Nieuw abonnement nodig? Kijk goed naar je dataverbruik!

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen weken hebben de diverse providers de nieuwe abonnementstarieven bekendgemaakt die deze en begin volgende maand ingaan. Over het algemeen komt het er op neer dat mobiele bellers die veel gebruik maken van mobiel internet (en dus mobiele data) ook meer moeten gaan betalen.

Bij de keuze van een niweu mobiel abonnement is het vanaf nu dus uitermate belangrijk om goed uit te zoeken hoeveel mobiele data je denkt te gaan verbruiken (of al gebruikt).

Op zich is daar natuurlijk niks mis mee. De gebruiker die veel data 'verstookt' en bovendien eisen stelt aan de snelheid van hun mobiele internetverbinding zal daarvoor ook de rekening moeten ophoesten. Toch is er nogal wat verschil in de tarieven. Vooral voor (nieuwe of verlengende) klanten van KPN en Hi kunnen de nieuwe tarieven tot een fikse verhoging van de maandelijkse kosten gaan leiden. Hi probeert op een speciale webpagina nu, zoals ze zelf zeggen, helderheid te scheppen over de achtergrond en redenen van de introductie van deze nieuwe abonnement(starieven).

Laat ik beginnen met te herhalen dat wij in Nederland, in vergelijking tot de landen om ons heen (Duitsland, België) nog maar weinig te klagen hadden over de kosten van mobiel bellen en -internetten. Mede door de toestelsubsidies (het fenomeen waarbij een toestel 'gratis' bij een abonnement meegeleverd wordt) vielen de totale kosten, gerekend over een abonnementsperiode van twee jaar, inclusief 'heavy mobiel dataverbruik', bij ons nog erg mee. Bij ons, zoals ik eind mei in dit artikel berekende lagen de gemiddelde kosten in vergelijking met België en Duitsland tussen de 400 en ruim 850 Euro lager (tweejarig abonnement inclusief een high-end smartphone en veel mobiele data). Natuurlijk, en dat bleekook uit sommige reacties, hebben wij in principe geen boodschap aan de tarieven in andere landen, maar als het andersom geweest was dan was dit ongetwijfeld ook een discussiepunt geweest.

Enfin, Hi probeert op deze pagina zoals gezegd uit te leggen waarom de tarieven en abonnementsvormen in Nederland veranderen. Het zal niemand verbazen dat de provider daarbij vooral doelt op het veranderende gedrag van de mobiele klanten. Er wordt steeds minder gebruik gemaakt van bellen en SMS'en terwijl het mobiele dataverbruik (al geruime tijd) explosief stijgt.

Het is een aardige poging van Hi maar de conclusie is eigenlijk dat je vanaf nu, en niet alleen bij KPN/Hi, wanneer je een nieuw abonnement gaat afsluiten, heel goed moet uitzoeken hoeveel data je denkt te gaan verbruiken. In mijn eerdere artikel over de tariefsverhogingen van KPN/Hi, die forser zijn dat die van Vodafone en T-Mobile, gaf ik aan dat wanneer je vanaf 5 september een abonnement wilt afsluiten met 1GB dataverkeer erbij, je tussen de 20 en 25 Euro per maand meer gaat betalen. Bij T-Mobile ligt die verhogen tussen de €5 en €7,50 en bij Vodafone betaal je minimaal zo'n 13 Euro meer. Daarbij moet wel gezegd worden dat nieuwe abonnementen van Vodafone veel gedifferentiëerder zijn en je daar ook heel goed moet kijken naar het aantal belminten en -SMS'jes dat je wilt gebruiken. In sommige gevallen kan de verhoging daardoor oplopen tot meer dan 50 Euro, maar dan krijg je ook nog meer data (tot 2GB) en veel meer belminuten en SMS'jes. De vergelijking tussen de oude en nieuwe abonnementen van Vodafone is dus iets ingewikkelder.

Nogmaals, als je binnenkort moet verlengen of een nieuw abonnemet wilt afsluiten, ga dan heel goed kijken naar je datagebruik van de afgelopen maanden. Het is raadzaam om nu al op je rekeningen te kijken hoeveel mobiele data je gemiddeld verbruikt hebt in de laatste drie tot zes maanden zodat je de meest optimale en voordelige abonnementskeuze kunt maken. Voorheen kon je redelijk zorgeloos en relatief voordelig een abonnement afsluiten met 1GB of 'onbeperkt' datagebruik. Vanaf nu is dat verleden tijd en zul je dus je abonnement, net als bij de keuze van het aantal belminuten en SMS'jes, ook goed moeten afstemmen op je (verwachte of gemiddelde) datagebruik.

Hi heeft op haar pagina een aantal voorbeelden gegeven van nieuwe abonnementen en de tarieven daarvoor maar in de (hele) kleine lettertjes daaronder staat wel even vermeld dat ze daarbij alleen gekeken hebben naar het mobiele datagebruik en geen rekening houden met het bel- en SMS gedrag. Handig is wel het overzicht van dataverbruik per applicatie of service. Daarmee kun je enigszins berekenen hoeveel data je nodig hebt, afhankelijk van welke apps en services (WhatsApp, Ping, Email, Facebook, Foto sharing, Twitter etc.) je gebruikt.

Dataverbruik-per-App-Service

Hieronder staan de vier voorbeeldabonnementen die Hi berekend heeft (zie de kleine lettertjes over het Bellen en SMS'en ;-))

Hi-Voorbeeld-Nieuwe-Abonnementen
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies