BlackBerry minder populair na de grote storing

Vorig artikel Volgend artikel

Het is bijna twee weken geleden dat BlackBerry klanten in Nederland, de rest van Europa en delen van Afrika en Azië te kampen hadden met een langdurige storing waardoor ze ruim drie dagen niet konden Pingen, emailen en internetten. Om het leed (een beetje) te verzachten maakte RIM enkele dagen later bekend dat alle BlackBerry gebruikers de komende maanden voor ruim 100 Euro aan gratis Apps mogen downloaden.

Op het moment van de storing had ik al een paar weken een poll lopen met betrekking tot de enkele maanden geleden ingezette dalende populariteit van BlackBerry in Nederland.

De tussenstand vlak voor de storing gaf aan dat zo'n 49% van de respondenten bij de keuze van een volgend toestel geen BlackBerry meer zou nemen omdat zij ontevreden waren over het toestel zelf. Daarnaast gaf zo'n 20% van de poll-stemmers aan dat ze om andere redenen (zoals te dure abonnementen, andere messaging diensten en de trend onder vrienden) voor een ander toestel dan een BlackBerry zouden kiezen. 'Slechts' 31% van de BlackBerry gebruikers was op dat moment tevreden en zou ook de volgende keer weer een BlackBerry kopen.

Welnu, tijdens en na de storing verschoven de percentages ietwat. Inmiddels zegt 55% (met een hoogtepunt van 58% op de derde dag van de storing) niet meer tevreden te zijn over hun BlackBerry en nog maar 26% koopt de volgende keer weer een BlackBerry. Zie ook de uitslag van de poll op de afbeelding onderaan dit artikel. Geen mega grote verschuivingen dus, maar RIM voelt zeker de gevolgen van de storing. Cijfers over de verkoop van BlackBerry's in de tien dagen na de storing worden natuurlijk niet gecommuniceerd, maar het zou mij zeer verbazen als er de afgelopen tien dagen evenveel BlackBerry's verkocht zouden zijn als in dezelfde periode voorafgaand aan de grote storing. De vraag is hoe het RIM de komende weken zal vergaan als de vele BlackBerry gebruikers de storing beginnen te 'vergeten' en/of 'vergeven'.

PortableGear heeft de afgelopen dagen een eigen onderzoekje gedaan naar de tevredenheid van BlackBerry gebruikers over de compensatie van RIM. Daaruit kwamen ook een aantal leuke resultaten naar voren. Daarvoor werden 380 BlackBerry gebruikers ondervraagd. Zo gaf 93% van de ondervraagden aan dat ze tijdens de storing (weer) meer zijn gaan SMS'en en bellen om toch in contact met hun vrienden en vriendinnen te kunnen blijven. In 59% van de gevallen 'dekte' de bestaande bundel deze SMS-kosten, maar 41% moest dus buiten hun bundel SMS'en. Gemiddeld werden, buiten de bundel, zo'n 41 extra SMS'jes verstuurd. Bij een gemiddelde tarief van 30 cent dus €12,30 per gebruiker. Ook het extra bellen zorgde bij een deel van de BlackBerry klanten tot hogere kosten. 57% had voldoende aan hun bestaande bundel, maar de overige 43% moest gemiddeld 32 belminuten extra afrekeken. Bij een tarief van 25 cent komt dat neer op 8 Euro extra. Daarbij moet wel gezegd worden dat natuurlijk niet voor alle gebruikers hetzelfde (hoge) 'buiten de bundel' tarief geldt.

Alles bij elkaar geteld bleek 49% van de ondervraagde BlackBerry gebruikers geen extra kosten te hebben hoeven maken. 21% zegt dat hun extra kosten onder de 10 Euro gebleven zijn, in 15% van de gevallen lagen de extra kosten tussen de 10 en 20 Euro en eveneens 15% zegt meer dan 30 Euro extra te hebben moeten betalen voor de extra belminuten en SMS'jes tijdens de storing.

De vraag is natuurlijk of deze klanten blij zijn met de compensatie van RIM. De gratis Apps ter waarde van meer dan 100 Euro zijn natuurlijk een leuk extraatje, maar het vergoed natuurlijk niet direct de extra gemaakte kosten. Ik hoor (lees) graag wat jullie hiervan vinden. Ben je tevreden met de compensatie van RIM of wil je toch liever de extra kosten (als je die gemaakt hebt) vergoed krijgen. Reageer en stem op onze nieuwe poll!

BB-Tevredenheid-Poll
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies