T-Mobile: meer klanten, meer dataverkeer, minder omzet

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag maakte T-Mobile de resultaten over het tweede kwartaal van 2011 bekend. De 'magenta provider' kon in deze periode 111.000 nieuwe klanten verwelkomen.

Ook het dataverkeer gebruik steeg. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder 'verstookten' de gezamelijke T-Mobile klanten maar liefst 119% meer data. De omzet daalde echter met 2.7% naar 436 miljoen Euro.

Op dit moment telt T-Mobile 4,829 miljoen klanten. Die besteden gemiddeld 25 Euro per maand. 34% daarvan komt voor rekening van 'non-voice' diensten (SMS, mobiel internet). Een jaar geleden was dat nog 28%. Enkele dagen geleden presenteerde T-Mobile haar nieuwe abonnementsvormen en -tarieven. Die zijn, net als bij de andere providers (KPN en Vodafone) meer afgestemd op het mobiel datagebruik. Dat wordt, simpel gezegd, duurder voor 'heavy users'. Betalen naar gebruik heet dit. Daar is op zich niets mis mee en ik ben dan ook benieuwd naar de gevolgen daarvan op de cijfers en het klantenbestand van T-Mobile (en de andere providers) in de komende 12 maanden (wanneer veel lopende contracten aan verlenging toe geweest zijn).

In het persbericht over de kwartaalcijfers gaf T-Mobile ook aan dat inmiddels 2 van de 3 post-paid klanten een smartphone hebben. Navraag wees uit dat T-Mobile op dit moment (eind juni 2011) 2,832 miljoen post-paid abonnees telt en 1,997 miljoen pre-paid klanten heeft. Dat betekent dus dat 1,897 miljoen T-Mobile post-paid klanten een smartphone bezit. Bij de pre-paid gebruikers verdubbelde het aantal smartphone klanten het afgelopen jaar. Exacte cijfers heeft T-Mobile daarvan echter niet dus is niet te zeggen hoeveel van de 1,997 miljoen pre-paid klanten een smartphone gebruikt. De forse groei van het aantal smartphones in dit segment schrijft T-Mobile voor een belangrijk deel toe aan de komst van BlackBerry PrePaid. Verder gaf T-Mobile aan dat het gebruik van SMS, vergeleken met een jaar geleden, nagenoeg stabiel blijft. MMS stijgt en, niet verrassend, bellen daalt.

T-Mobile blijft, natuurlijk, ook investeren in haar netwerk. Mede door de voortdurende forse steiging van het dataverkeer gebruik moest de provider het afgelopen kwartaal 43 miljoen uitgeven aan de uitbreiding van de capaciteit van haar netwerk. Daarnaast investeert T-Mobile in een duurzame bedrijfsvoering. Zo maakt het netwerk van T-Mobile 100 procent gebruik van groene stroom. Onlangs heeft T-Mobile als eerste telecomprovider in Nederland het belangrijke milieucertificaat ISO 14001 behaald dat zich speciaal richt op het beheersen en verbeteren van prestaties op milieugebied.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies