Meeste smartphone functies worden niet gebruikt

Vorig artikel Volgend artikel

Enkele dagen geleden werd het al aangekondigd. In opdracht van de Phone House is onder 511 smartphone gebruikers onderzocht of de gemiddelde Nederlander wel weet hoe zijn of haar smartphone werkt.

Welnu, gisteren werden de conclusies van dat onderzoek gepresenteerd en daaruit blijkt, volgens de Phone House, dat maar 45% van alle smartphone functies gebruikt worden. Een van de redenen daarvoor is, wederom volgens de Phone House, dat gebruikers niet genoeg kennis hebben van (de functies van) hun toestellen.

En, hoe toevallig, laatde Phone House donderdag nu net een service hebben geintroduceerd om met een geheel geinstalleerde smartphone de 'winkel te verlaten' ;-) Op zich een prima initiatief, maar alleen voordoen voegt natuurlijk weinig toe aan de kennis van een smartphone koper. Daarvoor zijn ook interesse en vooral het zelf uitzoeken en proberen zeer belangrijke factoren. En zonodig een (paar) uurtje(s) 'training', toch? Enfin, hieronder heb ik het complete persbericht van het onderzoek even ingevoegd.

Amersfoort,  6 januari 2011 – Uit recente cijfers blijkt dan er in Nederland meer dan twee miljoen smartphones zijn verkocht in 2010. Voor 70% van die smartphone-bezitters waren de functionaliteiten de reden om de telefoon aan te schaffen. Maar worden deze ook benut? Uit onderzoek van The Phone House blijkt dat maar liefst 55% van de functionaliteiten niet gebruikt worden. Reden voor de ongebruikte capaciteit zou een gevolg kunnen zijn van het feit dat niet alle smartphone-eigenaren weten hoe bepaalde onderdelen op de telefoon geïnstalleerd moeten worden. The Phone House biedt smartphone-bezitters daarom vanaf vandaag de mogelijkheid om met een geheel geïnstalleerde telefoon de winkel te verlaten.  

Ondanks dat de meeste Nederlanders gemiddeld zes maanden tot een jaar in het bezit zijn van hun smartphone weet nog lang niet iedereen hoe de telefoon goed ingesteld moet worden. Van het instellen en overzetten van gegevens (vanaf de oude telefoon) blijkt MMS’jes overzetten de meest lastige klus, 36% van de respondenten geeft aan dit niet te kunnen. Ook SMS’jes overzetten (24%), muziek overzetten (18%), applicaties (Apps) downloaden (15%) en foto’s overzetten (14%) blijken pittig voor Nederlandse smartphone-bezitters. Klanten van The Phone House hoeven hun hersens niet te kraken om deze functionaliteiten in te stellen. Zij kunnen gebruik maken van de nieuwe ‘Werkend op Weg’ -service waarbij een medewerker van The Phone House de nieuw aangeschafte smartphone instelt naar de wensen van klant.

Vrouwen en Drentenaren laten instellen aan iemand anders over
De ‘Werkend op Weg’-service zou een uitkomst kunnen zijn voor vrouwen, 16% van hen laat het instellen van de smartphone namelijk aan hun partner over. Over het algemeen (74%) probeert men zelf de telefoon in te stellen maar Drentenaren laat dit meer dan gemiddeld aan een werknemer van de telecomzaak (27%), aan de kinderen of aan de partner over (beide 9%). Uit het onderzoek blijkt verder dat hoe ouder men wordt, het instellen van de smartphone steeds vaker wordt overgelaten aan de kinderen. Dat lijkt logisch, want de jongeren (16-24 jaar) die deelnamen aan het onderzoek gaven aan met bijna geen een instelling moeite te hebben.

Handleiding in de prullenbak
Een reden voor het niet volledig kunnen installeren van de smartphone (waardoor niet de totale capaciteit van de telefoon benut wordt) zou te maken kunnen hebben met het feit dat niet iedereen de handleiding even grondig doorleest. Bijna de helft van de respondenten (49%) leest de handleiding maar gedeeltelijk en meer dan een vijfde leest de handleiding zelfs helemaal niet.

Instellen neemt meer dan een uur in beslag
Of de handleiding nu wel of niet gelezen wordt, het installeren van de smartphone kost de meeste mensen 15 tot 30 minuten (33%). Iets minder dan een derde doet er een half uur tot een uur over en bijna een vijfde doet er langer dan een uur over. Vrouwen vallen vaker in de laatste categorie. 23% van hen doet langer dan een uur over het instellen van de smartphone. Wanneer de telefoon door een medewerker van The Phone House ‘Werkend op Weg’ wordt gemaakt scheelt dat de klant tijd. Een ander voordeel is dat de instellingen op de juiste manier worden uitgevoerd. Belangrijke gegevens (bijvoorbeeld contactlijsten) worden overgezet naar de smartphone en persoonlijke gegevens worden beveiligd.

Reguliere wekker en agenda volledig vervangen door smartphone
Afgelopen week versliepen iPhone-bezitters zich massaal door een bug in de wekkerfunctie van hun telefoon. Niet zo vreemd, aangezien meer dan een kwart van de smartphone-bezitters aangeven dat de wekkerfunctie op hun telefoon de reguliere wekker totaal vervangt. Ook de papieren agenda is voor 27% van de respondenten verleden tijd. Daarnaast worden ook de vaste telefoon (28%), mp3-speler (23%) en navigatiesysteem (12%) volledig vervangen door de smartphone.

Vrouwen hebben smartphone voor de looks
Vrouwen blijken followers wanneer het gaat om het aanschaffen van een smartphone. Meer dan een kwart van hen heeft in de eerste helft van 2010 een smartphone aangeschaft terwijl een kwart van de mannen aangeeft al langer dan twee jaar een smartphone te bezitten. De reden voor aanschaf is tussen mannen en vrouwen ook iets verschillend. Vrouwen hebben de smartphone, naast de functionaliteiten (67%), met name voor de looks aangeschaft (31%). Een kwart van de mannen geeft daarentegen aan de telefoon voor studie of werk te hebben aangeschaft. Inwoners van provincie Zeeland (14%) schaffen de telefoon in eerste instantie aan voor hun partner maar pikken deze daarna zelf in. Groningers voelen de druk van de omgeving het meest. 11% van hen geeft aan een smarthone te hebben gekocht ‘omdat mensen in mijn omgeving er een hebben’.

Overige highlights:
- Samsung smartphones zijn bij zowel vrouwen als mannen populair (25% om 21%). Daarnaast zijn vrouwen meer fan van de iPhone (21%) terwijl mannen vaker een HTC smartphone bezitten (19%).
- iPhone bezitters gebruiken de capaciteit van hun telefoon bovengemiddeld. Zij gebruiken 56% van de functionaliteiten (tegenover 45% gemiddeld). Ook maken zij veel meer gebruik van de internetfunctie; maar liefst 329 minuten per week (tegenover 180 minuten gemiddeld) Daarnaast bellen zij ook bovengemiddeld, 217 minuten per week tegenover 147 minuten gemiddeld.
- Bijna een kwart van de smartphone-bezitters is extra voorzichtig met de nieuwe telefoon. Zij halen het beschermplastic pas van de telefoon af wanneer het er vanzelf afvalt. De helft van de respondenten is minder voorzichtig. Zij halen het plastic er meteen af.
- De meest populaire apps onder Nederlandse smartphonebezitters zijn opeenvolgend: Buienradar, Facebook, Nu.nl, Hyves en WhatsApp.


Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies