Nokia niet meer het meest vertrouwde merk in India

Vorig artikel Volgend artikel

India was jarenlang een van de landen waar Nokia, met marktaandelen van ruim boven de 70% niet alleen de meest succesvolle mobiele telefoon fabrikant was, maar de Finnen stonden ook regelmatig op de eerste plek als het ging om het meest vertrouwde merk van alle producten en merken die op de Indiase markt actief waren.

Welnu, het marktaandeel van Nokia is ook in India al twee jaar fors op z'n retour en de bekendmaking dat het merk Nokia nu ook niet meer in de top 3 staat komt dan niet echt als een verrassing. De Finnen zijn van de eerste plek gestoten door een tandpasta; Colgate.

OK, Nokia staat nog op de vijfde plek, maar dat zullen ze, tezamen met het dalende marktaandeel zeker als een verlies zien. Voor de omzet is het natuurlijk veel belangrijker om te kijken naar het daadwerkelijke marktaandeel, maar het dalende consumentenvertrouwen in Nokia als merk is ook daarvoor geen goed voorteken. Voor 2008 had Nokia meer dan 70% van de Indiase mobiele telefoonmarkt in handen. Sindsdien is het marktaandeel in een vrije val gekomen. In 2010 was het nog 'maar' 52%.

Volgens analisten heeft de vrije val van Nokia vooral te wijten aan het te lang uitblijven van toestellen met een dual SIM kaart optie. Veel Indiase mobiele bellers gebruiken meerdere SIM kaarten om zo de belkosten beter in de hand te kunnen houden. Daarnaast zijn echter ook lokale merken zoals Micromax, Spice en Karbonn, mobiele telefoons die in India geproduceerd worden, steeds popualairder geworden. En deze fabrikanten hebben wel op tijd ingespeeld op de 'dual SIM' vraag uit de markt.

Kortom, het lijkt er op dat Nokia wederom een van haar 'winstgevende bolwerken' kwijt aan het raken is. De CEO van Nokia India ziet de toekomst echter minder somber in (hij kan ook weinig anders zeggen natuurlijk ;-))). "Ja, het gebrek aan dual SIM toestellen in onze portfolio heeft een negatieve invloed gehad op ons succes, maar inmiddels heeft ook Nokia een aantal prima producten in dat segment in de lokale winkels liggen en ik heb er alle vertrouwen in dat het consumentenvertrouwen weer terugkomt", aldus een woordvoerder van de Finse fabrikant in India.

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies