RIM leidt 95 miljoen verlies; focus nu op zakelijke markt

Vorig artikel Volgend artikel

RIM heeft gisteren haar meest recente kwartaalcijfers bekend gemaakt en die waren niet bepaald rooskleurig. In het (fiscale) vierde kwartaal van 2012 (in Noord Amerika en Canada loopt dat tot begin maart), moest RIM een verlies van 95 miljoen Euro incasseren.

De kersverse CEO, Thorsten Heins, zei tijdens de presentatie van de cijfers dat RIM zich weer meer gaat focussen op de zakelijke markt. Van oudsher lag daar vooral de sterkte van RIM. Dat wil overigens niet zeggen dat RIM de consumentenmarkt helemaal de rug zal gaan toekeren.

In het afgelopen kwartaal werden in totaal 11.1 miljoen BlackBerry toestellen verkocht en ruim 500.000 PlayBook's. 

De afgelopen ruim twee jaar waren het juist de consumenten die, mede dankzij RIM's hit 'PING', een messaging service die aanvankelijk redelijk uniek was, het marktaandeel van BlackBerry naar grote hoogten stuwden. Inmiddels zijn er voor 'PING' heel wat alternatieven op platformen waarvoor toestellen een stuk goedkoper, en populairder zijn (lees: Android en iOS).

Heins zei tijdens de presentatie van de tegenvallende cijfers letterlijk het volgende: "I have assessed many aspects of RIM's business during my first 10 weeks as CEO. I have confirmed that the Company has substantial strengths that can be further leveraged to improve our financial performance, including RIM's global network infrastructure, a strong enterprise offering and a large and growing base of more than 77 million subscribers. I'm very excited about the prospects for the BlackBerry 10 platform, which is on track for the latter part of calendar 2012. Notwithstanding these strengths and opportunities, the business challenges we face over the next several quarters are significant and I am taking the necessary steps to address them."

Overigens boekte RIM over het hele fiscale jaar (2012 dus) wel nog een winst, maar die lag met 1.2 mljard dollar wel ruim 60% lager dan een jaar eerder toen RIM nog 3.4 miljard dollar winst boekte.

Samen met de presentatie van de recente kwartaal en jaarcijfers werd ook bekend dat voormalig co-CEO Jim Balsillie, die sinds de aanstelling van Heins als nieuwe CEO alleen nog in de raad van bestuur zat, zijn plek in de RvB ook die functie naast zich neer legt. Na 20 jaar is Balsillie nu dus helemaal weg bij RIM.

"As I complete my retirement from RIM, I'm grateful for this remarkable experience and for the opportunity to have worked with outstanding professionals who helped turn a Canadian idea into a global success," aldus Balsillie.

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....