarmen.


    • BU
    • Za 31 mrt 2012, 20:03

    @Michel.... is toch best leuk? Ik vind van wel


    • Ralph
    • Za 31 mrt 2012, 20:29

    Waarom zou je de gelukkige zijn die als eerste dit wereldnieuws zou horen Ron? Ik kan het niet bedenken! ;-)


    • Vincent
    • Za 31 mrt 2012, 20:43

    OS Jelly Beans is nog niet verstrekt aan toestel fabrikanten, dus leuk verhaal maar iets te veel 1 april.


    • Michael
    • Zo 1 apr 2012, 00:54

    Mocht dit toch een 1 april grap van Ron zijn, kom ik nooit meer op deze website...


    • Ron
    • Zo 1 apr 2012, 01:10

    Een "leuk" bedoelde 1 april grap. Erg doorzichtig vooral om er in te zetten dat het geen 1 april grap is ;-(.


    • bozzg86
    • Zo 1 apr 2012, 01:49

    "Ik schrijf ook dat ik deze reacties wel aan zag komen. Echter, ik wilde het artikel, en vooral de tekening asap uitwerken om te voorkomen dat de informatie in mijn hoofd zou verwateren ;-)"

    Je kan je bevindingen en tekeningen toch ook opschrijven/tekenen, opslaan en na 1 april plaatsen? LOL :P


    • marijnpolman
    • Zo 1 apr 2012, 12:31

    ok tis vandaag 1 april; time to come clean?


    • lol
    • Zo 1 apr 2012, 13:07

    Leuk dit, hoort een 1 april grap niet op 1 april uitgehaald te worden? Op deze manier geloof ik straks geen één artikel meer op deze site.


    • Troela
    • Zo 1 apr 2012, 16:22

    Jonge bosaap je begint zelf over 1 april poepert.


    • Troela
    • Zo 1 apr 2012, 16:22

    Jonge bosaap je begint zelf over 1 april poepert.


    • Troela
    • Zo 1 apr 2012, 16:23

    Jonge bosaap je begint zelf over 1 april poepert.


    • Troelatje
    • Zo 1 apr 2012, 16:23

    Jonge bosaap je begint zelf over 1 april poepert.


    • HT
    • Zo 1 apr 2012, 23:28

    Wow!! En nu ook al de Google Nexus Lumia

    http://www.gsmpedia.nl/nokia/nokia-nieuws/27681/nokia-en-google-presentere...


    • Kees
    • Ma 2 apr 2012, 08:51

    Ik weet niet of Ron ons nu prbeert beet te nemen of dat Ron zichzelf heeft beet laten nemen, maar Nokia heeft momenteel al 4 platforms:

    - Symbian Belle
    - Windows Phone
    - MeeGo
    - S40 ()of de opvolger daarvan, ben de naam even kwijt).


    Daarbij heeft Nokia moeite de kosten in de hand te houden en toch de ontwikkeling op peil. Dan is het ondenkbaar dat Nokia nog een platform zou gaan lanceren. En al helemaal niet op nieuwe hardware.


    • Anthony1971
    • Vr 20 apr 2012, 12:52


    NOKIA , LUISTER ALSJEBLIEFT EENS NAAR DE CONSUMENT !!!!


    Nokia moet eens niet zo eigenwijs zijn !! ik word er zo moe van !! ik durf te wedden dat Nokia de meeste kennis in huis heeft om perfecte mobiele telefoons te maken......doe er dan ook wat mee !! ze weten dat de Samsung Galaxy III in de startblokken staat !! kom dan verdomme niet met een Lumia 900 aanzetten !! hoe dom kun je wezen , iedere normaal denkend mens die die twee toestellen in zijn handen krijgt gedrukt in de winkel hoeft niet eens te denken !! die kiest meteen voor de Samsung , Quad core , groot display , 1080p scherm , en het belangrijkste Android !! een besturing systeem wat bijna foutloos werkt.....na het introduceren van android 4.0.3 heeft android een knap stukje werk laten zien , en de verversing van google play is ook geen verkeerde stap geweest.......er is ook misschien helemaal niks met windows phone , maar zeg nou zelf.....het is het aanzicht......die belachelijke blokken op je scherm ( lijkt echt wel of het toestel uit 2008 komt ) veel te simpel gehouden , totaal geen brillant iets aan te ontdekken....ik ben jaren en jaren fanatiek NOKIA fan geweest en nog , ik kwijl nog steeds bij mijn Nokia N9 !!!! perfect nokia gewoon , stoere opzet , werkt foutloos , en accu gaat 2 dagen mee bij intensief gebruik !! geen eentje doet dat nokia na , windows verkloot het mooie aanzicht van de Lumia.....moddel is prachtig , zet je het scherm aan denk je waar blijft het......te zonden gewoon !! android kun je een eigen looks geven , dat is wat de mensen willen......je eigen dinngetje ( iets wat van jou is ) niet dat microsoft bepaald de wet gezeik !! stop toch eens met het domme inzicht en knal nou eens door met het maken van goeie produckten.....het lijkt tegenwoordig wel of de bedrijven het drukken hebben met rechtzaken aanspannen tegen elkaar en ruzie maken i.p.v mooie goedwerkende produkten op de markt te brengen !!

    Ik durf te garanderen als nokia nu 1 smartphone op de markt zet die net boven de specs uitkomen van de nieuwe Samsung die klaar ligt , en dan ook nog eens met het nieuwe Android 4.0.4 en een iets iets iets platter design dan de Lumia/N9 , dan word het 1000% een hele grote knaller over de wereld en staan ze zo weer op nummertje 1

    doen ze dat niet en gaan ze door met Microsoft , zal het schip nog dieper gaan zinken dan de Titanic , en daar zijn er weinig levend uitgekomen !!

Reageren