T-Mobile kampt met storing

Vorig artikel Volgend artikel

Op dit moment kampen veel gebruikers van T-Mobile met een storing. Ze hebben geen netwerk dekking. Op mijn Twitter vraag in welke regio's het speelt, blijkt uit de antwoorden dat het een landelijk probleem is. driekwart van het netwerk zou niet functioneren.

Wat wel raar is dat ik iemand hoorde die 100 meter bij mij vandaag woont en wel dekking heeft, zij is een zakelijk klant. Ik heb @tmobile_webcare om opheldering gevraagd maar (nog) niks vernomen. Inmiddels heeft T-Mobile laten weten met een storing in haar netwerk te zitten, details zijn niet gegeven. Het is nog niet bekend wanneer T-Mobile gebruikers weer kunnen bellen met hun toestellen. Zojuist heeft @tmobile_webcare dit bericht getweet: "Op dit moment ervaren we een netwerkstoring. We onderzoeken wat er aan de hand is. Meer info volgt z.s.m. We houden jullie op de hoogte." UPDATE:

(16u04) T-Mobile Webcare heeft zojuist wat meer informatie verstrekt: "Op dit moment is er een storing in een deel van het netwerk. Daardoor kan een gedeelte van onze klanten niet bellen en sms'en of gebeld worden. Mobiel internet kan nog steeds gebruikt worden. We zijn heel hard aan het werk om de storing te verhelpen. Onze excuses voor het ongemak. We houden je op de hoogte van de voortgang."

Inmiddels is op Twitter #tmobile trending topic geworden, maar of ze daar bij T-Mobile blij mee zijn? Ik denk het niet.

UPDATE (16u14): Wij werden zojuist door T-Mobile gebeld. Er is een probleem geconstatteerd in een van de centrales van de provider. Daardoor is het voor een aantal (veel) klanten dus op dit moment niet mogelijk om te bellen of SMS'en. Zoals hierboven ook al vermeld staat zou Mobiel Internet wel gewoon moeten functioneren, maar wij ontvangen via Twitter ook klachten daarover. T-Mobile kon hier niets over zeggen. De provider kan ook npg niet aangeven hoe lang de storing gaat duren, maar men verwacht het wel snel op te kunnen lossen. Ze weten immers welke centrale de problemen veroorzaakt, aldus T-Mobile.

UPDATE (16u37): Inmiddels is op de storingspagina van T-Mobile een kleine, maar voor mobiele internetklanten van de provider belangrijke, update geplaatst: "Mobiel internet kan in veel gevallen nog gebruikt worden." Dit betekent dus dat het er inderdaad op lijkt dat ook een deel van die klanten  / service op z'n gat ligt ;-))

UPDATE (17u55): Inmiddels is het al bijna anderhalf uur verdacht stil rondom de status van de storing. Ik heb zelf nog even met T-Mobilge gebeld maar er is nog geen verdere informatie beschikbaar. De verwachte 'spoedige oplossing' lijkt, nu de storing al ruim drie uur duurt (eerste meldingen van ca. 14u50), van de baan. We houden jullie natuurlijk op de hoogte. T-Mobile gaat ons bellen / mailen / twitteren zodra er meer bekend is. Uit de reacties hieronder van lezers en op twitter kunnen we wel afleiden dat de problemen nog steeds erg groot, landelijk en grillig is. Zo komen er inmiddels ook meldingen van T-Mobile abonnees die pas later op de middag last gingen ondervinden van de problemen.

UPDATE (18u35): Enkele van onze lezers die in een grensstreek wonen en getroffen zijn door deze storing meldden dat tijdelijk 'overstappen' naar een Duits of Belgisch netwerk (roamen dus) ook niet mogelijk is. Zou natuurlijk een dure oplossing geweest zijn, maar dan waren ze wel gewoon bereikbaar geweest. Volgens T-Mobile is de aard van de storing inderdaad zodanig dat dit ook geen oplossing was.

Terwijl ik de meest recente update aan het schrijven ben wordt ik gebeld door T-Mobile. Het probleem is inmiddels gelokaliseerd. Het betrof een storing in een van de servers in een Centrale van de provider in Amsterdam. Daardoor kon een groot deel van de abonnees niet op het netwerk geregistreerd worden. Ofwel, de SIM-kaarten werden niet geaccepteerd. Op dit moment worden de backup systemen opgestart en T-Mobile verwacht dat de storing binnen afzienbare tijd, 'begin van de avond', zo zegt men, verholpen zal zijn. Ja, en ik weet dat het nu al het 'begin van de avond' is, maar hoewel T-Mobile geen exact tijdstip gaf, ga ik uit van maximaal een uurtje. Nog even geduld dus ;-)

T-Mobile heeft op haar storingspagina nog iets meer informatie geplaatst waaruit blijkt dat de storing voor ongeveer de helft van hun klanten tot ongemak geleidt heeft:
"Op dit moment is er een storing in een deel van het netwerk. Daardoor kan een gedeelte van onze klanten (zowel abonnee's als PrePaid klanten) niet bellen en sms'en of gebeld worden. We schatten in dat ongeveer 2 miljoen mensen in een zekere mate last hebben van de storing. Uiteraard werken we met man-en-macht aan het verhelpen van deze situatie. Vooralsnog kunnen veel mensen weer bellen, alleen nog niet gebeld worden. De storing zit in een van onze verbindingscentrales. Een back-up systeem is opgestart. We verwachten dat deze back-up vanavond nog operationeel zal zijn."

UPDATE (19u30): Het afgelopen uur bereikten ons ook meldingen van getroffen T-Mobile klanten die aangaven dat ze zelfs 112 niet konden bereiken. Ik heb dat nagevraagd en volgens T-Mobile kan dat niets te maken hebben met de huidige storing. "112 is zelfs te bereiken als je GEEN sim in je toestel hebt zitten", aldus een van de persvoorlichters. "Wij hebben het hier getest met twee toestellen die ook getroffen zijn door de storing en 112 was daarmee gewoon bereikbaar", zo zegt T-Mobile. Dat klopt natuurlijk en zoals ik ook al in een van mijn reacties onderaan dit bericht schreef: ga dit nu niet testen, he! ;-)) Hoe dan ook, mocht je een T-Mobile klant zijn die last heeft van de huidige storing en je mocht onverhoopt 112 nodig hebben en zou dat nu niet lukken (wat dus zeer onwaarschijnlijk is dat dat door de huidge storing veroorzaakt zou worden), haal dan je SIM kaart uit je toestel en start hem opnieuw op. Dan MOET 112 gewoon bereikbaar zijn. Dat zou mijn advies zijn.

UPDATE (20u20): Op de storingspagina heeft T-Mobile een FAQ sectie geopend. Daar wordt ook vermeldt dat de provider nadat de problemen verholpen zijn zal gaan onderzoeken en bepalen of en zo ja in welke vorm, de getroffen klanten gecompenseerd zullen worden. Helaas is de storing op dit moment nog steeds niet verholpen. De eerdere uitsrpaak 'begin van de avond' is dus niet meer relevant. T-Mobile meldt nu: 'We verwachten dat deze back-up vanavond nog operationeel zal zijn'. Iedereen die last heeft van deze storing moet dus, helaas, nog wat meer geduld hebben.

UPDATE (22.25): We hebben zojuist contact gehad met Henny van der Heijden van de PR afdeling vaan T-Mobile. Er zijn vanavond twee teams aan het werk gegaan. Team 1 hield zich bezig met het terug zetten van een backup van het systeem en team 2 met het achterhalen en oplossen van het probleem. Het laatste team is het meest succesvol gebleken. De systemen zijn rond 22.00 uur aangezet en klanten zullen gefaseerd aangesloten worden. Dit om overbelasting van het systeem te voorkomen, de verwachting is dat dit 2 uur kan duren. Als alles mee zit, dan zal iedereen rond middernacht weer kunnen bellen.

UPDATE (23u14): Inmiddels bereiken ons steeds meer meldingen en tweets van T-Mobile klanten dat de storing bij hen inderdaad opgelost is. Het gaat dus de goede kant op en het ziet er dus daadwerkelijk naar uit dat de problemen nu voorbij zijn. Letwel, de ca. 2 miljoen getroffen klanten worden gefaseerd weer aangesloten dus als het bij jou nog niet werkt, dan wordt je geduld nog even iets langer op de proef gesteld ;-))

UPDATE (29-3, 10u15): Vanochtend waren er nog enkele sporadische meldingen van T-Mobile klanten die nog steeds geen bereik hadden. In de meeste gevallen was dit op te lossen door het toestel te herstarten. Minder goed nieuws volgde uit het kamp van T-Mobile. De provider heeft namelijk besloten dat er geen algemene compensatie komt voor alle klanten die gisteren door de storing getroffen zijn. "Acht uur is niet lang genoeg om een algemene compensatieregeling te treffen", aldus Hennie van der Heijden. "Klanten die het daar niet mee eens zijn en wel denken recht te hebben op een compensatie kunnen zich, met een onderbouwde klacht, melden bij onze Klantenservice. Die is mede daarvoor speciaal voor ingericht. Alle klachten worden seriues in behandeling genomen en de klanten krijgen ook een reactie." Ik weet dat uitval / storingen deel uit maken van de servicevoorwaarden van providers, en dus ook T-Mobile, maar ik ben van mening dat T-Mobile haar klantenservice veel werk zou kunnen besparen als ze toch met een algemene compensatieregeling zouden komen.

Martijn Derks

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies