The Phone House claimt absolute onafhankelijkheid bij advies

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteravond was ik aanwezig bij de opening van de eerste nieuwe Phone House Flagship store Den Haag. De telecom keten introduceerde daar haar nieuwe 'Connected World' winkelconcept.

Bij de presentatie van dit concept benadrukte Bert van Dam, directeur van The Phone House in Nederland dat hun verkoop strategie niet gebaseerd is op het verkopen van bepaalde toestellen of abonnementen, gedreven door provisies en incentives, maar dat The Phone House haar klanten toch echt een onafhankelijk en op de wensen van de klant afgestemd advies wil geven.

Dat was voor mij, denk aan de artikelen die ik onlangs publiceerde over het gebrek aan kennis in de telecom winkels, de bonus regelingen en 'eerlijke adviezen', natuurlijk een prima aanleiding om de directie van The Phone House even aan de tand te voelen hierover ;-)

Volgens van Dam (foto hieronder) wordt bij The Phone House natuurlijk wel gewerkt met provisieregelingen, maar die zijn nooit en te nimmer afhankelijk van de incentives van fabrikanten en providers."Onze verkopers worden allereerst, mede, beloond op basis van de tevredenheid van onze klanten. Om dat te onderzoeken bellen wij, steekproefsgewijs, met klanten die onlangs een van onze winkels bezocht hebben. Krijgt de betreffende winkel en verkoper een positieve beoordeling, dan wordt dat meegewogen in zijn provisieregeling. Hetzelfde geldt voor negatieve beoordelingen", aldus van Dam. "Daarnaast wordt natuurlijk ook de prestatie van de verkoper beoordeeld. Een shopmedewerker die meer toestellen en abonnementen verkoopt kan natuurlijk ook meer verdienen, maar daarbij is het merk van het verkochte product of de provider waarvoor een abonnement wordt afgesloten absoluut geen factor. Onze adviezen zijn door deze handelswijze dus écht onafhankelijk. Wij werken niet met 'extra' bonussen en incentives voor bepaalde toestelmerken of abonnementen, zoals enkele van onze concurrenten dat wel doen. Dat kan namelijk leiden tot situaties waarbij klanten een bepaald toestel of abonnement van een bepaalde provider aangesmeerd krijgt dat niet overeenkomt met de wensen van die klant met alle gevolgen (ontevreden klanten) van dien". Phone-House-Van-Dam

Van Dam was bijzonder stellig in zijn uitspraken en als het inderdaad allemaal zo goed geregeld is bij The Phone House, dan is dat zeer bewonderenswaardig te noemen. Hij daagde mij zelfs uit om dit te gaan testen in diverse Phone House shops. Wie weet kom ik binnenkort dus, vermomd, wel weer op een aantal plekken (nee, niet meer in mijn eigen regio ;-)) binnenwandelen.

Natuurlijk heb ik van Dam ook gevraagd om zijn uitspraken en de verkoopstrategie van The Phone House extra kracht bij te zetten door mij te bewijzen dat The Phone House inderdaad zo onafhankelijk opereert als gezegd wordt. Denk aan inzage in de provisie regelingen en dergelijke. Daar ging hij over nadenken. Dat is natuurlijk redelijk 'gevoelige informatie', maar wel belangrijk om bovenstaande uitspraken te kunnen toetsen. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd!

Dan nog iets over het nieuwe winkelconcept. In de nieuwe winkelformule staat ‘het ervaren’ en connectiviteit centraal. Bezoekers kunnen de nieuwste smartphones en tablets van The Phone House live testen. Ook ervaren zij hoe deze nieuwe apparaten communiceren met andere veelgebruikte apparatuur, zoals navigatiesystemen, de (spel)computer thuis en de TV. Met de introductie van de nieuwe winkelformule wil The Phone House de bezoekers nieuwe ontwikkelingen laten ontdekken en hen een heldere weloverwogen keuze laten maken binnen het brede assortiment.

Naast de vernieuwde winkelindeling en wijze van presentatie blinkt de Connected World ook uit in service. The Phone House biedt bezoekers in deze flagship store de mogelijkheid met vragen aan te kloppen bij de Geek Squad. Leden van dit team zijn speciaal getraind om de meest uiteenlopende vragen over laptops, smartphones en tablets te beantwoorden. Bovendien zorgen zij er voor dat bezoekers de winkel verlaten met een volledig ingesteld en werkend apparaat.

De Phone House zal in de komende maanden nog meer 'Connected World' winkels openen, onder andere in Amsterdam en Eindhoven. Phone-House-Connected-World-a Phone-House-Connected-World-b

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies