Duncan Stutterheim op MobileMonday

Vorig artikel Volgend artikel

Brian Whitman en Duncan Stutterheim zijn de sprekers na de pause op Mobile Monday. Brian begint. Hij is CTO en co-founder of The Echonest, wat volgens de introductie de Google van mobile music is.  Ze bereiken ongeveer 100 miljoen mensen per maand tegenwoordig. Vroeger was Brian een musicus. Met de recommendations via bijvoorbeeld Amazon kon hij niet veel. Hij maakte zelfs een app die vervelende muziek (zijn keuze!) voor altijd van je computer wist. Hij heeft met zijn bedrijf heel veel (mobiele) muziek data die hij beschikbaar stelt, en dat is een profitable business. Hij wil meer doen dan data verkopen, ook iets goeds voor de wereld doen. Je wil interessante artiesten onder de aandacht brengen. Dat is ‘aardig’ (nice) maar je moet dat voorzichtig brengen (care). Ze verzamelen dan alle mogelijke data over die artiest en mixen het tot een leesbaar, doorzoekbaar geheel.  Hij heeft een studie gedaan naar wat bijvoorbeeld de essentie is van kerstmuziek. Hij laat een kakafonie van geluiden horen met o.a. veel belletjes (Jingle Bells?).

De niet bedachte kracht van API’s is dat alle mash-ups door veel mensen worden bekeken en dat daarover wordt gesproken. Hij heeft een app ontworpen om alle liedjes meer swingend te maken, “The swing thing”.  MTV heeft van hun de “music meter” overgenomen en gebruikt die om wat andere achtergrond data van de diverse songs te tonen.

Opmerkelijk antwoord op de vraag wat zijn favoriete band is: Dat si zo poersoonlijk dat hij dat niet wil delen met de zaal. Mooie niche speler in de muziek wereld, hoewel de link met mobiel hier niet direct te zien was.

Daarna komt de slotact van de dag.

Duncan Stutterheim is de CEO en oprichter van ID&T, die het wil hebben over wat muziek met je kan doen. Opmerkelijk is dat de Mobile Monday organisatie van hem liever geen ‘mobiel’verhaal wilde horen. Het is een persoonlijk verhaal van Duncan. Hij laat een interview clip van zijn vader zien, die als CEO van (Logica) CMG als toiletjuffrouw bij de toiletten van de housepartys van zijn zoon fungeerde. De (house)muziek veranderde zijn leven. Het is niet alleen maar luisteren, het is een deel van hun bestaan. Muziek zorgt ervoor dat mensen in ‘dezelfde staat’komen. Van 1000 tot 12000 man kwamen er op zijn feesten, die daardoor ook goed cash opbrachten. Europees warden er feesten georganiseerd. De muziek gaat qua verkoop en omzet naar beneden. Niet het gebruik, dat wellicht zelfs toeneemt. Als je online kijkt dan zie je dat bijvoorbeeld Tiesto door 6 miljoen mensen op facebook wordt gevolgd.   Maar nu is het allemaal gratis. Er zijn er nog maar enkelen die betalen voor hun muziek. Van Thunderdome feesten gingen we naar Trance, en naar de Sensation feesten.

duncan%20stutterheim%2C%20momoams%20mobilemonday%20%2320

Hij laat een filmpje over een begrafenis zien waarbij ondanks de emoties iedereen mee ging in de house die daar werd gedraaid. Het filmpje gaat over in enkele highlights van de Sensation feesten die hij overall ter wereld organiseerde met de 90 medewerkers van ID&T. Ook afgelopen zaterdag was de Sensation editie van Juli dit jaar alweer uitverkocht in een dag. En dat met een ticketprijs van 119 euro.   Hij wil alles richten op het publiek op de dansvloer. Het publiek thuis is secoundair. Ook wil hij steeds de laatste muziektrends kunnen brengen, en hij bekend dat hij soms wel eens zaken te laat opmerkt. Zoals de Swedisch House Maffia.

Dan komt een filmpje waarbij hij in sloppenwijken muziek van de bewoners opzoekt, en af en toe die gasten naar zijn feesten in Europa brengt. Dit in het kader van Dance for Live. Hij zet zich graag in voor integratie.” Zodra er geneukt wordt is de integratie gelukt” zegt Duncan. Hij wil de wereld aan de house krijgen en daardoor een betere wereld maken.

mobilemonday%20%23momoams%2C%20de%20duif%2C%20%2320

Lees meer verslag van Mobile Monday nr 20 in deel 1 en deel 2

Foto's (creative commons) door Daphne Channa Horn voor MobileMondayAmsterdam

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies