BlackBerry World dag 3: RIM heeft enthousiasme terug

Vorig artikel Volgend artikel

Op de laatste dag van BlackBerry World 2011 (bekijk verslagen dag 1 en dag 2) komen de RIM-partners zelf aan het woord. Een groot aantal partijen presenteert zijn oplossingen in stands in de Great Hall van het Orlando World Center Marriott in Florida.

Opvallend aan de producten en diensten die RIM-partners presenteren tijdens de Solution Showcase, is dat er een duidelijke shift is richting consumententoepassingen. Veel partners demonstreren entertainment- en social mediamogelijkheden op de BlackBerry.

De aanwezigheid van grote RIM-partners als IBM, Adobe en SAP laat echter meer dan duidelijk zien dat RIM de zakelijke gebruiker niet uit het oog verliest. Sterker nog, het bedrijf zet vol in op de combinatie tussen zakelijk en privégebruik van BlackBerry-infrastructuren. Niet voor niets biedt de PlayBook het beste uit deze twee werelden. Ik durf te stellen dat RIM met de PlayBook de concurrentie aankan met alle andere tablets.

Hands-on Labs
RIM organiseerde dit jaar voor de eerste keer de Hands-on Labs tijdens BlackBerry World. Tijdens deze praktijksessies maken deelnemers kennis met (de technologie achter) BlackBerry. De keuze is bijna te groot; BlackBerry Enterprise Server, Mobile Voice System (MVS) en PlayBook zijn slechts enkele onderwerpen. Parallel aan de Hands-On Labs organiseert RIM certificeringtrajecten voor uiteenlopende producten. GPXS Services is vanaf BlackBerry World 2011 de eerste partij in EMEA met een certificering voor MVS. Dit betekent dat we deze oplossing – die eigenlijk een complexe bundeling is van verschillende technologieën – mogen leveren en onderhouden.

Naast de Hands-On Labs zijn er verschillende break-out sessies met veelzeggende (vrij vertaalde) titels als ‘Ken uw BlackBerry-klant’, ‘De consumentenmarkt voor mobiele technologie’, ‘Verdien met BlackBerry Apps’ en ‘Loyaliteit en behoud van BlackBerry-gebruikers’. Dat er behoefte is aan deze informatie, blijkt uit het feit dat bijna alle sessies overvol zitten.

Round-up
Samenvattend kunnen alle deelnemers en RIM zelf terugkijken op een zeer geslaagd evenement. BlackBerry World 2011 maakt duidelijk dat RIM zijn enthousiasme terug heeft. Het bedrijf heeft de afgelopen periode, misschien zelfs wel jaren, achter de schermen hard gewerkt. Aan de integratie van QNX (nu nog alleen in PlayBook, later op alle BlackBerry-smartphones), maar zeker ook aan de ontwikkeling van PlayBook. Nu is het tijd om vast te stellen dat het bedrijf een blijvertje is. Het enthousiasme bleek tijdens deze drie dagen uit de keynotes, de aanwezige medewerkers en partners als Microsoft, Adobe en Facebook.

Ik heb voor Mobile Cowboys met veel plezier verslag gedaan van het drukst bezochte BlackBerry-evenement aller tijden. Zelf waren wij, GPXS Services, al voor de negende keer standhouder tijdens dit evenement en dit jaar presenteerde wij hier ook onze managed services voor BlackBerry-infrastructuren. Op naar BlackBerry World 2012.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies