Update Lumia 800 officieel beschikbaar

Wo 28 maart 2012 19:34, Marc Wielaert, 5869

Update Lumia 800 officieel beschikbaar

Het tempo waarin Nokia eigen apps en updates lanceert grenst aan het onwaarschijnlijke. Het bedrijf heeft vanavond bekend gemaakt dat de update om de standby-tijd van de Lumia 800 te verbeteren, officieel beschikbaar is. Eerder meldde ik een "workaround" om deze versie op je toestel te flashen, maar nu kan je hem ieder moment automatisch op het toestel verwachten.

De standby-tijd van de Lumia 800 is trouwens niet noodzakelijkerwijs veel slechter dan die van andere smartphones: vrijwel iedere smartphone moet elke nacht aan de lader. Bij elke Android telefoon zet ik "automatisch synchroniseren" standaard uit, om te vermijden dat het toestel het einde van de dag niet haalt - en met de accu van de iPhone 4 hier is het al niet veel beter gesteld.

Bovendien is de mate waarin de accu van je toestel het volhoudt sterk afhankelijk van de netwerkdekking (thuis en op je werk) van je operator. Met name dat laatste maakt het vrijwel onmogelijk om er in zijn algemeenheid iets over te concluderen: er spelen teveel verschillende factoren een rol, heb ik na het wisselen van simkaart in de Lumia 800 vastgesteld.

Misschien dat de gebruiker van Nokia uit de Symbian tijd nog gewend is dat toestellen probleemloos dagenlang standby zijn. In ieder geval is de druk op de Finnen groot om het probleem te verhelpen en daar zijn ze zich zeer van bewust, gezien de net aangekondigde update. In Nokia's Newsroom vind je een blog met een uitgebreide toelichting over deze update. Daar staat ook nog vermeld dat ook de geluidskwaliteit (de bas) verbeterd is, voor een betere spraakkwaliteit en "Nokia Music-ervaring". Verder lichten de soft-keys op bij iedere keuze van helderheidsniveau.

Daar kan ik wat het verbeteren van de standby-tijd nog aan toevoegen dat het helpt om bij "Instellingen" de beide opties bij "mijn telefoon zoeken" uit te vinken. Dit staat overigens de functionaliteit ervan niet in de weg. En wie van tevoren al weet dat het stopcontact veel langer buiten bereik is, kan er nog voor kiezen om beide opties bij "batterijbesparing" juist aan te vinken. Je telefoon zal dan niet meer continu bijvoorbeeld de mail checken, maar het scheelt je letterlijk vele uren in standby tijd - ook na deze update.

Update: wat dit laatste betreft blijkt een app als Whatsapp de nieuwe berichten pas binnen te halen als je de app zelf opent. Dat zal voor veel gebruikers dus geen optie zijn. Het is echter geen beletsel voor het ontvangen van SMS berichten. 

Nokiia%20update1

Reacties (18)

 

    • Ewa
    • Wo 28 mrt 2012, 19:56

    Jaa ik ben hem nu aan het updaten:)


    • botsen
    • Wo 28 mrt 2012, 21:57

    Is er een manier om van de Singapore versie over te gaan op de officiële versie ?
    ik heb geen backup dus dat is geen optie.


    • Mario
    • Wo 28 mrt 2012, 22:37

    Moet ik deze update via zune installeren ? want zune geeft aan dat mijn software is bijgewerkt ?


    • Maarten
    • Wo 28 mrt 2012, 22:47

    Ja dat moet via Zune. Hier zie je of je toestel er klaar voor is. De code vind je op de achterkant van je simkaarthouder.
    http://europe.nokia.com/find-products/nokia-lumia-800-software-update/noki...


    • Mario
    • Wo 28 mrt 2012, 22:52

    Ah , bedankt . Ik zie inderdaad dat er bij t-mobile staat "waiting for approval". Dat wordt nog even wachten dus


    • Hans Z
    • Wo 28 mrt 2012, 23:08

    Al een week of 2 heb ik hem er opzitten via de alternatieve manier. Nu kom ik meestal tot 40 uur, was eerst 30 bij mij. De meeste zaken staan bij mij wel aan zoals pushmail enz. Kan niet anders zeggen dan dat Nokia hier een prima prestatie heeft neergezet. Ook het geluid is een stuk merkbaar beter geworden.


    • Ralph
    • Do 29 mrt 2012, 09:07

    Ik heb mijn Nokia is nu geupdate. Als ik in de diagnostics kijk bij Battery status zie ik discharching met nog geen 100mA. Voorheen was dit zeker 200mA. Ziet er hoopvol uit dus!
    Bovendien komt de update eerder dan verwacht. Dacht dat het voor ergens in april in de planning stond.

    @mark:
    Dat een smartphone elke nacht aan de lader zou moeten heb ik inmiddels geaccepteerd. Maar zoals het bij mijn Nokia 800 ging vind ik gewoon niet kunnen. Ik check af en toe mail, whatsapp, facebook. Paar keer een zet op Wordfeud. Soms bel ik niet eens. En dan is aan het eind van de middag (!) mijn accu gewoon leeg. Energiebesparende opties staan grotendeel aan. Slecht één programma wat op de achtergrond draait (een weer-app). Alles uitschakelen begin ik niet aan. Daar is een smartphone niet voor bedoeld. Niemand koopt ook een auto met full-options om ze daarna niet te gebruiken.
    Hopelijk is nu na de update wel fatsoenlijk de dag door te komen met mijn Lumia 800. Zo niet dan vind je um terug op marktplaats ondanks dat het verder een top telefoon is.


    • Ronald
    • Do 29 mrt 2012, 09:19

    Bizar, ik heb deze update twee weken geleden al gekregen.


    • ker
    • Do 29 mrt 2012, 11:09

    Hoeveel halen jullie nu uit je lumia? Het ziet etnaar uit dat ik niet verder ga komen dan 10-12 uur. Als dit zo aanhoudt ga ik een nieuwe eisen.


    • ker
    • Do 29 mrt 2012, 11:09

    Hoeveel halen jullie nu uit je lumia? Het ziet etnaar uit dat ik niet verder ga komen dan 10-12 uur. Als dit zo aanhoudt ga ik een nieuwe eisen.


    • Maarten
    • Do 29 mrt 2012, 13:36

    Wat zijn je instellingen (bluetooth, wifi, mailsynch, helderheid) en je gebruik? 12u lijkt me niet normaal.
    Ik heb na 4u van de lader te zijn 6% verbruikt met wifi aan (maar niet gebruikt).


    • ker
    • Do 29 mrt 2012, 14:13

    Bluetooth uit, mail op manueel synchroniseren, helderheid auto, wifi 50 procent van de tijd aan, 3g is altijd aan whatsapp ook altijd aan. Af en toe browse ik erop. Maar met de vorige update kwam ik al niet voorbij de 11 uur.

    Ik heb gebeld met kpn en die wilt de batterij vervangen als nokia instemt. Nokia vroeg me of ik hem nog wil testen op batterijspaarstand. Dat moet ik nog doen.


    • Maarten
    • Do 29 mrt 2012, 14:40

    Ik zou ook even kijken met whatsapp af. Dat staat bekend als energieverslindend.


    • MC Marc Wielaert [website]
    • Vr 30 mrt 2012, 18:23

    Ik zit nu na 10 uur gebruik - en zonder "batterijbesparing" geactiveerd te hebben - op 62% restcapaciteit. Volgens schatting heeft de accu nog 16 uur te gaan. Dat laatste zou me eerlijk gezegd verbazen, maar ik kom er dus echt weer soepel de hele dag mee door.


    • Paul
    • Vr 30 mrt 2012, 21:46

    Standby tijd en geluidskwaliteit zijn sterk verbeterd. Vervelende bug is dat de beltoon de 1e seconde nu ontzettend hard gaat evenals het oplaad belletje.


    • Maarten
    • Vr 30 mrt 2012, 21:52

    Dat luide kabaal stoorde me ook al... Bij het opladen, het starten of stoppen van een spel (zelfs als het geluid ervan afstaat), ...


    • Ewa
    • Za 31 mrt 2012, 01:22

    Mij is ook wat opgevallen ik weet niet of jullie dit ook hebben. Als ik muziek luister en ik krijg een inkomend gesprek, stopt de muziek niet als de telefoon op trilfunctie staat. Hierdoor weet je dus niet dat je wordt gebelt als je het trillen niet voelt.


    • ker
    • Zo 1 apr 2012, 23:27

    De bluetooth stond aan. Op batterij spaarstand perste ik er 30 uur uit met mild gebruik.

    Zonder batterij spaarstand daalde de accu met 40% in 6 uur met aardig wat gewhatsapp.
    Ik denk dat de accu nu lang genoeg mee kan voor een dag. Dit merk ik wel de komende dagen.

    Whatsapp is denk ik toch wel de grootste energievreter.

Reageren