Mobiel internet voor heavy users fors duurder bij KPN en Hi

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen weken berichtte ik al over de nieuwe abonnementsvormen en tarieven van T-Mobile en Vodafone. Tijdens mijn vakantie maakte KPN ook al haar nieuwe abonnemtenten en tarieven bekend die vanaf 3 september zullen gaan gelden voor nieuwe aansluitingen en contractverlengingen. Ook KPN dochter Hi introduceert op die dag haar nieuwe tarieven.

Net als T-Mobile en Vodafone gaan ook KPN en Hi hun abonnementen meer en meer afstemmen op mobiel internetgebruik. Vergeleken met de huidige tarieven kunnen de maandelijkse kosten voor mobiel internet bij KPN en Hi voor 'heavy users' vanaf 5 september echter flink oplopen.

KPN en Hi tarieven vanaf 5 september 2011

Nederlandse grootste, en oudste, provider gaat al haar abonnementen namelijk standaard voorzien van een datalimiet. Afhankelijk van de abonnementsvorm ligt die limiet tussen de 100 en 2000MB. Bij elk abonnement geldt dat je 250MB extra kunt kopen voor €5. BlackBerry gebruikers betalen bovenop het abonnement straks nog €5 of €7,50 extra per maand (bij respectievelijk de Personal SIM Bel-SMS-WebXL en Personal SIM Bel-SMSWebXL).

Op dit moment geldt bij KPN nog een datalimiet van 1000MB voor alle abonnementen waarbij mobiel internet actief is. Bij de nieuwe abonnementen wordt daarin dus fors gesneden door KPN. Hi werkte al langer met datalimieten. Voor €7,50 per maand kreeg je 200MB. 1000MB kostte €12,50 per maand en 2000MB €17,50. Bij de nieuwe abonnementen van Hi gaan ook de datalimieten een rol spelen. Afhankelijk van het abonnement wordt die limiet tussen de 100 en 2000 MB, net als bij KPN. Ook bij Hi kun je straks voor €5 250 MB extra kopen.

KPN geeft in haar persbericht (zie op de volgende pagina) duidelijk aan dat mobiel internet dus duurder wordt. Dat wil zeggen dat je vanaf 5 september, als je veel mobiele data gebruikt (250+MB) dus voor een duurder abbonnement zult moeten kiezen. Daarbij krijg je dan weliswaar ook weer meer belminuten en SMS'jes, maar veel mobiele klanten zitten daar tegenwoordig niet meer op te wachten. Ter vergelijk, als je na 5 september een mobiel abonnement van KPN of Hi wilt met daarin 1000MB internet (de standaard limiet van de huidige KPN abonnementen met mobiel internet), dan moet je minimaal een abonnement van 50 Euro afsluiten bij KPN of €52,50 bij Hi. Op dit moment betaal je daarvoor bij KPN nog 30 Euro en bij Hi kun je al een abonnement met 1000MB mobiele data afsluiten voor €27,50 per maand.

Kortom, het is raadzaam om je mobiele datagebruik in de twee maanden voordat je gaat verlengen goed in de gaten te houden (via tools als datacounter bijvoorbeeld) zodat je bij je verlenging de juiste keuze maakt en niet vast zit aan een duur abonnement of veel moet nabetalen voor mobiele data. Het buiten-de-bundel tarief voor mobiele data wordt vanaf 5 september bij KPN en Hi 10 cent per MB.

Wat in het persbericht van KPN en Hi verder nog opviel was de vermelding dat de kosten voor de toestellen, het bedrag dat je moet bijbetalen voor een high end smartphone in combinatie met een abonnement, ook omhoog gaan. Hoeveel die toestellen extra gaan kosten is nog niet bekend. Daarvoor zullen we moeten wachten op de eerste aanbiedingen met de nieuwe abonnementen op de sites van KPN en Hi.

Hieronder heb ik alle nieuwe abonnementen en tarieven bij elkaar gezet:

KPN tarieven en abonnementen vanaf 5 september: KPN-Tarieven-50911

Hi tarieven en abonnementen vanaf 5 september: Hi-Tarieven-050911

KPN / Hi Persbericht

Vanaf 5 september introduceert KPN nieuwe mobiele abonnementen voor de merken KPN en Hi. De abonnementen zijn opgebouwd rondom het gebruik van mobiel internet, hebben een grotere variatie databundels en spelen daarmee in op de laatste trends in de Nederlandse telecommarkt.
De introductie van de nieuwe abonnementen betekent dat:

- Bellen, sms’en en mobiel internetten in één bundel komt
- Mobiele data duurder wordt binnen de bundel. De rekening voor de klant wordt, bij een goede abonnementskeuze, niet automatisch hoger.
- KPN heeft besloten geen diensten te blokkeren of diensten afzonderlijk te tariferen. De abonnementen voldoen aan de op handen zijnde nieuwe wetgeving en zijn netneutraal .
- De klant meer zal gaan bijbetalen voor zijn nieuwe smartphone, aangezien deze toestellen steeds duurder worden.

In het eerste kwartaal van 2011 signaleerde KPN een versnelde verandering in het gedrag van zijn mobiele klanten. Dankzij geavanceerde, snelle mobiele breedbandnetwerken en de opkomst van smartphones maken steeds meer klanten gebruik van online social media en mobiele ‘apps’ om te communiceren. De traditionele abonnementsvormen, die sms’en en mobiel belverkeer als uitgangspunten hebben, zijn ontoereikend voor de klant en voor KPN.

Bij de totstandkoming van de nieuwe abonnementen heeft KPN consumenten en overige stakeholders geraadpleegd. Consumenten snappen de structuur en vinden elementen van de propositie positief.

De nieuwe abonnementen bieden KPN- en Hi klanten keus uit drie abonnementsvarianten.
- Eén variant voor klanten die voornamelijk willen bellen en sms’en.
- De tweede variant biedt naast bellen en sms’en ook internet in de bundel. De hoeveelheid belminuten, sms’jes of internet MB’s loopt samen op, afhankelijk van de hoogte van de bundel.
- Daarnaast kan de klant kiezen voor een premium abonnement met een hogere internetsnelheid en meer MB’s voor mobiel internet.

Vanaf een abonnementsbedrag van 45 euro per maand, krijgen KPN klanten extra service bestaand uit een gratis leentoestel, een premium helpdesk en proactief abonnementadvies.
Hi klanten die het premium Hi Messaging abonnement kiezen, krijgen met dit abonnement snel internet, twee keer zoveel MB’s en onbeperkt sms’en.

Een overzicht van de nieuwe abonnementen staat hier

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies