Verkoop van 'feature phones' daalt snel

Vorig artikel Volgend artikel

Volgens de analisten van IDC werden er in het vierde kwartaal van 2011 zo'n 427.4 miljoen mobiele telefoons verkocht, ofwel 6.1% meer dan een jaar eerder.

Volgens IDC is die groei groter dan aanvankelijk gedacht werd (rond de 4.4%), maar lager dan de groei in het derde kwartaal die uitkwam op 9.3% in vergelijking met een jaar eerder. Volgens de analisten is dit te wijten aan de sneller dan verwachte daling van de verkoop van zogenaamde 'feature phones' (de goedkopere, non smartphone, toestellen).

Toch verwachten de IDC analisten dat de goedkopere toestellen uiteindelijk voor een vertraging in de groei van de vraag naar smartphones gaan zorgen. Dat komt volgens IDC omdat meer en meer fabrikanten hun 'feature phones' uitrusten met 'smartphone specs' zoals Apps en Mobiel Internet. Daarmee worden het nog geen 'volwaardige' smartphones, maar die grens, en dat zien we al langer, vervaagt steeds meer. De vriendelijkere prijskaartjes van de 'feature phones' zorgen er voor dat ze hoe dan ook populair blijven bij een groot deel van de wereldwijde groep van telefoonkopende consumenten.

IDC heeft ook berekend hoe de marktaandelen en toestelverkopen verdeeld werden in Q4 van 2011 en over het hele jaar. Niet geheel onverwacht, kijkend naar de cijfers die de fabrikanten zelf inmiddels al gepubliceerd hebben, was Nokia in 2011 nog steeds de marktleider met 417.1 miljoen verkochte toestellen (27.0% marktaandeel). Samsung stond stevig op de tweede plek met 329.4 miljoen toestellen (21.3% marktaandeel) en Apple steeg boven LG en ZTE uit met 93.2 miljoen toestellen (6.0%). Hieronder staan de tabellen met verkoopcijfers en marktaandelen over Q4 en heel 2011.

Telefoonmarkt-Q4-2012 Telefoonmarkt-2011

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies