KPN gaat weer afrekenen per seconde, maar wel met een prijs

Vorig artikel Volgend artikel

KPN heeft vandaag bekend gemaakt dat de provider in het voorjaar van 2011 vernieuwde 'Personal SIM' abonnementen zal introduceren waarbij de gesprekken, ná de eerste minuut, weer per seconde afgerekend worden. Echter, aan die 'vernieuwing' hangt wel een voorwaarde waardoor het voor klanten uitermate belangrijk wordt de juiste (lees: een ruime) belbundel te kiezen.

Bij de nieuwe Personal SIM abonnementen van KPN geldt namelijk een buiten de bundel tarief van 35 cent per minuut of SMS. Op dit moment is dat nog 30 cent per minuut, ofwel een verhoging van de 'losse minuten- en SMS prijs' van 17%.

Nu is het natuurlijk sowieso verstandig om voor een ietwat ruimere belbundel te kiezen. Verbruik je per maand gemiddeld 150 minuten en 150 SMSjes, dan kun je beter niet kiezen voor Bel + SMS 320 (€38,50 per maand) maar voor de variant van 430 minuten/SMSjes. Die kost weliswaar €10 meer, maar door de afronding (gesprekken die korter dan een minuut of, bijvoorbeeld, 1m18 duren kosten je immers toch één of twee minuten uit je bundel) kun je dan bedrogen uitkomen en dus verrast worden met een hogere nabetaling aan het eind van de maand. Bij een overschreiding van 35 minuten/SMSjes ben je al meer kwijt (€10,50) dan de meerprijs van de ruimere belbundel in dit voorbeeld waarbij je dan ook nog eens 110 minuten/SMSjes extra kunt verbruiken.

Wanneer de nieuwe Personal SIM abonnementen ingaan (ergens in de lente van 2011 dus) dan kan de keuze voor een 'te krappe bundel', ondanks dat dan alleen nog maar de gesprekken die korter dan één minuut duren naar boven afgerond worden, dus toch nog onverwacht duurder uitvallen doordat je dan geen 30 maar 35 cent per belminuut of SMS buiten de bundel betaalt.

Met de introductie van de nieuwe Personal SIM abonnementen wordt nog een wijziging doorgevoerd. Naast bellen en SMS'en wordt ook mobiel internetten (data) een standaard onderdeel van deze abonnementen. Het is nog niet bekend welke nieuwe abonnementsvormen KPN precies gaat introduceren (en tegen welke maandelijkse tarieven), maar volgens de provider "komen er extra opties naar keuze".

KPN geeft in het persbericht aan gezwicht te zijn voor de vele klachten van abonnees op het herinvoeren van het afrekenen per minuut: Begin 2010 is KPN voor de meeste nieuwe contracten voor mobiel bellen via KPN en Hi overgestapt op abonnementen, waarbij ook de laatste minuut van een gesprek naar boven wordt afgerond. Voor lopende abonnementen veranderde er niets. Voor het merk Telfort was het afrekenen per minuut al in 2008 ingevoerd. Uit de reacties naar aanleiding van het consumentenprogramma Kassa in september bleek dat sommige klanten ontevreden waren over de nieuwe manier van afrekenen. In antwoord hierop heeft KPN het voor klanten mogelijk gemaakt om desgewenst over te stappen op een ander aanbod. Sinds 23 oktober hebben twintigduizend mensen via de site www.kpn-mobiel.nl hier gebruik van gemaakt. “KPN wil tevreden klanten”, aldus Marco Visser, directeur Consumentenmarkt bij KPN. “KPN gaat daarom de keuzemogelijkheden voor mobiele bellers op verzoek vergroten. Het gaat om een duidelijke keuze tussen aantrekkelijke pakketten, heldere voorwaarden en transparante communicatie.” 

Overigens bleek vorige week ook al dat het uitzetten van je voicemail voor veel bellers een positieve invloed kan hebben op de maandelijkse kosten, maar dit terzijde.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies