Gebruik Android Market blijft nog (ver) achter bij App Store

Vorig artikel Volgend artikel

Uit het meest recente onderzoek van Distimo blijkt dat het gebruik van de Android Market, wereldwijd, nog behoorlijk achterblijft bij dat van haar grootste concurrent, de Apple App Store.

Daarnaast concluderen de onderzoekers van Distimo ook dat het voor Android applicatie ontwikkelaars een stuk moeilijker is om geld te verdienen in de Android Market dan het geval is voor ontwikkelaars die (ook) betaalde apps voor Apple's App Store maken.

Het onderzoek wijst namelijk uit dat er tot op dit moment, wereldwijd en gerekend vanaf de eerste dag dat de Android Market beschikbaar is, maar twee betaalde Android Apps zijn die meer dan 500.000 keer gedownload zijn. Ter vergelijk, bij de App Store werden in de afgelopen twee maanden alleen in de VS al zes betaalde apps meer dan 500.000 keer gedownload. Bij de gratis apps is alleen Google Maps meer dan 50 miljoen keer gedownload. 26 applicaties staan op 10 - 50 miljoen downloads en 69 applicaties zijn tussen de 5 en 10 miljoen keer gedownload.

Van alle betaalde applicaties die in de Android Market staan is 79.3% minder dan 100 keer gedownload. Bij de gratis Apps geldt dit voor 19.6% van het totale aanbod. Ook deze cijfers gelden wereldwijd en vanaf dag 1 van de opening van de Android Market.

De populariteit van Android Games (gerekend naar het aantal downloads) blijft ook ver achter vergeleken met de App Store. Tot op dit moment zijn er maar vijf Android Games die meer dan 250.000 keer gedownload zijn. Bij de App Store waren dat er de afgelopen twee maanden alleen in de VS al tien.

Het aantal downloads 'per app' (gratis en betaald) in de Android Market: Android-Free-Downloads-Aantallen

Het aantal downloads 'per app' (alleen de betaalde) in de Android Market: Android-Payd-Downloads-Aantallen

Verder worden in het onderzoek van Distimo ook nog een hele sloot aan cijfers en grafieken over het gebruik van alle andere Applicatie Winkels (BlackBerry, Ovi etc.) vermeld, maar die gegevens hebben alleen betrekking op de Amerikaanse markt en zijn voor ons dus niet echt relevant. Mocht je ze toch willen bekijken, surf dan naar deze link en download het rapport.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies