Vodafone verdubbelt smartphone klanten, dataverkeer x drie!

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone Nederland heeft vandaag haar jaarcijfers over het boekjaar 2010 (periode van 1 april 2010 t/m 31 maart 2011) bekendgemaakt. De provider heeft in het afgelopen jaar haar klantenbestand met 7% zien stijgen naar 5.035.203 aansluitingen. De omzet steeg iets minder hard, met 5.4%, naar 1.873 miljard Euro.

Opvallend, maar niet verrassend gezien de explosie van het aantal verkochte smartphones in Nederland, was dat Vodafone in deze periode het aantal smartphone klanten zag verdubbelen. Ook het dataverkeer groeide explosief. De ruim 5 miljoen aansluitingen zorgden voor een verdrievoudiging van het mobiele dataverkeer op het netwerk van 's lands tweede provider.

Vodafone NL resultaten boekjaar 2010-2011

Om de kwaliteit van het (data)netwerk op peil te houden investeerde Vodafone het afgelopen jaar ruim 200 miljoen Euro en de provider geeft aan dat investeringen in die orde van grootte ook voor de komende jaren gepland staan. Afgelopen zomer startte Vodafone onder andere met de upgrade van haar mobiele datanetwerk die ervoor moet zorgen dat klanten uiteindelijk in heel Nederland gebruik kunnen maken van een maximale, theoretische, download snelheid van 28.8 Mbps. Inmiddels zijn de netwerken in de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) compleet daarop ingericht.

Het afgelopen jaar stond bij Vodafone deels ook in het teken van de overname van BelCompany en de lancering van een tweetal nieuwe merken. Hollandsnieuwe heeft als prijsveschter in de SIM Only markt zeker potentie, maar Sizz is toch vooral een poging van Vodafone en RTL om op emotie vrouwen ertoe te 'verleiden' voor een relatief duur abonnement, weliswaar met extra 'vrouwelijke' services, te kiezen. Mijns inziens een kansloze missie in een markt waar prijs en 'gratis' toestellen voor veel consumenten nog steeds de belangrijkste factoren zijn bij de aanschaf van een nieuw, of verlenging van een bestaand, abonnement.

Overigens rept Vodafone in het persbericht met geen woord over de prestatie van de twee nieuwe merken. Navraag bij de persvoorlichter van Vodafone gaf niet echt meer duidelijkheid over het succes (of uitblijven daarvan) van Sizz en Hollandsnieuwe: "Wij kunnen helaas geen aantallen geven. Het enige dat we kunnen melden is dat beide merken volgens plan presteren en dat Sizz de afgelopen maand zelfs boven verwachting gepresteerd heeft", aldus Joost Galema van Vodafone.

Het complete persbericht over de jaarcijfers van Vodafone kun je op de volgende pagina lezen.

Persbericht Vodafone Nederland

Amsterdam 17 mei 2011 – Vodafone Nederland publiceert vandaag zijn jaarcijfers van het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2011. De operationele omzet steeg met 5,4 procent naar EUR 1,873 miljard. Het totaal aantal aansluitingen groeide naar 5.035.203, een stijging van 7 procent. De omzetgroei werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door het groeiend aantal klanten, een verdubbeling van het aantal smartphones op het netwerk en een verdrievoudiging van het mobiele datagebruik in een jaar tijd. Vodafone investeert jaarlijks meer dan EUR 200 miljoen om klanten een optimale netwerkbeleving te bieden.

De belangrijkste ontwikkelingen in het afgelopen boekjaar op een rij.

Mobiel internet
- Groei smartphones leidt tot data-explosie op netwerk
Om te anticiperen op de sterke groei van mobiel internet, begon Vodafone afgelopen zomer met de upgrade van het datanetwerk naar theoretische snelheden tot 28,8 Mbps. Geheel volgens plan is in de 4 grote steden in de Randstad de uitrol inmiddels voltooid. Hierdoor kunnen meer mensen tegelijk en met hogere snelheden gebruikmaken van mobiel internet. Het aantal smartphones op het Vodafone-netwerk verdubbelde het afgelopen jaar en het totale datagebruik verdrievoudigde ten opzichte van een jaar eerder.

Zakelijke markt
- Ook kleinzakelijke markt omarmt mobiel internet.
In antwoord op de groei van mobiel internet introduceerde Vodafone afgelopen boekjaar nieuwe smartphone-abonnementen, zoals voor de iPhone, voor onder andere kleinzakelijke gebruikers. Dit leidde tot een smartphonepenetratie binnen deze klantgroep van bijna vijftig procent in januari 2011.

Het afgelopen boekjaar betekende tevens de opkomst van de tablet. In juli 2010 kwam Vodafone daarom met zakelijke abonnementen voor de iPad. Vanaf oktober 2010 kregen zakelijke klanten de mogelijkheid om de Samsung Galaxy Tab te testen. Kleinzakelijke klanten omarmden tablets vrijwel meteen, maar nu kiezen ook steeds meer grootzakelijke klanten voor tablets met een 3G-verbinding.

Overnames en strategische samenwerkingen
- Verder groeien in data en in specifieke segmenten
Het groeiende gebruik van mobiel internet op smartphones, laptops en tablets leidt ertoe dat persoonlijk advies en ondersteuning in winkels steeds belangrijker wordt. Daarom maakte Vodafone in maart 2011 het voornemen bekend om 220 winkels van BelCompany BV over te nemen. De overname past in Vodafone’s multibrandstrategie om verder te groeien binnen specifieke marktsegmenten.

Eerder dit jaar werd hollandsnieuwe op het Vodafone netwerk gelanceerd, een nieuwe mobiele aanbieder die lage tarieven combineert met maximale controle. Tevens introduceerde Vodafone samen met RTL een nieuw merk genaamd Sizz, gericht op een vrouwelijke doelgroep.

In september 2010 kondigden Vodafone en Eurofiber een samenwerking aan voor de uitrol van glasvezel naar bedrijven en bedrijfsterreinen. De overeenkomst maakt Vodafone de op één na grootste service provider in de Nederlandse glasvezelmarkt, waardoor bedrijven keuze hebben bij de selectie van hun service provider.

Duurzaamheid
- Duurzame onderneming en premium sms markt
Vodafone Nederland stimuleert mobiel werken en het gebruik van het openbaar vervoer. Zo bevinden de kantoren van de telecomaanbieder zich vlakbij stations, is de leasevloot met meer dan de helft gereduceerd en moeten medewerkers betalen voor de beperkte parkeerplaatsen bij de Vodafone-kantoren. Door mobiel te werken en doordat medewerkers minder reizen en er minder werkplekken nodig zijn, werd de CO2-uitstoot met 25 procent verminderd. Dit betekent een besparing van 750 kilo CO2 per medewerker per jaar, wat overeenkomt met de CO2-uitstoot van een file van Amsterdam naar Madrid en terug (3.543 km). Vodafone heeft zichzelf ten doel gesteld om de CO2-uitstoot in 2020 met vijftig procent te verminderen ten opzichte van 2006.

In het afgelopen jaar werden bijna 70.000 mobiele telefoons ingezameld voor hergebruik en recycling. Dat is een stijging van vijftig procent ten opzichte van vorig jaar. Klanten kunnen hun telefoon verkopen aan Vodafone voor korting of de waarde doneren aan dance4life. Bijna negentig procent van de ingezamelde telefoons worden hergebruikt in ontwikkelingslanden. Telefoons die niet meer werken, ongeveer tien procent, worden ontmanteld voor hergebruik van de afzonderlijke materialen.

Om een duurzame premium sms-markt te stimuleren, kondigde Vodafone in november 2010 aan aanbieders van misleidende sms-diensten zelf de rekening te presenteren. Als eerste telecomaanbieder geeft Vodafone klanten die vermoeden het slachtoffer te zijn van misleidende sms-diensten direct hun geld terug. De kosten hiervan worden verhaald op de aanbieder van de sms-dienst. Deze extra coulante opstelling richting benadeelde klanten en een harde opstelling richting hardnekkige overtreders moeten ertoe leiden dat de overlast voor klanten volledig verdwijnt.

Strategie
De strategie van Vodafone in Nederland richt zich op het mogelijk maken van innovatieve, mobiele leefritmes van zijn klanten, door hen in staat te stellen hun werk en leven te organiseren op een manier die het beste bij hun individuele leefritme past. Voor ondernemers spant Vodafone zich in om producten en diensten aan te bieden die hen in staat stellen kansen te grijpen en succesvol te zijn. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van Vodafone's strategie.

Opgemerkt dient te worden dat bovengenoemde cijfers niet zijn gecontroleerd door een onafhankelijk accountant en dat de statutaire jaarrekening nog niet is opgemaakt.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies