Kids op de basisschool leren beter met een mobieltje

Vorig artikel Volgend artikel

Als je op een gemiddelde basisschool binnenloopt dan zul je nog weinig kids zien die ook tijdens de les met hun mobieltje bezig zijn. Als het aan de onderzoekers van Kennisnet ligt dan komt daar binnenkort misschien verandering in.

Een experiment onder leerlingen van 8 tot 10 jaar op een drietal basisscholen heeft namelijk uitgewezen dat de mobiele telefoon om diverse redenen een waardevolle toevoeging kan zijn aan de 'traditionele' manier van lesgeven. De kinderen die aan het onderzoek deelnamen gingen allemaal beter presteren.

In het experiment ‘Leren met je mobiel’ (pdf rapport) kregen 75 kinderen van drie groepen 5 op verschillende manieren Engelse woordjes aangeleerd. De eerste groep kreeg les op school met behulp van een lesbrief. De tweede groep leerde op school én met behulp van een mobiel met multimediaal lesmateriaal in dierentuin Blijdorp. De derde groep mocht daarna de mobiel ook mee naar huis nemen.

Het onderzoek laat zien dat de Engelse woordenschat van kinderen die thuis een mobiele telefoon tot hun beschikking hadden meer toenam dan van kinderen zonder mobiel. Leerlingen met een mobiele telefoon besteedden méér tijd aan de lesstof en presteerden hierdoor opvallend beter.

Natuurlijk is een exeperiment onder 75 leerlingen en een 'vak' (Engels in dit geval) nog lang niet voldoende om nu al te concluderen dat de mobiele telefoon in alle vakken en bij alle basisschool leerlingen een goede aanvulling op het lesmateriaal zal zijn, maar bovenstaande resultaten (zie ook de grafiek hieronder) geven natuurlijk wel voldoende aanleiding voor meer onderzoek (en experimenten). Kids-Mobiel-Leren-Resultaat

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies