Het marktaandeel van BlackBerry tussen Q1 2007 en Q1 2011

Vorig artikel Volgend artikel

Onderstaande grafiek dateert al van juni dit jaar, maar ik had hem nog niet eerder gezien. Daarin wordt het verloop van BlackBerry's marktaandeel tussen Q1 2007 en Q1 2011 getoond, verdeeld per regio (VS, Japan, Azië, Europa en de 'rest van de wereld').

Wat vooral opvalt is de sterke daling in de VS die medio 2009 ingezet werd en begin 2011 nog geen halt toegeroepen was.

Inmiddels, getuige de recente kwartaalcijfers van RIM, aangekondigde reorganisaties, de problemen in de top en met aandeelhouders, is wel duidelijk dat de problemen sinds begin dit jaar (2011) alleen nog maar groter geworden zijn voor de makers van de BlackBerry. Kortom, 2012 wordt een spannend jaar voor RIM. De vraag of de BlackBerry makers eind volgend jaar nog steeds een zelfstandige telefoonfabrikant zal zijn is, denk ik, wel gerechtvaardigd. Deze zomer werd immers al met het idee gespeeld om de tent te koop te zetten en er was, volgens diverse bronnen, ook al interesse getoond door Microsoft/Nokia en Amazon, alhoewel daar nog geen concrete overname plannen uit voortgekomen zijn. 

RIM-Marktaandeel-2007-2011
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies