Personal SIM iPhone abo's van KPN kunnen duur uitvallen

Vorig artikel Volgend artikel

Begin deze week introduceerde KPN een aantal nieuwe Personal SIM abonnementen voor iPhone klanten.

Kijkend naar de voorwaarden en namen van die abonnementen moest ik concluderen dan dat KPN er weer eens in geslaagd lijkt bijzonder verwarrende abonnementsvormen in elkaar te steken. Bovendien is het afreken- en meeneem beleid voor overgebleven bel- en SMS tegoed bij deze abonnementen niet echt klantvriendelijk te noemen. Daardoor kun je als iPhone klant van KPN in bepaalde gevallen een stuk duurder uit zijn dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

Zowel de namen als het afrekensysteem van de nieuwe KPN Personal SIM iPhone abonnementen geven genoeg reden om daar aandacht aan te besteden. Ik werd op het spoor van deze zaak gezet door De Laagste Rekening. Zij ontdekten een aantal vreemde voorwaarden in de nieuwe iPhone abonnementen van KPN.

Ten eerste zijn de namen van de abonnementen nogal verwarrend. De diverse Personal SIM iPhone abonnementen doen namelijk vermoeden dat de klant meer bel- en SMS tegoed krijgt dan dat in werkelijkheid het geval is. Zo krijgt men bij Personal SIM iPhone 150 geen 150 minuten of SMS’jes, maar slechts 100. Die discrepantie wordt doorgetrokken in alle abonnementen. Het verschil bij Personal SIM iPhone 1500 loopt zelfs op tot 500 minuten / SMS’jes (zie ook de afbeeldingen van de voorwaarden onderaan dit artikel). Wat het echter helemaal verwarrend maakt is het feit dat op de iPhone 4 abonnementen pagina van KPN weer andere voorwaarden gecommuniceerd worden. Daar wordt namelijk nog wél gemeld dat je bij elk Persenal SIM iPhone abonnement het aantal belminuten / SMS'jes krijgt dat in de naam van het abonnement staat. Navraag bij KPN wees uit dat het hier gaat om een fout in de voorwaarden (pdf) van de provider. Dat is inmiddels gewijzigd en, goed nieuws, de bel- en SMS tegoeden komen dus wél overeen met de namen van de diverse abonnementen. Kortom, een communicatie foutje dat voor verwarring zorgde.

Helaas geldt dat (een foutje) niet voor de manier waarop KPN, volgens de voorwaarden van de nieuwe Personal SIM iPhone abonnementen, omspringt met het ‘meenemen’ en verrekenen van overgebleven minuten uit een bundel. Die zijn 1 maand geldig. Dat is zo gek nog niet, maar ze worden verrekend volgens het LIFO principe (Last In, First Out) en bovendien worden de meegenomen minuten / SMS’jes afgerekend voor het ‘buiten-de-bundel’ tarief van 35 cent per minuut / SMS.

In de voorwaarden staat letterlijk: "Gesprekken worden per seconde verrekend met een minimum van één minuut. Er geldt geen starttarief. SMS wordt afgerekend per bericht van maximaal 160 karakters. Bundeltegoed is 1 maand maand meeneembaar". Tot zover nog niets vreemds te bekennen, maar dan: "Het nieuwe bundeltegoed wordt eerst gebruikt, vervolgens het oude beltegoed. Het meegenomen bundeltegoed wordt verrekend tegen buitenbundeltarief. Voor belminuten en SMS'jes buiten de bundel belaalt u € 0,35 per minuut / SMS."

Natuurlijk heb ik KPN ook gecontacteerd gevraagd om een reactie hierop te geven. Dit is wat men kwijt wilde: "We denken dat we met Personal Sim een mooi aanbod hebben. Bellen, SMSen, desgewenst een ruime portie mobiel internet, allemaal uit de bundel. Daarnaast het gemak van flexibiliteit (als enige abo in NL mag je ongestraft omhoog én omlaag met je bundel, al naar gelang jouw wensen/veranderende situatie). Plus voordeelopties en roaming uit de bundel. Kortom, compleet, flexibel, gemakkelijk. We zetten ons in om de voorwaarden heel duidelijk en transparant te communiceren (mits met het juiste pdf...): afrekening na de eerste minuut nu per seconde, buitenbundel tarief 35 cent, meeneembaarheid 1 maand en wel obv LIFO en tegen buitenbundel tarief. Belangrijk om er duidelijk over te zijn, vinden wij."

Tsja, wat kan ik zeggen. KPN is er in ieder geval van overtuigd dat ze een mooie aanbieding hebben voor iPhone klanten. Iedereen moet zelf maar bepalen wat hij of zij van het meeneem- en afrekenbeleid vindt. Overigens golden dezelfde voorwaarden ook al voor de iPhone abonnementen van vóór 7 maart. Wat maar weer eens aantoont dat het zoeken en vinden van de juiste, complete, voorwaarden online een hele zoektocht is. Hoog tijd dat de providers (want dit geldt zeker niet alleen voor KPN) gedwongen worden om de pagina's (en liefst GEEN pdf bestanden) net zo goed bereikbaar en zichtbaar te maken als de pagina's waarop de gemiddelde klant binnen twee clicks een nieuw toetel of abonnement kan kopen!

Personal-Sim-2011

KPN-Personal-SIM-iPhone-a KPN-Personal-SIM-iPhone-b

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies