Vodafone laat nieuwe contractvoorwaarden per direct ingaan

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen twee maanden hebben alle providers hun abonnementsvormen en -tarieven aangepast. Kort gezegd komt het er op neer dat we met z'n allen meer moeten betalen voor (heavy) mobiel internet gebruik.

Iedereen die nog een lopend, goedkoper, Vodafone abonnement heeft doet er goed aan dit tot de laatste dag uit te dienen alvorens te verlengen. GSM Helpdesk ontdekte eerder vandaag namelijk dat Vodafone, eenzijdig, besloten heeft om bij een verlening per direct de nieuwe abonnementsvoorwaarden, en tarieven, in te laten gaan.

De reden voor deze stilzwijgende verandering moge duidelijk zijn. De meeste klanten, zeker als ze nu nog een lopend abonnement hebben met mobiel internet toegang inclusief 1GB dataverkeer, zullen volgens de nieuwe voorwaarden moeten kiezen om meer te gaan betalen voor een abonnement met 1GB dataverkeer. Stel je huidige abonnement loopt nog tot 14 februari (drie maanden vóór de einddatum mag je immers al verlengen), en je zou nu al een nieuw abonnement afsluiten, dan is het normaal dat je tot de einddatum, en de datum waarop de abonnementsverlenging van kracht wordt, je huidige tarief blijft betalen, met de dito voorwaarden. Niet bij Vodafone dus. Die berekenen direct het nieuwe tarief met de nieuwe voorwaarden. En dat nieuwe abonnement krijgt daardoor, in dit voorbeeld, dus een looptijd van twee jaar en drie maanden.

Een aantal klanten die deze nieuwe, vreemde, wijziging in het 'verlengingsbeleid' van Vodafone opgevallen is en er over klaagden werden afgescheept met de mededeling: "Dit is nu het beieid en eigenlijk is het in uw voordeel want u kunt nu direct gebruik maken van uw nieuwe abonnement" Tsja, als dat nieuwe abonnement goedkoper zou zijn en met betere (mobiele internet) voorwaarden, dan zou Vodafone inderdaad een hele mooie geste maken naar haar klanten. Helaas is het in de praktijk zo, door de veranderde abonnementsvormen en -tarieven, dat de meeste klanten nu meer moeten betalen of minder krijgen voor hetzelfde geld.

Op de vraag van enkele klanten, die volgens de nieuwe abonnementsvoorwaarden minder mobiel datategoed kregen, om tot de einddatum van het lopende contract toch nog te mogen beschikken over de voorwaarden van dat lopende contract werd in principe geantwoord dat dit niet mogelijk was. Pas na het sturen van een brief met een klacht kon een van de klanten Vodafone ertoe bewegen om de voorwaarden van het lopende contract toch te laten doorlopen.

Een dikke fail van Vodafone, als je het mij vraagt. Nog triester was het feit dat de PR medewerker die gevraagd werd naar deze praktijken, moest toegeven dat hij (nog) niet op de hoogte was van een eventueel nieuw 'verlengingsbeleid' omdat het niet in zijn portfolio zat. Hij beloofde de vraag neer te leggen bij de juiste persoon die er morgen (dinsdag, red.) op terug zal komen. Hetzelfde gold, voor wat betreft het op de hoogte zijn van Vodafone's voorwaarden bij een contractverleging, voor een aantal telefoonwinkels die door GSM Helpdesk gecontacteerd werden. Alleen bij het verkooppunt van Vodafone zelf wisten ze er van. Wordt vervolgd dus.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies