Merkloyaliteit erg hoog bij Apple zegt 'n te klein onderzoek

Vorig artikel Volgend artikel

Toestellen verkopen, liefst zo veel mogelijk, is een van de belangrijkste doelen van telefoon fabrikanten. Maar wat voor het marktaandeel minstens zo belangrijk is, is de verkoop van een nieuw toestel aan een gebruiker die al een toestel van jouw merk heeft. Dat geeft nameiijk aan dat de klant een 'happy camper' is met jouw product.

Welnu, UBS Investment Research heeft een, klein, onderzoek gehouden waarbij 515 eigenaren van high-end smartphones gevraagd werd of ze bij de keuze voor hun volgende toestel weer voor hetzelfde merk zouden kiezen. Apple kwam daar als grote winnaar uit de bus.

Natuurlijk, 515 respondenten is, op een wereldwijde smartphone markt van meer dan 460 miljoen toestellen die naar verwachting alleen dit jaar al verkocht worden, een beetje mager om te kunnen zeggen dat de uitkomsten van dit onderzoek heel erg representatief zijn voor de wereldwijde markt. Het geeft niet meer dan een indicatie.

Enfin, van de 515 ondervraagden gaf 89% van de iPhone gebruikers aan dat hun volgende toestel ook weer een iPhone zou worden. Bij HTC lag dat percentage op 39%. Ver onder dat van Apple, maar HTC was in dit onderzoekje wel de nummer twee. BlackBerry (RIM) kwam uit op 33%, een percentage dat volgens UBS 18 maanden geleden nog boven de 60% lag. Samsung (28%), Motorola (25%) en Nokia (24%) completerej de top 6. LG en Sony Ericsson kwamen in deze lijst niet bij de eerste zes merken.

MerkLoyalitiet-UBS

UBS heeft de responenten ook gevraagd naar de keuze voor hun volgende smartphone OS. 55% van de Android gebruikers zei dat ze ook dan weer voor een Android toestel zouden kiezen, maar 31% gaf aan toch voor een iPhone te willen gaan. Van alle ondervraagden die bij hun volgende smartphone aankoop nu zeggen dat ze een ander merk toestel zullen kiezen, zegt meer dan de helft dat ze een iPhone willen kopen. Op zich een aardig onderzoek, maar eigenlijk zou dit natuurlijk met een grotere groep, representatieve, smartphone gebruikers uitgevoerd moeten worden. Enfin, reageer maar en laat mij weten welk merk smartphone jullie nu hebben en van welk merk je volgende toestel wordt.

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies