Nokia verkoopt haar 1.5 miljardste Series 40 toestel

Vorig artikel Volgend artikel

Nokia is nog steeds de wereldmarktleider als het gaat om het totale marktaandeel van mobiele telefoons. Die positie heeft de Finse fabrikant nog steeds, en vrijwel geheel, te danken aan de verkoop van vele honderden miljoenen feature phones.

Vandaag maakte Nokia bekend dat met de verkoop van een Nokia Asha 303 aan een Braziliaanse vrouw (rechts op de foto) het 1.5 miljardste Series 40 toestel aan de man (en in dit geval dus vrouw) gebracht is.

Voor wie het vergeten was ;-) De Nokia 7110 uit 1999 was het eerste Series 40 toestel van de Finse fabrikant. Dat was toen nog een bijzonder innovatieve mobiele telefoon uit het pre-smartphone tijdperk. Ik heb er zelf ook een aantal van versleten. Helaas was de 7110 meteen ook de eerste Nokia waarvan de kwaliteit (zowel de hard- als software) nogal wat te wensen over liet. Iemand die een gokje wil wagen wanneer Nokia haar 2 miljardste Series 40 toestel zal verkopen?

Het persbericht:
1,5 miljardste Nokia Series 40-telefoon verkocht aan 21-jarige Braziliaanse

Nokia realiseert met de verkoop van het 1,5 miljardste Series 40-toestel een van zijn meest bijzondere mijlpalen. De mobiele telefoon is gekocht door een Braziliaanze in São Paulo. Dit historische moment past in de strategie van Nokia om nu ook de volgende miljard consumenten toegang te bieden tot internet.

De 1,5 miljardste verkochte Nokia in de Series 40 is een Nokia Asha 303, een touchscreentoestel met QWERTY-toetsenbord. Deze telefoon is bij uitstek geschikt voor surfen op internet, sociale netwerken en gaming. Op de Asha 303 zijn vooraf entertainment- en andere applicaties geïnstalleerd, zoals Angry Birds Lite.

De eerste Series 40-telefoon was een Nokia 7110, ontwikkeld in 1999. Sinds dat moment is deze toestelreeks enorm geëvolueerd. Mede door de komst van de nieuwe Nokia Asha-reeks is de Series 40 uitgegroeid tot een ‘Smartphone Lite’-portfolio. De toestellen in deze serie slechten de grens tussen ‘gewone’ mobiele telefoons en smartphones. Dankzij recente innovaties – zoals Nokia Maps voor Series 40, Nokia Browser en Web Apps, Nokia Money en Nokia Life Tools – profiteren miljoenen gebruikers voor het eerst van eenvoudige en betaalbare toegang tot internet en informatie. Ze beschikken daarbij over relevante apps en content.

Mary McDowell, vicepresident Mobile Phones van Nokia: “We zijn zeer trots op deze mijlpaal. Het is een grote uitdaging om 1,5 miljard toestellen te verkopen, laat staan in één productreeks: de Series 40. We streven ernaar om de volgende miljard consumenten toegang te bieden tot het internet. Het is dan ook positief om te zien dat de Series 40-toestellen mobiele technologie toegankelijk maken voor een grote groep gebruikers en het leven van onze klanten verbeteren.”

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies