Heeft HTC de 'top' bereikt?

Vorig artikel Volgend artikel

Na zo'n twee jaar van stijgende verkopen en marktaandelen heeft HTC voor het eerst in lange tijd een omzetwaarschuwing gegeven. De Taiwanese fabrikant denkt dit kwartaal (Q4 2011) bijna een kwart minder omzet te genereren van oorspronkelijk verwacht werd. Vergeleken met dezelfde periode van een jaar geleden zou dat geen daling betekenen, maar ten opzichte van het vorige kwartaal wel.

Volgens HTC zijn de wereldwijde economische crisis en de verscherpte concurrentie van Apple en Samsung daar debet aan. Natuurlijk is één minder kwartaal nog lang geen ramp, maar de cijfers van het afgelopen kwartaal vielen ook al ietwat tegen voor HTC en dus stel ik de vraag of HTC haar 'top' bereikt heeft?

De Taiwanese smartphone fabrikant zat al jaren in een flow naar boven. Omzetrecord op omzetrecord werden geboekt en de koek leek nog lang niet op. Tot nu dus, wellicht. Begin dit jaar leek het al even mis te gaan met HTC toen de fabrikant een toch ietwat teleurstellende toestelportfolio presenteerde in Barcelona. Voor de verkoopsuccessen had dat echter nog geen gevolgen en de afgelopen maanden heeft HTC ook weer diverse fraaie (qua specs), nieuwe, toestellen op de markt gebracht. De HTC Titan en de nieuwe Sensation XE en XL zijn daar zomaar een paar voorbeelden van. OK, die zijn niet super vernieuwend, maar wel beter dan hetgeen HTC begin dit jaar liet zien. Daarnaast gaan nu ook al geruchten dat HTC druk bezig zou zijn met de ontwikkeling van de eerste quad core smartphone(s) en tablet.

De vraag is nu dus waardoor de groei er bij HTC dan nu wel ineens uit lijkt te zijn. In Nederland heb ik al diverse geluiden gehoord dat de combinatie van de duurder geworden (data) abonnementen en dalende subsidies op toestellen een steeds belangijkere factor geworden zijn bij de keuze van een nieuw toestel (met abonnement) voor consumenten. Je moet steeds vaker en meer 'bijbetalen' voor high end toestellen. OK, HTC heeft ook goedkopere toestellen, maar de grote omzetten en winsten worden toch vooral gemaakt met high end (450+ Euro) toestellen. En de gemiddelde high end HTC is vaak nog altijd iets duurder (uitgaande van de adviesprijzen) dan vergelijkbare toestellen van concurrenten als Samsung en Nokia. Bovendien hebben die laatste twee ook nog altijd meer mid range toestellen in hun portfolio dan HTC die, zeker bij Samsung (denk aan de Galaxy Ace en Gio) meer en meer verkocht worden.

Verder zie je ook dat BlackBerry steeds minder toestellen verkoopt in Nederland. Ook die fabrikant maakt veel toestellen die doorgaans duurder zijn dan die van de concurrentie. De goedkopere smartphones (onder de 400 Euro) worden mijns inziens de komende maanden, als de gevolgen van de duurdere (data) abonnementen en dalende 'subsidies' meer en meer zichtbaar zullen worden, steeds populairder. Tsja, en die toestellen zorgen nu eenmaal voor minder omzet en winst.

Letwel, Nederland is natuurlijk maar een hele kleine markt, wereldwijd gerekend, dus ik moet de gevolgen van duurdere (data) abonnementen en dalende toestel subsidies zeker ook niet overdrijven als ik op zoek ben naar een oorzaak voor het stagnerende succes van HTC. Feit is wel dat Nederland, mede door de toestel subsidies en goedkope (data) abonnementen van de afgelopen jaren, een relatief makkelijke markt was om te veroveren voor HTC. De toestelprijzen deden voor veel consumenten niet echt ter zake omdat je al heel snel een toestel 'gratis' kreeg bij een abonnement, ook de duurdere (500+ Euro) HTC's.

Hoe het HTC in de rest van de smartphone wereld vergaan is, en zal gaan, kan ik niet zeggen, maar de fabrikant geeft zelf ook al aan dat men steeds meer 'last' ondervindt van de concurrentie. Er zijn nu gewoon meer, gelijkwaardige (of zelfs betere) alternatieven voorhanden die ook nog eens goedkoper zijn dan een high end HTC. Samsung is daar een heel goed voorbeeld van. De Koreaanse fabrikant heeft de afgelopen anderhalf jaar haar smartphone marktaandeel, wereldwijd, omhoog zien schieten en dat is echt niet alleen te danken aan de high end modellen als de Galaxy S en Galaxy S II. Ook de Galaxy Ace en Gio verkochten als warme broodjes. Allemaal toestellen die zich op z'n minst goed kunnen meten met high end en mid range HTC's als de Desire S, Wildfire S, Titan en Sensation's en bovendien vaak dus ook nog net iets goedkoper zijn.

Apple, een concurrent die door HTC ook genoemd wordt als een van de oorzaken voor de dalende vraag naar smartphones uit Taiwan, lijkt vooralsnog geen problemen te ondervinden met de dure prijskaartjes voor haar iPhones. Toch denk ik dat de belangrijkste reden daarvoor is dat consumenten die op zoek zijn naar een Apple smartphone gewoonweg geen concurrenten kunnen vinden. Er is immers maar één iOS smartphone op de markt en Apple heeft het geluk dat haar 'fans' redelijk trouw zijn aan het merk. Bij HTC, en ook de andere smartphone fabrikanten, is het fanboy en -girl gehalte gewoonweg niet zo prominent aanwezig in de beslissingsfase voor een nieuw toestel. Bij de keuze voor een Android of Windows Phone toestel kun je immers kiezen uit diverse (soms tientallen) fabrikanten, designs en, misschien in mindere mate, specs. De prijs van een toestel speelt dan ongetwijfeld ook een belangrijkere rol bij het bepalen van een keuze.

Is HTC dan te duur geworden ten opzichte van haar directe concurrenten (Samsung en Nokia bijvoorbeeld)? Heeft de Taiwanese fabrikant, in landen als Nederland, last van de duurder wordende (data) abonnementen en dalende toestel subsidies? Wie het denkt te weten mag het zeggen ;-) Vlak voor publicatie van dit artikel werd ik nog getipt door Cowboy Marc over een artikel van Android Authority. Ook zij vragen zich af of HTC wel de juiste koers vaart. De keuze van HTC om zich de afgelopen periode vooral te richten op het uitbrengen van toestellen die nagenoeg identiek zijn en technisch niet echt vernieuwend genoemd kunnen worden zou ook een oorzaak kunnen zijn voor de stagnerende groei bij de Taiwanese fabrikant. Daar ben ik het deels zeker mee eens, zoals ook wel blijkt uit mijn verhaal hierboven en dit videoverslag over de flops van het MWC dat ik negen maanden geleden al maakte.

Vooralsnog lijkt de explosieve groei van HTC op de smartphone markt in ieder geval gestuit. Of dat eenmalig zal zijn moet de komende maanden blijken, maar ik denk wel dat ze bij HTC al een paar 'spoed vergaderingen' gehad (en gepland) hebben om deze stagnerende trend het hoofd te bieden voordat ze, net als veel andere concurrenten, over een jaar moeten concluderen dat 'de top' inderdaad eind 2011 bereikt was. Misschien kunnen ze bij Nokia, Motorola of Sony Ericsson advies inwinnen over hoe dat voelt ;-) Deze drie fabrikanten hebben hun 'portie' op dat gebied ook al voor hun kiezen gekregen en worstelen op dit moment ook nog altijd met de gevolgen daarvan.

UDPATE (12u25): Voor de liefhebbers vond ik zojuist deze video van HTC over de 'Quietly Brilliant Story':

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies