Onduidelijkheid binnen BelCompany? Niet volgens de directie!

Vorig artikel Volgend artikel

Begin dit jaar maakten Vodafone bekend dat men de winkelketen Belcompany ging overnemen. Inmiddels is de overname afgerond en Vodafone dus de trotse eigenaar van 179 Belcompany en 34 Telefoonkopen.nl winkels. Samen met de 'eigen' 90 Vodafone shops zijn dat in totaal 303 vestigingen.

Op 10 oktober meldde Vodafone zelf al dat er een reorganisatie op handen is waarbij een aantal winkels 'in de markt aangeboden' gaan worden.

Ik kreeg enkele dagen geleden uit zeer betrouwbare bron meer informatie over de op handen zijnde grote reorganisatie binnen Vodafone met betrekking tot de winkels van Belcompany en Telefoonkopen.nl. De gevolgen van deze reorganisatie zijn, volgens deze bron, groter, en gaan verder dan dat door Vodafone en BelCompany tot nu toe bekend gemaakt werd.

Voordat ik verder ga, wil ik benadrukken dat het absoluut niet mijn bedoeling is om onrust te zaaien, maar op basis van de betrouwbaarheid van mijn bron(nen) vind ik publicatie van het complete verhaal, met de zeer uigebreide en openhartige reactie van Paul Vreeburg van BelCompany, die persoonlijk zorg draagt voor de planning, informatievoorziening (intern) en uitvoering van de reorganisatie, wel gerechtvaardigd. En dan vooral om de eventuele onrust die dus duidelijk binnen Vodafone en BelCompany heerst, voor een (groot) deel weg te nemen. Lees dus zeker eerst het hele verhaal voordat je zelf conclusies trekt!

Enfin, volgens mijn bron(nen) zou Vodafone voornemens zijn om tussen nu en eind maart volgend jaar (2012) de uitstraling van haar Belcompany winkels drastisch te veranderen. Daarnaast wordt op dit moment gezocht naar een koper voor de 34 Telefoonkopen.nl vestigingen. Daarvoor zou Vodafone onder andere in gesprek zijn met UPC en Ziggo, twee providers die al geruime tijd eigenaar zijn van 4G licentie's maar tot nu toe, in het openbaar, nog geen plannen uitgevouwd hebben voor de exploitatie daarvan.

Mochten de onderhandelingen over de verkoop van de 34 Telefoonkopen.nl vestigingen op niets uitdraaien (of slechts een deel van de vestigingen door een, of meer, van de potentiële kopers overgenomen worden dan betekent dat onherroepelijk de sluiting van de (resterende) vestigingen. Ontslagen (al dan niet gedwongen) worden daarbij zeker niet uitgesloten, zo was ook al te lezen in het Vodafone statement van 10 oktober. De reden dat Vodafone van Telefoonkopen.nl af wil heeft te maken met een ander facet van de op handen zijnde reorganisatie binnen Belcompany.

Vodafone wil van Belcompany namelijk haar 'discounter' merk maken. Een positie die momenteel ingenomen wordt door Telefoonkopen.nl. Daar worden vooral goedkopere toestellen, mega aanbiedingen en andere 'low-kost' producten en diensten verkocht. Die rol moet vanaf begin 2012 dus vervuld gaan worden door de Belcompany winkels. Maar dat is nog niet alles.

Behalve het afstoten van de Telefoonkopen.nl winkels is Vodafone ook van plan om een aantal Belcompany vestegingen te sluiten. Welke dat worden is nog niet duidelijk, of mijn bron wilde dat nog niet bekendmaken, maar in totaal zou Vodafone het aantal winkels met ca. 60 willen terugbrengen. In het statement van 10 oktober werd nog geproken over 44 filialen (Belcompany en Telefoonkopen.nl). Letwel daarbij moeten ook de 34 vestigingen van Telefoonkopen.nl geteld worden. Plus ca. 26 Belcompany winkels dus. Omdat Vodafone zelf al aangeeft een aantal Belcompany en Telefoonkopen.nl vestigingen om te willen bouwen tot Vodafone winkels gaat mijn bron (en ik ook) er niet van uit dat bij de te sluiten vestigingen ook (een aantal) huidige Vodafone winkels betrokken zijn.

Als de reorganisatie afgerond is, mits er natuurlijk geen kink in de kabel komt met de ondernemingsraden en dergelijke, dan zullen de huidige Vodafone winkels zich vooral op de premium, en zakelijke, klanten gaan richten en worden de Belcompany's dus, en beetje oneerbiedig gezegd, het Lidl merk van Vodafone. Discounters of prijsvechters dus.

Zoals ik hierboven ook al schreef heb ik Vodafone en Belcompany beiden om een reactie gevraagd. Paul Vreeburg van Belcompany scheen een totaal ander licht op deze zaak. Hij is, zoals gezegd, binnen Vodafone en BelCompany eindverantwoordelijk voor de huidige reorganisatie.

"De nieuwsfeiten die jullie bron of bronnen noemen kloppen niet. Binnen BelCompany hebben wij vorige week (10 - 14 oktober, red.) alle plannen en stappen betreffende de reorganisatie van de BelCompany, Telefoonkopen.nl en Vodafone winkels open en helder aan alle betrokkenen gecommuniceerd. Dat er blijkbaar personen zijn die op basis daarvan deze, onjuiste, conclusies trekken vind ik jammer maar ze zijn ook pertinent onjuist. Deze bron of bronnen hebben de klok wel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt".

In een reactie op de betreffende 'nieuwtjes' van mijn, nogmaals, betrouwbare bron, liet Vreeburg weten dat het aantal filialen dat gesloten gaat worden 44 bedraagt. "De 34 Telefoonkopen.nl vestigingen en 10 Belcompany winkels. Iedereen die het betreft is daarvan al op de hoogte. Het aantal van ca. 60 filialen zoals jouw bron of bronnen dat melden is onjuist. Na de reorganisatie zullen er 162 BelCompany vestigingen zijn en 97 Vodafone winkels, 44 minder dan de 303 filialen die we nu gezamenlijk hebben. Overigens kan het ook gebeuren dat wij in een bepaalde stad of regio besluiten om een Telefoonkopen.nl winkel om te bouwen tot een Vodafone shop, als deze daardoor op een betere lokatie komt te liggen. Ook dat is, intern, al helemaal duidelijk, maar het voegt niets toe om dat op dit moment naar buiten te brengen".

"Wij hebben in ons statement van 10 oktober al kenbaar gemaakt dat er voor de medewerkers die door deze reorganisatie getroffen worden en die niet herplaatst kunnen worden binnen Vodafone of BelCompany een sociaal plan in de maak is. Wat ik daar wel aan wil toevoegen is het feit dat wij gedurende de komende maanden, nu we al weten welke vestigingen het betreft, rekening houdend met het natuurlijke verloop van 30% binnen BelCompany, er allles aan zullen doen om al zoveel mogelijk medewerkers te herplaatsen, voor zover mogelijk natuurlijk", zo zegt Vreeburg.

Over de mogelijke verkoop van (een deel van) de Telefoonkopen.nl winkels aan Ziggo en/of UPC was Vreeburg ook duidelijk. "De 44 filialen die afgestoten gaan worden, worden zoals in ons statement van 10 oktober ook al vermeld staat, 'in de markt aangeboden'. Dat heeft echter betrekking op de huurcontracten en de lokatie van de panden. Als er een winkel(keten) is die zich in een of meerdere van deze panden wil vestigen, dan kan dat. Welke bestemming de panden krijgen is nu nog niet duidelijk". Wat Vreeburg hiermee bedoelt te zeggen is dat de te sluiten winkels dus feitelijk naar iedere winkelketen kunnen 'verhuizen'. Of dat nu een drogist, snackbar of wat dan ook is. Het 'aanbieden in de markt' betekent dus alleen dat het huurcontract opgezegd wordt en de betreffende locaties, als winkelwuimte, beschikbaar komen in de markt.

Als laatste gaf Vreeburg ook aan dat het verhaal dat de BelCompany winkels een soort van prijsveschter of discounter uitstraling gaan krijgen niet strookt met de plannen van Vodafone en BelCompany. "Wij hebben inmiddels al een aantal BelCompany winkels omgebouwd naar een nieuw, luxere, uitstraling. Daar gaan wij gewoon mee door. De BelCompany winkels krijgen zeker geen prijsvechter of discounter uitstraling of bestemming".

Daarna had ik nog één vraag met betrekking tot het besluit van de NMA (de Nederlandse Mededingingsautoriteit) dat BelCompany vanaf 1 januari geen abonnementen van KPN en diens dochters mag verkopen (T-Mobile abonnementen zijn al niet meer te koop bij BelCompany overigens). Volgens mij kwam dat besluit als geroepen voor Vodafone. Het zou immers raar zijn als je in Vodafone winkels, die weliswaar de naam BelCompany dragen, ook de producten van concurrenten kan kopen. Daarop zei Vreeburg dat het oorspronkelijk WEL de bedoeling was om binnen BelCompany ook abonnementen van andere providers te blijven aanbieden. "Maar wij hebben ons te houden aan de uitspraak van de NMA. Ter informatie, in België, waar BelCompany onderdeel van Telenet geworden is, bieden wij nog altijd ook de producten van andere providers aan. In Nederland gaan wij ons in de toekomst meer richten op een (nog) breder toestelaanbod en daarnaast het aanbieden van abonnementen van verschillende MVNO's, doelend op Sizz, Hollandsnieuwe en dergelijke", aldus Vreeburg.

Letwel, dat zijn natuurlijk allemaal 'Vodafone' dochters of MVNO's. Ik denk toch echt dat het NMA besluit niet bepaald als een 'nederlaag' gezien wordt door Vodafone en BelCompany, hoewel het de onafhankelijkheid, voor zover je daar bij BelCompany als 100% Vodafone dochter nog over kunt spreken natuurlijk, na 1 januari wel ver te zoeken is, als het gaat om het geven van een goede, passende, abonnementen aan klanten. De keuze uit een aantal producten die allemaal onder de hoede van één provider zitten is natuurlijk geen echt onafhankelijke keuze.

Op zich is deze reactie vanuit het standpunt van Vodafone en BelCompany natuurlijk wel te verwachten, maar ik moet ook heel eerlijk toegeven dan zijn verhaal wel goed in elkaar stak, en steekt. Daarmee wordt het verhaal dat ik toegespeeld kreeg in principe zo goed als helemaal ontkracht maar dat neemt niet weg dat er onrust ontstaan is binnen BelCompany rondom de op handen zijnde reorganisatie. Ook dat is niet iets dat vreemd is, bij dit soort veranderingen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies