Meer klanten, minder winst voor T-Mobile

Vorig artikel Volgend artikel

T-Mobile heeft vandaag de resultaten over het eerste kwartaal van 2011 bekendgemaakt. De provider kon in deze periode 7.4% meer klanten verwelkomen maar zag de omzet toch dalen, met 5%.

T-Mobile legt de 'schuld' voor deze omzetdaling bij de overheidsregulering van de zogenaamde MTA-tarieven. Dit zijn de kosten die providers onderling aan elkaar berekenen voor het doorgeven van mobiele telefoongesprekken.

T-Mobile telde aan het eind van Q1 4.718 miljoen klanten die gemiddeld 25 Euro per maand besteden. Ook dat was lager dan voorheen. De bruto winst daalde met maar liefst 20% naar 82 miljoen Euro. Volgens T-Mobile is dit een gevolg van zowel de lagere omzet als ook de fors hoge investeringskosten.

Zoals bekend heeft T-Mobile de afgelopen maanden nogal wat uitbreidingen op haar netwerk moeten installeren (nieuwe masten en dergelijke) om de kwaliteit van de service (vooral die van het 3G datanetwerk) te verbeteren. De provider investeerde in het eerste kwartaal van 2011 54 miljoen Euro in de Nederlandse markt. Het betrof voornamelijk investeringen in verdere capaciteitsuitbreidingen van het mobiele netwerk. Deze investeringen worden gedaan om te kunnen blijven voldoen aan het sterk toenemende datagebruik door onze klanten.

Een trend die ook het afgelopen kwartaal voortgezet werd is de stijging van het gebruik van mobiele datadiensten. Inmiddels bedraagt het non voice deel (mobiel internet en SMS) 35% van de ARPU tegen 27% een jaar eerder.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies