Mobiele telefoonmarkt in 2010: Nokia nog op 1, ZTE nu op 4

Vorig artikel Volgend artikel

De berekeningen van de marktaandelen van mobiele telefoon fabrikanten zijn deels moment opnames. Zoveel blijkt ook maar weer eens uit de berekeningen van IDC's analisten.

Helaas wordt bij dit soort rapporten alleen de Top 5 bij naam genoemd en dat is jammer omdat de oveige fabrikanten, hoewel dat er tientallen zijn, samen tegenwoordig al meer dan 33% van de markt vertegenwoordigen.

Enfin, IDC heeft deze week haar berekeningen voor de marktaandelen zoals die respectievelijk in Q4 van 2010 en heel 2010 golden, gepubliceerd. Wat direct opvalt is de daling van Nokia's marktaandeel en de 'binnenkomst' van het Chinese ZTE (die veel OEM toestellen maakt) op de vierde plek wereldwijd.

Over heel 2010 had Nokia een marktaandeel van 32.6%, maar in Q4 was dat nog maar 30.8%. ter vergelijk, in 2009 was dit nog 36.9%. De nummer 2, Samsung staat zo ongeveer het hele jaar al stabiel op 20.2% (2010), 20.1% (Q4) en 19.4% in 2009. LG heeft de derde plek weten te behouden, maar de Koreanen zagen hun marktaandeel wel dalen naar 8.4% in 2010 (was 10.1% in 2009). In Q4 van 2010 was het marktaandeel van LG nog lager; 7.6%.

Zoals gezegd was er ook een (verrassende) nieuwkomer in de Top 5. ZTE, in 2009 nog een marktaandeel van 2.3% is nu de nummer 4 met een marktaandeel van 3.7% over heel 2010 en 4.2% in Q4. Rim en Sony Ericsson zijn (defintief?) uit de Top 5 gevallen. Apple bezet nu de vijfde plek met een marktaandeel van 3.4% (2010) en 4.0% (Q4). Hieronder staan nog twee tabelletjes waar alle cijfers nog eens op een rijtje staan, compleet met aantallen verkochte toestellen en de verschuivingen (volgens IDC).

Martkaandeel Q4 2010: Marktaandeel-Mobiel-Q42010-IDC-a

Marktaandeel 2010: Marktaandeel-Mobiel-2010-IDC-a

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies