Mobieltjes in vliegtuigen toch gevaarlijker dan gedacht?

Vorig artikel Volgend artikel

Enkele jaren geleden hebben luchtvaartautoriteiten, na talloze onderzoeken, tests en jarenlange discussies, besloten het gebruik van mobiele telefoons, en andere gadgets, in vliegtuigen tot op zekere hoogte (niet tijdens het opstijgen en de landing) toegestaan werd.

Uit gegevens van een geheim IATA rapport over de veiligheid, dat in handen gekomen is van de Huffington Post, blijkt echter dat zich in de afgelopen zeven jaar 75 incidenten hebben voorgedaan waarbij diverse vluchtsystemen van toestellen verstoord werden door mobiele telefoons en gadgets.

In het artikel worden twee gevallen als voorbeeld genoemd. Een piloot van een Boeing 777 kreeg tijdens contact met de verkeersleiding ineens een mobiel telefoongesprek van een passagier op zijn koptelefoon waardoor het contact met de 'toren' verbroken werd. In een ander geval viel bij een Boeing 747 de automatische piloot uit en kon die pas weer opgestart worden nadat vier passagiers hun mobieltje uit gezet hadden.

Volgens het IATA rapport zijn de incidenten niet echt te categoriseren. Bij de 75 gemelde gevallen kwamen zo ongeveer alle systemen wel een keer aan bod, van de communicatie en auto-piloot tot en met bedienings instrumenten, navigatie en alarm meldingen. Zoals gezegd waren het niet alleen mobiele telefoons die de storingen veroorzaakten. Er zijn ook meldingen waarbij een Laptop, MP3 speler of handheld gaming device (PSP, Nintendo) als storende factor geidentificeerd werd.

Hoewel de kans dat dergelijke storingen tot een ramp (lees: neerstorten) kunnen leiden nihil zijn, zo zeggen experts, zal het rapport de luchtvaartautoriteiten en -maatschappijen toch zeker aan het denken zetten over het gebruik van electronische apparatuur in vliegtuigen. Volgens de regels moeten alle apparaten beneden 10.000 voet (ca 3 kilometer) uitgezet worden, maar er zijn op elke vlucht (zelf maak ik mij er ook regelmatig schuldig aan) natuurlijk passagiers die daar lak aan hebben, of er gewoonweg niet aan denken omdat hun apparaat in de vakken voor de handbagage opgeborgen zijn.

Ik ben benieuwd of dit verhaal nog gevolgen heeft voor het gebruik van (mobiele) gadgets in vliegtuigen. OK, 75 incidenten in zeven jaar, verdeeld over de miljoenen vluchten die in die periode uitgevoerd zijn lijkt natuurlijk niet veel, maar toch. Bovendien is de data verzameld over ongeveer een kwart van alle vluchten (dat is de scope van STEADS). Met een simpel rekensommetje (x 4) zou het dus ook kunnen gaan om 300 incidenten, wereldwijd, tussen 2003 en 2010.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies