Forse winstdaling KPN

Vorig artikel Volgend artikel

KPN heeft vanochtend haar resultaten over 2011 bekend gemaakt. Nederlandse grootste mobiele provider zag de omzet met 2.3% dalen in vergelijking tot het jaar daarvoor. Dat valt op zich nog mee, maar de dalende omzet zorgde wel voor een fors lagere winst. De netto winst van KPN kwam in 2011 uit op 1.55 miljard Euro, 14% lager dan in 2010 toen de netto winst nog 1.79 miljard Euro bedroeg.

Kijkend naar het vierde kwartaal van 2011, dan was de omzet daling onggeveer gelijk maar de winstdaling een heel stuk groter, respectievelijk 2.2% en 63%.

Volgens KPN heeft de verandering in het consumentengedrag van mobiele abonnees zich in het vierde kwartaal verder voortgezet. Klanten maken steeds vaker gebruik van mobiel data in plaats van de traditionele diensten als bellen en SMS'en. Daarnaast zag KPN Mobile haar klantenbestand in het vierde kwartaal ook fors teruglopen, van 5.6 naar 5.3 miljoen. Daarvan hadden 3.1 miljoen klanten een post paid abonnement en 2.2 miljoen een prepay kaart. Een deel van de winstdaling was volgens KPN te wijten aan reorganisatiekosten en een afwaardering van de Corporate Market.

Ik denk echter ook dat veel klanten van KPN opvergestapt zijn naar andere providers (Vodafone en T-Mobile) vanwege de hogere tarieven. Alle providers hebben in de periode tussen augustus en september de tarieven, vooral voor mobiele data abonnementen, verhoogd, maar ik berekende eerder al dat de verhoging bij KPN het grootst was. Die berekening wordt min of meer ook bevestigd door de mededeling van KPN dat "de gecontracteerde omzet per klant ten opzichte van de oude abonnementen. Dit betekent dat klanten een hoger vast bedrag per maand betalen en minder buiten de bundel gaan, wat er voor zorgt dat de uitgaven voor de klant en de inkomsten voor KPN voorspelbaarder zijn", aldus de provider.

KPN-2011-Resultaat-Grafiek

 Via: Persbericht KPN 

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies