Motorola Xoom een flop, of toch niet?

Vorig artikel Volgend artikel

De Motorola Xoom werd, in de weken voorafgaand aan de (winkel)lancering alom geprezen voor zijn prestaties, uiterlijk (kwestie van smaak) en specificaties maar, zo hebben analisten nu berekend, de Amerikaanse Android 3.0 Honeycomb tablet is geen succes.

Er gaat ook al een gerucht rond dat Motorola de productie van de Xoom in juni stop zal zetten. Motorola spreekt dat vooralsnog tegen, maar als de geschatte verkoopcijfers van Deutsche Bank ananlisten kloppen, dan is de Xoom commercieel eigenlijk gewoon een flop, toch?

Op basis van het aantal Honeycomb gebruikers hebben deze knappe koppen namelijk becijferd dat Motorola sinds de lancering van de Xoom in februari slechts 100.000 exemplaren van hun tablet verkocht hebben. De reden voor de tegenvallende verkoopcijfers moet volgens analisten vooral gezocht worden in het feit dat de Motorola Xoom te duur is. Het goedkoopste model kost, in de VS, 599 dollar. Dat is 100 dollar meer dan de goedkoopste iPad 2. Dat de Xoom, qua specs en prestaties, de iPad 2 op diverse punten 'verslaat' is schijnbaar niet voldoende reden voor kopers om de duurdere Motorola aan te schaffen.

Maar, als we alle geruchten en speculatie even opzij zetten dan is het nog maar de vraag of de Motorola Xoom inderdaad zo'n flop is als sommige analisten beweren. De Android 3.0 tablet van de Amerikaanse fabrikant ligt daar sinds 24 februari in de winkels en wanneer er tot op dit moment (begin april) inderdaad 100.000 exemplaren verkocht zouden zijn, dan betkent dat dus dat Motorola die 'mijlpaal' binnen 6 weken heeft weten te bereiken. Goed voor een omzet (bij een gemiddelde aanschafprijs van 700 dollar) van 70 miljoen dollar in zes weken. Ok, van de iPad (2) worden veel meer exemplaren verkocht, maar het is al ruim een half jaar bekend dat Apple op Tablet gebied een voorsprong heeft. Daarmee is de Motorola Xoom nog geen echte flop, toch? Enfin, laat maar weten (reageer) wat jullie hier van vinden of denken.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies