De abonnement- en toestelbonussen voor telecom winkels

Vorig artikel Volgend artikel

Enkele dagen geleden schreef ik hier een artikel over de zogenaamd onafhankelijke koopadviezen die vaak bepaald worden door de bonussen die de verkopers, en winkels, in het vooruitzicht gesteld worden door providers en toestel fabrikanten.

Dat artikel maakte nogal wat reaties los bij onze lezers, en dan bedoel ik zowel de consumenten zelf als medewerkers van diverse telefoonwinkels. De afgelopen dagen heb ik vanuit diverse bronnen, die natuurlijk niet met naam en toenaam genoemd willen worden, wat informatie gekregen (zie de screenshots op pagina 2 van dit artikel) waaruit blijkt hoe hoog die bonussen in sommige gevallen, en bij bepaalde toestellen, zijn.

De abonnement en toestelbonussen

Dat (de hoogte) deze bonussen zeer zeker van invloed kunnen zijn op het toestel koop advies dat een klant in een Telecom winkel krijgt, lijkt meer dan aannemelijk. De informatie die ik heb opgedoken is actueel (Q4 2010 en Q1 2011) en betreft diverse toestellen van onder andere Samsung, Nokia, BlackBerry en abonnementen van Vodafone, KPN en Telfort. Informatie over de T-Mobile bonussen heb ik niet kunnen achterhalen, maar die zullen waarschijnlijk niet veel verschillen van die van de concurrenten.

Allereerst kijk ik naar de toestel bonussen. Op dit moment is de BlackBerry Torch verreweg het meest lucratieve toestel om te verkopen voor bepaalde winkels. Vodafone geeft namelijk op de verkoop van dat toestel, in combinatie met een nieuw abonnement, een bonus van 530 Euro. Bij een verlening is dat iets minder, maar nog altijd 490 Euro. De HTC Desire HD is een 'goede nummer twee' met een bonus van respectievelijk 470 en 430 Euro. Ook de Samsung Galaxy S (440 en 400 Euro), de Nokia N8 (420 en 380 Euro) en de BlackBerry Bold (430 en 390 Euro) scoren hoog op de bonuslijst bij Vodafone. Aan de 'onderkant' van de bonuslijst staan de Nokia 6700 Classic (250 en 210 Euro), de Nokia 6700 Slide (220 en 180 Euro), de Samsung Prato (250 en 220 Euro) en de HTC Wildfire (250 en 210 Euro). Opvallend is verder dat voor de relatief oude Nokia N97 Mini ook nog hoge bonussen gegeven worden (380 en 340 Euro).winkels.

Maar dat is nog niet alles. Wanneer de winkel bovenstaande toestellen namelijk in combinatie met een tweejarig abonnement van Vodafone verkoopt, dan komt er nog een extra bonus bij. Die varieert tussen de 45 en 115 Euro en daarbij valt op dat dan vooral de 'oudere' toestellen zoals de BlackBerry Bold 9700 en de Nokia N97 Mini ineens een heel stuk lucratiever worden. Waarbij de BlackBerry's over het algemeen sowieso de hoogste bonus opleveren (bonussen tussen de 100 en 115 Euro). Schijnbaar zijn dat dus ook voor Vodafone de meest lucratieve klanten en op deze manier zorgt de provider er ook voor dat de winkels een extra 'argument' hebben om veel BlackBerry's te verkopen. En dat komt voor een deel wel overeen met het succes van BlackBerry in Nederland op dit moment. Natuurlijk, ook de, vooral jongere, consument vraagt in grote getale om BlackBerry toestellen maar je kunt je afvragen of die vraag niet ook mede hierdoor gegenereerd wordt in de winkels. ik denk dat het zeker een rol speelt.

In de lijst met bonus-toestellen stond overigens nergens een Sony Ericsson. Ik weet uit welingelichte bron (de PR afdeling van Sony Ericsson) dat die fabrikant al geruime tijd niet meer 'meedoet' aan het hoge incentive en bonus spel van de concurrenten die op deze manier marktaandeel 'kopen' via de providers en telecom. Ook dat strookt weer met de geringe populariteit van Sony Ericsson toestellen in de afgelopen jaren. Ja, ook hier geldt natuurlijk weer dat ook de vraag vanuit de markt meespeelt, maar ik denk ook dat het niet geven van bonussen door Sony Ericsson een factor is.

De bonus regelingen van abonnementen vertonen een vergelijkbaar patroon. Zo heeft Telfort in Oktober een extra bonus gegeven op het afsluiten van zakelijke abonnementen. Het is bekend dat zakelijke klanten doorgaans meer besteden aan hun mobiele telefoonrekening dan de gemiddelde consument en dus konden winkels die in deze nieuwe zakelijke Telfort abonnementen afsloten behoorlijk 'binnenlopen'. Er zijn zelfs rekenvoorbeelden waarbij een zakelijk abonnement met vier aansluitingen ter waarde van 292 Euro per maand (24 maanden) de winkel een bonus opleverde van 2.740 Euro (over 24 maanden). Dat is dus ruim 39% provisie (op basis van het standaard maand tarief van de klant). Telfort gaat er dus duidelijk (en deels terecht) van uit dat de betreffende zakelijke klant meer zal verbruiken dan de geplande 7.008 Euro gedurende de looptijd van het contract. Opvallend is ook dat de bonus regeling niet gold voor de goedkopere zakelijke abonnementen (zoals die voor Midden en Kleinbedrijf en ZZP'ers) Die klanten hebben doorgaans een ietwat 'voorzichtiger' belgedrag.

De bonussen die KPN en Vodafone geven voor het afsluiten van nieuwe abonnementen (standaard, zakelijk of SIM Only) ontlopen elkaar niet echt veel. Wel valt daarbij op dat de ene maand KPN extra bonussen uitdeelt en de andere maand Vodafone dat weer doet. Ook daarbij kan ik mij goed voorstellen dat dit invloed heeft op het advies dat een klant op enig moment krijgt om bij een bepaalde provider te blijven of toch over te stappen. Nog een aardig weetje is het feit dat de bonus op een goedkoop abonnement, percentueel, een stuk hoger ligt dat de bonus die uitgekeerd wordt voor de duurdere abonnementen. Bij KPN levert een tweejarig abonnement van 22,50 Euro per maand de winkel een bonus op van 160 Euro (30% provisie) terwijl op een abonnement van 130 Euro per maand 'slechts' 15% provisie betaalt wordt (490 Euro). Bij Vodafone schommelt de provisie tussen 32% (voor een abonnement van 14,50 Euro per maand krijgt de winkel een bonus van 110 Euro) en 14% (500 Euro bonus voor een abonnement van 150 Euro per maand).

ik kan mij heel goed voorstellen dat de winkels, die op basis van deze bonussen natuurlijk mede bepalen hoe de provisie regelingen van de verkopers er uit zien, het personeel extra pushed om vooral de toestellen die veel (hoge bonussen) opleveren aan te prijzen bij de consumenten die om een koop advies vragen. Daarnaast zullen winkels natuurlijk een deel van deze bonussen ook 'doorberekenen' aan de klanten om het ook voor hen interessanter te maken voor een bepaald toestel te kiezen. Nogmaals, zoals ik ook al in mijn eerdere artikel schreef, dat kun je de verkopers niet kwalijk nemen. Zij verkopen natuurlijk het liefst de producten die hen zelf aan het eind van de maand de dikste salarisstrook oplevert ;-))

Zo, laat de discussie maar weer losbarsten! ;-) En wederom zeg ik erbij dat providers en fabrikanten desgewenst natuurlijk extra informatie mogen aanleveren bij mij (redactie@mobilecowboys.nl) als ze van mening zijn dat dat bij kan dragen tot meer duidelijkheid in dit verhaal. Maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren ;-)

Op de volgende pagina staan, zoals beloofd, enkele screenshots van de bonus informatie van de genoemde providers en fabrikanrten.

Screenshots van de diverse bonusregelingen

De screenshots hieronder zijn niet allemaal even leesbaar. Op onze Flickr pagina vind je de iets grotere versies.

De zakelijke Telfort bonussen: telfort-s

De toestelbonussen van Vodafone: vodafone2-s

De abonnementsbonussen van KPN: kpn2-s kpn3-s

De abonnementsbonussen van Vodafone: vodafone-s

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies