Wereldwijde internet en PING storing bij BlackBerry - 4e dag

Vorig artikel Volgend artikel

BlackBerry heeft momenteel een wereldwijd probleem met haar eigen messaging diensten; zeg maar een 'PING storing'.

UPDATE (13-10, 07u17): Het lijkt er op dat de problemen met de BlackBerry diensten opgelost zijn. Dat blijkt althans uit een update van RIM, maar veel belangrijker, ook uit de reacties van steeds meer lezers en BlackBerry gebruikers. Nu hopen dat het ook blijft werken!

BlackBerry Storing Updates dag 3 en 4

UPDATE (12-10, 07u05): Ondanks het goede nieuws van gisteravond (zie vorige update), lijken de problemen nog steeds niet helemaal verholpen te zijn. Ofwel, de BlackBerry storing is 'stilletjes' de derde dag ingegaan. Ik heb nog geen nieuwe update van RIM ontvangen en ook op haar webcare twitter pagina zie ik geen nieuwe melding staan.

UPDATE (12-10, 09u25): Ik heb zojuist rechtstreeks met RIM contact gehad. Helaas kunnen zij nog niets zeggen over een periode waarbinnen het opgelost zal worden / zijn. Er wordt, natuurlijk nog steeds hard aan gewerkt. De voorlaatste update onderaan dit artikel (waarin switch problemen genoemd worden) is nog altijd de meeste recente officiele verklaring van RIM. Meer nieuws is er op dit moment helaas nog niet. Dag drie van de storing is dus begonnen, zonder goed nieuws.

UPDATE (12-10, 11u31): De laatste officiele update van RIM dateert inmiddels alweer van 12 uur geleden. Daarna valt men alleen nog een paar keer in herhaling als ik uitdrukkelijk vraag om nieuwe informatie. Deze manier van non-communicatie (wederom doel ik niet alleen op het feit dat BlackBerry gebruikers niet kunnen communiceren via hun toestellen) is bijzonder kwalijk te noemen. Kom op RIM, zo moeilijk kan het toch niet zijn. Als het inderdaad een hardware probleem is, stuur dan elk uur (of twee) een update de wereld in. "Onze engineers zijn nu een nieuwe core switch aan het configureren", of "De leverancier is gearriveerd in ons datacenter met nieuwe hardware" en dergelijke. Dat zijn simpele voorbeelden maar hierdoor krijgen de miljoenen getroffen BlackBerry gebruikers wel een beetje tastbaar bewis dat er voor hun gewerkt wordt aan het probleem. Niets, of bijna niets zeggen is killing. En letwel, behalve de vele honderdduizenden PING addicts zijn natuurlijk ook heel wat bedrijven en overheden voor een (groot) deel afhankelijk van de communicatie via hun BalckBerry's.

Dat gezegd hebbende moet ik ook toegeven dat bij mij steeds meer het idee gaat leven dat er iets heel anders aan de hand is bij RIM. Zijn ze gehacked? Dat zou voor een bedrijf dat claimt de best beveiligde, openbare, (mobiele) datadiensten te kunnen leveren natuurlijk helemaal funest zijn. Maar het kan natuurlijk gebeuren. Als dat zo is dan, wederom, zeg het gewoon!. Ik kan mij werkelijk niet meer voorstellen dat een hardware probleem zo lang moet duren. Er hangen ongetwijfeld vette SLA's aan die hardware en hun leveranciers die ervoor (zouden) moeten zorgend dat bij de uitval van een switch die zo cruciaal is voor de continuiteit van de dienstverlening binnen een (paar) uur een leverancier op locatie is met nieuwe, geconfigureerde hardware. Installeren, achterstand (datastroom) wegwerken en hoppa, het werkt weer. Daar zijn die SLA's voor. Enfin, het blijft vooralsnog speculeren, maar ook dat heeft RIM alleen aan zichzelf te danken door de slechte communicatie omtrent de storing en het verloop daarvan in de afgelopen drie dagen!

UPDATE (12-10, 12u00): Op mijn artikel bij DutchCowboys werd zojuist gereageerd door iemand die bij een bedrijf werkt waar enkele honderden BlackBerry's gebruikt worden. Zij ontvingen, naar eigen zeggen, wel regelmatige uodates, de afgelopen uren en dagen. De status van de storing zou op dit moment zijn dat er een BlackUP database geinstalleerd wordt en dat daarna de dienstverlening, mondjesmaat hervat gaat worden. Natuurlijk heb ik dit verhaal ook al bij RIM neergelegd. Als ik daar een reactie op krijg dan post ik het hier direct, maar dat weten jullie inmiddels wel ;-))

UPDATE (12-10, 12u40): Ik heb tien minuten geleden nog gebeld met de PR van RIM in Nederland en die hadden nog geen nieuws vanuit RIM te melden. Echter, de afgelopen minuten worden de berichten dat sommige (en steeds meer) gebruikers weer sporadisch gebruik kunnen maken van de BlackBerry diensten ineens talrijker. Er lijkt dus vooruitgang geboekt te zijn bij RIM, maar dat kan nog niet besvestigd worden. Letwel, ook als alle diensten weer online zijn dan zal het zeker nog enkele uren duren voordat alles weer normaal functioneert. Er staan immers de nodige PING / BBM en email berichten in de wachtrij bij RIM. Die file zal maar langzaam oplossen (nu voel ik mij iemand van de verkeersdienst in Driebergen ;-))). Enfin, er is hoop!

UPDATE (12-10, 13u40): Ondanks de eerdere (zie vorige update hierboven) positieve geluiden over een op handen zijnde oplossing zie ik nog maar weinig positieve reacties. Een kort onderzoekje op twitter met de vraag (voor BlackBerry gebruikers) wie er weer kunnen PING'en of emailen leverde alleen nog maar ontkennende antwoorden op. Sommige gebruikers hadden inmidddels zelfs al een ander toestel in gebruik genomen (als je die voor handen hebt natuurlijk). Een enkelin meldde dat Twitter en Whatsapp soms werkt, maar er zijn op dit moment nog geen grote aantallen BlackBerry gebruikers die weer 'online' zijn. RIM is ook nog altijd erg stil...

UPDATE (12-10, 16u05): Ik heb nog geen nieuwe update van RIM gekregen, maar online en op twtiiter zie ik wel iets meer berichten verschijnen over BlackBerry gebruikers die weer de bekende 'verzend-en-ontvang' pijltjes zien bewegen. Misschien goed nieuws. Ik had zojuist een cameraploeg van EditieNL over de vloer en op de BlackBerry van de versslaggeefster zag ik dat zelf ook. Niet dat het al allemaal weer werkte, maar omdat RIM nog steeds geen nieuwe info geeft grijpen we alles maar aan om de hoop op een spoedige oplossing levend te houden ;-))

UPDATE (12-10, 16u25): BlackBerry heeft zojuist een website online gezet waarop ze, naar eigen zeggen, regelmatig updates met betrekking tot de storing zullen publiceren. Op zich een prima initiatief, maar dat heeft dan wel ook drie dagen geduurd en als ik nu op die site kijk dan staan er letterlijk en alleen de vijf status updates (statements) die RIM de afgelopen drie dagen uitgegeven (en een paar keer herhaald) heeft.

De Guardian, niet van BlacBerry, zegt een van de bobo's van RIM gesproken te hebben die vertelde dat hun engineers dag en nacht aan het werk zijn om de prooblemen op te lossen."We are working night and day to solve the outage. Our apologies to all our customers." Kijk meer van dat soort, ook eenvoiudige, maar wel zalvende, woorden, daar ben ik helemaal voor. Nu nog wat inhoudelijke informatie erbij (wat is er stuk, wie doet wat en wanneer verwacht men klaar te zijn of te kunnen testen) en RIM wordt zowaar weer klantvriendelijker.

UPDATE (12-10, 16u52): Oh, goodie. RIM tweet op haar Twitter Helpdesk na ruim 18 uur (!) weer eens wat nieuws: "We’re aware many of you are experiencing service delays. Restoring full service is our number 1 priority." Mooi, goed om (nogmaals) te 'horen' dat RIM op de hoogte is van de problemen ;-))

UPDATE (12-10, 17u25): In principe hebben wij natuurlijk weinig te maken met de situatie in de VS / Noord Amerika, maar de berichten (via de BBC) dat de huidige storing daar nu ook de kop op begint te steken maken het vermoeden dat er veeeel meer aan de hand is dan RIM ons en al haar klanten willen doen geloven wel een stuk aannemelijker. Van de andere kant, als de BlackBerry diensten straks ook in de VS en Canada op hun gat liggen dan gaat ongetwijfeld een van de twee CEO's zich er persoonlijk mee bemoeien. En dat kan dan weer een positieve invloed hebben op de effort die gestoken wordt in het vinden en implementeren van een oplossing ;-) Vooralsnog doet RIM de Amerikaanse verhalen echter nog af als 'gevolg van de BackLog aan data in Europa' We zullen zien.

UPDATE (12-10, 20u55): RIM heeft voor 21u00 Nederlandse tijd een BlackBerry Service Update persconferentie gepland. Ik ben benieuwd of we daar wijzer van worden.

UPDATE (12-10, 21u15): RIM heeft zojuist een persconferentie gegeven daarin werd natuurlijk nader ingegaan op de grote problemen waar BlackBerry gebruikers de afgelopen dagen (en nog steeds) mee te kampen hebben. David Jaw sprak eerst over de problemen en het verloop daarvan. Vervolgens srpak hij over het feit dat het onderzoek en de zoektocht naar de oplossing ook op dit moment nog gaande is. Het is maandag begonnen met de uitval van een core switch en het falen van de backup hard- en soiftware. Toen dat opgelost was werd de zogenaamde BackLog het grootste probleem. De gevolgen van de problemen zijn voor iedereen anders. Dat verklaart waarom sommige diensten dan wel, en dan weer niet werken. Over een mogelijke hack-poging zegt RIM dat ze geen enkele aanwijzing hebben dat de servers of hun beveiliging gehacked is.

Maar, het belangrijkste nieuws is toch wel dat de problemen dus nog niet voorbij zijn en dat RIM, anders dan zeggen dat ze er hard aan werken, ook nog geen tijdspanne kan geven waarbinnen de problemen (volledig) opgelost en verleden tijd zijn.

Op de vraag of RIM overweegt om de enorme hoeveelheid achterstallige emails en berichten, die dus de oorzaak zijn voor de grote backlog, als 'verloren' te beschouwen zegt RIM dat dit niet aan de orde is en dat alle email, data en berichten afgeleverd zullen worden.

Natuurlijk werd er ook gevraagd naar de kwaliteit van de communicatie van RIM naar haar klanten. Echter het enige dat daarop geantwoord werd is dat de klanten kunnen kijken op de BB Help Twitter pagina en de site die eerder vandaag online kwam. Ze vinden schijnbaar dat ze genoeg communiceren. Tsja.... Meer had men niet te melden, op dit moment.

UPDATE (13-10, 0u08): De afgelopen uren heeft RIM alleen nog herhaald dat er hard gewerkt wordt aan de problemen. Het wegwerken van de backlog heeft de hoogste prioriteit. Daaruit zou je kunnen opmaken dat de problemen (en vooralsnog de enige officiele oorzaak die RIM gecommuniceeerd heeft) met de Switch opgelost zijn. Ik blijf nog even sceptisch, maar ik hoop stilletjes toch wel dat ik straks, rond 6u00 wakker wordt en dat dan blijkt dat alles weer normaal werkt ;-)

UPDATE (13-10, 1u11): RIM's CIO heeft een goed uur geleden een uitgebreide Service Update gepubliceerd. Daarin staat, gelukkig, wat meer informatie over de problemen en de vorderingen, ingedeeld per 'getroffen' werelddeel. Ik beperk mij even tot Europa natuurlijk.
- De email servers zijn weer operationeel maar de backlog (filevorming van achterstallige, nog af te leveren email) is nog niet opgelost.
- BBM (PING) verkeer is weer mogelijk en werkt naar behoren, aldus RIM
- Internetten is nog niet mogelijk. Dit wordt bewust nog even zo gehouden om de (wankele) stabiliteit van de services en servers niet onnodig te belasten. OFwel, alle (server)capaciteit is momenteel nog hard nodig om RIM's andere diensten online te krijgen en de achterstand weg te werken.
- RIM heeft extra (server)capaciteit ingezet voor de afhandeling van berichten (emails e.d.) tussen de diverse regiodatacenters. Ook dit zal natuurlijk gedaan zijn om de achterstand van de berichten die nog afgeleverd moeten worden zo snel mogelijk te kunnen inlopen.

UPDATE (13-10, 07u13): Het lijkt er op dat de problemen (nagenoeg) voorbij zijn. Steeds meer BlackBerry gebruikers melden inmiddels dat ze week kunnen PING'en, emailen en internetten. Ook RIM heeft, rond half zes Nederlandse tijd, een Service Update online gezet waarin men aangeeft dat de dienstverlening in Europa en de andere getroffen regio's weer op een normaal niveau aan het komen zijn. Dag vier van de storing heeft, vooralsnog, dus niet erg lang geduurd. Laten we hopen dat het nu voorgoed voorbij is. Rest mij nog te onderzoeken wat de werkelijke oorzaak geweest is. Ben benieuwd of RIM daar nog over gaat communiceren ;-)))

Schermafbeelding%202011-10-11%20om%2016.46.33
BB-Storing-RIM-melding-2

De afbeelding van de BB Support site waarop gisteren te lezen zou hebben gestaan dat de storing pas op 22 oktober verholpen kon worden bleek, zoveel, is inmiddels duidelijk, fake. Die heb ik dus maar even verwijderd om nog meer speculatie te voorkomen.

BB-Help-Storing-Melding-2
BB-PING-Storing-Hi

Om te relatieveren, deze grappige video over een niet werkende BlackBerry (en dito Apple overigens) van eind vorig jaar;-)

BlackBerry Storing Updates dag 1 en 2

Diverse gebruikers en providers hebben er inmiddels al melding van gemaakt en volgens diverse providers wordt er bij BlackBerry op dit moment hard aan een oplossing gewerkt. Het probleem zou overigens verder gaan dan PING alleen. Het betreft een storing bij de Internet verbinding van BlackBerry toestellen. Volgens Hi zal Blackberry de storing binnen nu en een paar uur oplossen en zou het vansf 17u00 weer mogelijk moeten zijn om te PINGEN en internetten. Bij Blackberry was op dit moment niemand bereikbaar. Wordt vervolgd.

UPDATE (16u00): Via Twitter ontving ik zojuist de eerste berichten dat sommige Blackberry gebruikers weer kunnen internetten en PING'en, maar er wordt nog niet veel 'teruggepingd' ;-) Het is dus nog niet helemaal opgelost.

UPDATE (16u25): Ik ben zojuist gebeld door een van de woordvoerders van RIM / Blackberry hier in Nederland. Die wisten, natuurlijk, wel dat er een storing is, maar hadden zelf vanuit RIM ook nog geen officieel statement of een verklaring ontvangen. Nu kan ik me voorstellen dat de prioriteit bij RIM ligt bij het oplossen van de problemen, maar een verklaring, uren nadat de stoting voor het eerst ontdekt werd, was wel zo handig en netjes geweest. Enfin, we wachten af ;-)

UPDATE (16u55): RIM heeft zojuist een eerste officiele verklaring omtrent de storing gegeven. Niet dat die veel soelaas biedt want veel meer dan het bevestigen er inderdaad een storing is die invloed heeft op de diensten van RIM in Europa, het Midden Oosten, Azië en Afrika, en een excuus voor het ongemak wordt daarin niet gemeld. De enige aanwijzing voor een (spoedige) oplossing is vooralsnog dus de tweet van Hi, maar over de juistheid (voor wat betreft het tijfstip) daarvan begin ik nu meer en meer te twijfelen:
RIM Statement 10th October, 2011
We are working to resolve an issue currently impacting some BlackBerry subscribers in Europe Middle East and Africa. We're investigating, and we apologise to our customers for any inconvenience caused whilst this is resolved.

UPDATE (17u15): Het 'Hi tijdstip' is inmiddels gepasseerd en de problemen lijken nog niet voorbij. Voor de goede orde. Alle uitgevallen BlackBerry diensten worden 'geserveerd' vanuit de RIM datacenter(s) in Canada. Daar moet het dus ook opgelost worden. RIM houdt de datastroom, om beveiligingsredenen, helemaal zelf in de hand en dat betekent dus ook dat er buiten Canada niemand iets aan kan doen om een oplossing te bespoedigen.

UPDATE (18u07): Uit reacties op dit artikel en twitter blijkt dat steeds meer Blackberry gebruikers de afgelopen minuten weer verbinding krijgen met PING en de andere (Internet) diensten. De verbinding is echter nog niet heel erg stabiel (soms werkt hij wel, dan weer even niet), maar het lijkt erop dat RIM de problemen gevonden heeft en een oplossing in de maak is. Officieel heb ik echter nog niets van RIM gehoord, dus deze update doe ik een beetje onder voorbehoud.

UPDATE (18u42): BlackBerry heeft zojuist op haar officile BlackBerryHelp twitter account gemeld dat de storing nog niet verholpen is. "We apologize to any of our customers in Europe, Middle East & Africa still experiencing issues. We'll bring you an update as soon as we can." Was de tweede officiele mededeling van RIM, na de melding, enkele uren geleden dat de storimg onderzocht werd. Even geduld dus nog.

UDPATE (21u42): Inmdidels zijn we weer drie uur verder en is er nog steeds geen zicht op een definitieve oplossing. Vanaf ca een uur geleden (20u45) zijn de berichten over BB gebruikers die weer kunnen Pingen, internetten of mailen wel wat talrijker geworden, maar een kort onderzoekje op Twitter waarbij ik onze volgers vroeg om te bevestigen dat hun BlackBerry weer (normaal) functioneerde leverde maar weinig positieve reacties op (3), de rest (ca 15 reacties) ondervond nog steeds problemen. Intussen kreeg ik ook onderstaande screenshot van de support website binnen. Daarop heeft heel even gestaan dat BlackBerry de storing voor 22-10 probeert op te lossen. Die mededeling is inmiddels weer van de website verwijderd en hoewel ik nog steeds geen (nieuwe) update van RIM ontvangen heb met betrekking tot de storing, verwacht ik dat dat een foutje geweest is. Zoniet, dan zijn de problemen voor RIM echt mega en, zoals een collega Cowboy al terecht opmerkte 'In dat geval is het exit BlackBerry; bye bye; over en uit". Maar goed, ik hoop natuurlijk snel iets van RIM te horen en dan post ik het hier weer in een volgende update.

UPDATE (22u29): Zojuist heb ik eindelijk weer eens contact gehad met een van de PR woordvoerders van RIM / BlackBerry in Nederland. Die hebben op dit moment echter nog geen nieuwe informatie. Niet over de storing en ook niet over het gerucht van 22 oktober als datum dat het pas opgelost zou kunnen worden. "Op dit moment is het statement dat RIM vanmiddag (zie update van 16u55, red.) heeft uitgegeven de enige informatie die wij hebben". Ze hebben mij beloofd iets te laten weten zo gauw er informatie is. Afwachten is dus nog steeds het enige dat jullie, de getroffen BlackBerry gebruikers kunnen doen, helaas.

UPDATE (23u42): De berichten van Blackberry gebruikers die weer 'normaal' kunnen Pingen, internetten en emailen worden de afgelopen 15 minuten weer iets talrijker. Officieel heeft RIM nog steeds geen update over de problemen uitgegeven dus definitief bevestigen dat het opgelost is kan ik nog niet. Daarnaast zijn er toch nog steeds Blackberry gebruikers waarbij de problemen niet verholpen zijn, op dit moment.

UPDATE (11-10, 0u17): RIM heeft zojuist haar tweede officiele bericht over de storing gepubliceerd. Kort maar krachtig: De email diensten doen het weer maar de rest (IM en Internet) is nog niet stabiel en daarbij kunnen nog vertragingen ondervonden worden: "BlackBerry email services restored. Some users still experiencing delays with browsing and IM. Sorry for inconvenience"

UPDATE (11-10 09u05): Een officieel statement is er nog steeds niet, maar het lijkt erop dat de storing voorbij is. Een BlackBerry medewerker gaf vannacht nog een tip wat je kunt doen wanneer jouw toestel niet meteen werkt en als ook een reboot niet helpt. Dan moet je de zogenaamde HRT (Host Routing Table) opnieuw versturen. Gebruik de universal search functie van je Blackberry en toets in 'host'. Klik op 'opties' en dan BlackBerry toestel en registreren.

UDPATE (11-10, 09u44): RIM heeft een, korte, verklaring gegeven als bevestiging dat het probleem inderdaad verholpen is. Over de HRT-tip (zie reactie van @MossBerry en update hierboven) kon men op dit moment nog niets zeggen. Hetzelfde geldt voor de oorzaak van de storing: Sorry, we don’t typically get information about the cause of service issues right away. The immediate priority is always to return service to normal operation. Once service has returned and is stable, the teams then begin investigating the cause of the issue, which can take several days.

UPDATE (11-10, 13u17): Het afgelopen uur ontvangen wij via Twitter en in de reacties op dit artikel weer (sporadisch) meldingen van BlackBerry gebruikers die opnieuw problemen ondervinden met PING, email en internet. Ik heb inmiddels contact gehad met de PR woordvoerder van RIM in Nederland en daar is op dit moment nog niets bekend over een (nieuwe) storing. Ze gaan het wel uitzoeken. Als ik zelf even moet 'gokken' dan zou het kunnen dat de problemen die nu ondervonden worden te maken hebben met overbelasting van de diensten. Ik kan mij voorstellen dat er veel gebruikers zijn die, na ruim 12 uur verstoken te zijn geweest van de BlackBerry diensten, op dit moment hun PING, email en andere Blackberry acties aan het inhalen zijn ;-) Letwel, dat is een pure gok. We zullen even moeten afwachten op een officiele mededeling van RIM. Hoe dan ook, de problemen lijken, als ze al optreden, een stuk minder groot dan gisteren en vannacht.

UPDATE (11-10, 13u31): OK, de klachten worden nu heel snel talrijker. Hoewel RIM / BlackBerry nog niet officieel gereageerd heeft durf ik wel te zeggen dat er opnieuw een probleem / storing is bij RIM. De meeste diensten (PING, Email en Internet) liggen er wederom uit.

UPDATE (11-10, 13u53): De storing is terug, zo lijkt het. Na een korte periode (enkele uren) waarin de BlackBerry diensten weer functioneerden is het sinds eind deze ochtend wederom mis. Ik zal hieronder updates blijven plaatsen en hoop op een snelle reactie van RIM. Stay Tuned. Here we go again!

UPDATE (11-10, 14u10): Het is nog niet door RIM bevestigd, ofwel men schittert wederom door traag en nauwelijks te communiceren, maar er wordt her en der gespeculeerd dat het probleem bij een kapotte server in Engeland ligt. Tweakers meldde dat zojuist.

UPDATE (11-10, 16.40): RIM is niet bereikbaar voor commentaar :-( Hopelijk wordt ik snel terug gebeld. Inmiddels is er wel een update verschenen op het twitter account van RIM, zie hieronder 

UPDATE (11-10, 17.04): Net succesvol contact gehad met Diederik Huisman van het Nederlandse PR bureau van RIM (BlackBerry) Hij kon ons niks melden, RIM is op de hoogte van het probleem en ook het PR bureau wacht op een verklaring van RIM. Als deze verklaring er komt (en dat wordt wel tijd, na 1.5 dag no service), dan horen jullie dit direct.

UPDATE (11-10, 18u00): RIM heeft weer eens een kort statement afgegeven. Niet erg verhullend, maar er is in ieder geval wel weer iets gecommuniceerd door RIM ;-): Some users in Europe, the Middle East and Africa, India, Brazil, Chile, and Argentina are experiencing messaging and browsing delays.  We are working to restore normal service as quickly as possible. We apologise for any inconvenience this has caused.
Ofwel, er zijn nog steeds problemen in vrijwel de hele 'BlackBerry wereld" (behalve Noord Amerika) waardoor niet alle internet, email en PING diensten werken. Er wordt hard aan gewerkt maar ze kunnen nog geen tijdstp geven.

UPDATE (11-10, 20u50): Het wordt zo langzaam maar zeker een gebed zonder einde om informatie van RIM te krijgen over de problemen, de oorzaak en de verwachte periode voor een (definitieve) oplossing. RIM weigert feitelijk goed te communiceren. Erg vreemd voor een bedrijf dat daar (met communicatie bedoel ik dan) haar geld mee verdiend. De PR woordvoerder in Nederland had enkele minuten geleden nog geen verdere informatie. Echt een MEGA FAIL van RIM. Problemen kunnen nu eenmaal voorkomen maar zorg op z'n minst voor een beetje relevante informatie omtrent de problemen. Vijft tweets op een Webcare account en vier korte, nietszeggende, statements, daar ga je de vele klanten die op dit moment last hebben van de problemen echt niet mee aan boord houden. Enfin, ik heb op DutchCowboys zojuist een artikel geschreven waarin ik daar wat verder op in ga. Hier kunnen we de komende uren weer niet meer doen dan afwachten of er nog iets gaar veranderen (lees: een oplossing komt). Stay Tuned (voor wie daar na 36 uur nog de puf voor heeft ;-)))

UPDATE (11-10, 22u45): Er is weer wat nieuwe informatie van RIM. En dit keer zowaar ietwat hoopgevender nieuws. Men lijkt het probleem gevonden te hebben. er bleek een probleem te zijn geweest met een van de core switches (netwerk apparatuur dus) in de de systemen van RIM. De oplossing wordt op dit moment geimplementeerd. Nog geen berichtgeving over hoe lang dat gaat duren, maar dit is het eerste goede en bruikbare nieuws van RIM in de afgelopen uren. "Message delays were caused by a core switch failure in RIM's infrastructure. Now being resolved. Sorry for inconvenience."

UPDATE (11-10, 23u16): Tien minuten nadat ik de tweet update zag ontving ik ook een nieuw officieel statement van RIM per mail. Daarin staat nog ietsje meer. Onder andere hoe de failover naar een backup switch faalde. Daardoor is filevorming (als in rij met wachtende date, niet 'bestand' ;-) ontstaan bij de afhandeling van de data tbv Blackberry diensten. Momenteel wordt gewerkt aan het wegwerken van die achterstand / file.

"The messaging and browsing delays being experienced by BlackBerry users in Europe, the Middle East, Africa, India, Brazil, Chile and Argentina were caused by a core switch failure within RIM’s infrastructure.  Although the system is designed to failover to a back-up switch, the failover did not function as previously tested. As a result, a large backlog of data was generated and we are now working to clear that backlog and restore normal service as quickly as possible. We apologize for any inconvenience and we will continue to keep you informed."

Vooral de laatste zin vind ik wel hilarisch. Zouden ze het dan toch gaan leren, daar bij RIM, of hebben ze wellicht mijn andere artikel en tweet gelezen ;-)

Ow ja, even een zijsprongetje naar mijn eigen verleden, maar in het kader van deze update wel actueel. Dat van die switch en falende backup deed mij denken aan de tijd dat ik een Internet Hosting bedrijf runde. De aandeelhouders daar wilden geen 150K uitgeven aan een goede backup en fail over oplossing voor onze core switch. Die ging heel af en toe down en dan gebruikte ik hetzelfde excuus. Een keer kun je dat doen, zo leert de ervaring ;-)) (ja ja, shame on me!!, maar dat was een hele andere tijd ;-))

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies