Nokia's marktaandeel in India meer dan gehalveerd sinds 2008

Vorig artikel Volgend artikel

Medio 2008 was Nokia heer en meester in India. Op dat moment waren 7 van de 10 mobieltjes is dat land afkomstig van de Finse toestelmaker. Maar in twee en een half jaar kan er heel wat veranderen.

Volgens de Times of India had Nokia aan het eind van Q3 (september) nog maar een marktaandeel van 31.5%. Drie maanden eerder was dat overigens nog 36.3%. Een forse daling dus. Nokia zelf wil op die cijfers nog niet reageren voordat de volgende kwartaalcijfers bekend gemaakt worden.

Waar het marktaandeel van Nokia naar toe gegaan is, is ook bijzonder. Het zijn voornamelijk lokale en Chinese merken, met namen als Micromax, Spice en Lava, die zich een redelijke positie op de Indiase markt hebben weten te bemachtigen. Het Chinese merk G'Five (wie kent ze niet ;-)) heeft bijvoorbeeld al 10.6% van de Indiase mobiele telefoonmarkt in handen. Samsung, nog niet zo lang geleden de nummer twee in India, moet het nu doen met 8.2%.

Wat natuurlijk ook meespeelt is het feit dat er in India maandelijks enkele miljoenen nieuwe mobiele telefoongebruikers bij komen. Allemaal klanten die voor het eerst een mobieltje gaan kopen en dus een keuze moeten maken. Een paar jaar geleden waren Nokia, Samsung en Motorola de 'voor de hand liggende' merken om te kopen. Die leverden immers goedkope toestellen (en geen namaak ;-). Inmiddels zijn er dus diverse lokale toestelmakers bijgekomen die ook goedkope toestellen op de markt zetten, ongetwijfeld met meer features zoals de Micromax Andro A60 Android smartphone met dual sim functie.

Overigens is Samsung het niet eens met de cijfers zoals die door de Times of India worden gepubliceerd. Die zijn afkomstig van IDC. Volgens Samsung, dat cijfers citeert van GfKNielsen, ligt het marktaandeel van de Koreaanse fabrikant in India momenteel op 19.3% (en niet 8.2% dus). De cijfers van GfK worden maandelijks gerapporteerd, die van IDC elk kwartaal. Tja, wat moeten we nu geloven?

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies