Nokia uit, Apple in de top 10 van meest waardevolle merken

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren is de jaarlijkse Top 100 van meest waardevolle merken bekend gemaakt. In deze lijst wordt de waarde van een merk bepaald aan de hand van diverse criteria, waaronder de financiële resultaten, de rol die het merk speelt bij de vraag naar producten en de sterkte van het merk. Een rekensommetje (zie afbeelding onderaan dit artikel) bepaalt dan de merkwaarde.

Enfin, de belangrijkste verschuivingen dit jaar (gemeten over 2011 dus), was het uit de Top 10 duikelen van Nokia. De merkwaarde van de Finse fabrikant daalde met 15% (naar 25.07 miljard dollar) waardoor Nokia nu het 14e meest waardevolle merk is. Apple zag haar merkwaarde met maar liefst 58% stijgen (33.49 miljard dollar). Goed voor de 8e plek in de Top 100 van meest waardevolle merken.

Coca Cola is nog steeds het meest waardevolle merk ter wereld (71.86 miljard dollar) op de voet ('slechts' 1.9 miljard dollar minder waard) gevolgd door IBM. Twee grote oncurrenten (en in het geval van Nokia een partner) van Apple, Microsoft en Google nemen plek drie en vier in beslag met een merkwaarde van respectievelijk 59.09 en 55.32 miljard dollar. Samsung, het Koreaanse merk, vinden we terug op plek 17 met een merkwaarde van 23.43 miljard dollar, een stijging van 20% vergeleken met een jaar geleden. Wat verder nog opviel is de binnenkomst, op nummer 98, van HTC. Het Taiwanese merk vertegenwoordigt nu een waarde van 3.6 miljard dollar en laat daarmee Ferrari (3.59 miljard dollar) en Harley Davidson (3.51 miljard dollar) net achter zich ;-)). Van de overige toestel fabrikanten staat Sony op nummer 35 (9.88 miljard dollar). LG staat niet (meer) in deze Top 100. Hieronder de complete Top 30. De hele Top 100 vind je hier.

Brand-Value-Top30-2011

De berekening van de merkwaarde: Brand-value-Berekening

Meer over deze berekening kun je hier nalezen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies