Merkloyaliteit onder Nokia gebruikers daalt

Vorig artikel Volgend artikel

Volgens een onderzoek waarbij 1497 Europese mobiele gebrukers (ik zal dit keer niets meer zeggen over de grootte van de testgroep ;-)) ondervraagd zijn blijkt dat de merkloyaliteit van Nokia gebruikers gedaald is.

63% van de Nokia eigenaren zegt bij hun volgende aankoop weer voor Nokia te kiezen. Een jaar geleden was dat nog 74%.

In de VS, waar Nokia's marktaandeel veel kleiner is, zegt maar 50% van de huige Nokia eigenaren weer voor een Fins toestel te gaan kiezen. Het volledige onderzoek wordt pas volgende week gepresenteerd, maar enkele resultaten zijn nu al bekend gemaakt.

De loyaliteit van HTC eigenaren is in Europa 81%, BlackBerry komt uit op 72% en Samsung (gebruikers die een Android toestel bezitten wel te verstaan) op 66%. Zonder al te veel conclusies te trekken, omdat het complete onderzoek dus nog niet gepubliceerd is, kun je wel al zeggen dat Nokia, qua merkloyaliteit, momenteel het minst goed scoort. De vraag is of de toestellen die op Nokia World gepresenteerd worden daar een positieve invloed op gaan hebben. Dat zal natuurlijk pas over enkele maanden onderzocht kunnen worden als precies bekend is welke toestellen dat zijn, wanneer ze in de winkels liggen, en hoe ze bij de mobiele bellers en smartphone gebruikers aangeslagen zijn.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies