iOS, Android, Symbian of Blackberry?

Di 14 december 2010 15:58, Marc Wielaert, 19560

iOS, Android, Symbian of Blackberry?

Zeg het maar, welke nieuwe smartphone kies je als je niet zo goed in de materie thuis bent? Ga je naar de telecomshop en laat je je iets adviseren, of wil je toch eerst zelf ’n aantal argumenten in handen hebben om een eigen keuze op te kunnen maken? Hieronder geven we vast ’n aantal zaken om in je overweging mee te nemen.

Ik probeer het zo zakelijk mogelijk te houden, omdat dit soort postings snel ontaardt in een stammenstrijd tussen de fanboys en girls van de verschillende platforms en merken. Het gaat helemaal niet om zo’n strijd, maar om argumenten waar je zelf je keuze voor ’n bepaald merk smartphone mede op kunt baseren.

iOS (iPhone)
De iPhone draait - zoals alles van Apple - op een briljant, goed vormgegeven, snel en over het algemeen stabiel platform, iOS, en er is relatief korte tijd een ontzagwekkende hoeveelheid verschillende "apps" voor ontwikkeld. Dat het echter een "gesloten" platform is ervaren sommigen als een nadeel. Je kunt niet overstappen naar een andere producent als je 'n ánder toestel op hetzelfde platform wil. Bovendien koop je na je keuze voor iPhone steeds meer apps die het op geen enkele andere telefoon doen. Zo zit je voor je gevoel steeds meer “vast” aan je iPhone omdat je immers al die apps gekocht hebt (al zijn die op zich vaak helemaal niet duur).

Ios_screenshots

Maar: dat hoeft geen bezwaar te zijn. Er zijn miljoenen tevreden klanten die de iPhone de perfecte smartphone vinden en de rest eigenlijk maar fake of speelgoed. En die zijn zo blij met hun exemplaar dat ze er met plezier minimaal een jaar of twee mee doen, voor ze weer naar de volgende editie overstappen. Bovendien geldt het feit dat de apps beperkt zijn tot het eigen platform óók voor Symbian en Blackberry, maar daar is de keuze uit het aantal beschikbare toestellen heel wat groter.

De meest recente versie is de iPhone 4, en al is er in het begin erg veel te doen geweest over een probleem met de antenne is dat in de praktijk een zeer marginaal probleem gebleken, dat bovendien niet tot de iPhone beperkt was. De iPhone 4 werkt smooth en bijzonder intuïtief, ziet er te gek uit en is zonder abonnement erg prijzig, met abonnement valt het wel mee voor wat je ervoor krijgt.

IPhone-4-s21

Onpraktisch is dat je slechts met één computer je iTunes bibliotheek (waar je al je muziek en apps in beheert) mag synchroniseren. Daar zijn wel “workarounds” voor, maar die zijn voor de gemiddelde gebruiker nogal omslachtig. Daarnaast maken steeds meer mensen maken zich druk over het delen van hun privégegevens zoals contactpersonen en zaken als locatiebepaling op de iPhone, maar dat gegeven deelt Apple met Google.

2 - Android

Inhoudsopgave: iOS, Android, Symbian of Blackberry?

iOS, Android, Symbian of Blackberry?
  1. iOS (iPhone)
  2. Android
  3. Symbian
  4. BlackBerry en conclusie

Reacties (58)

 

    • Robert [website]
    • Di 14 dec 2010, 16:09

    hm...best leuk artikel, maar had nog zo gehoopt een 'best phone' als conclusie te vinden. Zal wel te maken hebben met verstrengelde belangen :-)


    • Merc
    • Di 14 dec 2010, 16:16

    Leuk overzicht, wel jammer dat Windows Phone 7 niet wordt genoemd.


    • Marc W
    • Di 14 dec 2010, 16:17

    @Robert
    Ik geef ik juist aan dat het voor iedereen een heel persoonlijke keuze is, afhankelijk van je eigen voorkeuren en financiën. Ik weet dat sommigen door de bomen gewoon het bos niet meer zien en het leek me goed om op deze manier eens een handreiking te bieden, en niet alleen te schrijven voor de lezers die het allemaal wel weten of hun voorkeur allang bepaald hebben. Als ik in zo'n kader heel stellig één bepaalde smartphone als "best phone" zou kiezen, zou dat pas de indruk wekken van verstrengelde belangen lijkt me...


    • Ron Smeets [website]
    • Di 14 dec 2010, 16:37

    @Merc
    Windows Phone 7 is echt nog een early adopter OS. De Nederlandse support gaat zeker nog tot medio 2011 op zich laten wachten, evenals de echte, officiele, lancering hier. Daarnaast heb ikzelf al diverse keren uitgebreid over Windows Phone 7 geschreven. Zie hier: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/13337
    en hier:
    http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/13200


    • Marc W
    • Di 14 dec 2010, 16:43

    @Merc
    Zie boven, Ron is me net voor: Windows Phone 7 is in Nederland in feite een pre-launch en nog geen "volwaardige" concurrent van genoemde platforms. Misschien dat het dat volgend jaar wordt, dan schrijf ik wel weer 'n update ;-)


    • Sfu
    • Di 14 dec 2010, 17:22

    @ Marc W

    ''De iPhone draait - zoals alles van Apple - op een briljant, goed vormgegeven, snel en over het algemeen stabiel platform, iOS, en er is relatief korte tijd een ontzagwekkende hoeveelheid verschillende "apps" voor ontwikkeld.''

    Lijkt me geen zakelijke weergave zoals je in het begin van je artikel meldde.


    just saying....


    • Marc W
    • Di 14 dec 2010, 17:30

    @Sfu
    Dat is inderdaad best positief, en dat lijkt me ook terecht. Zoals ik hier ook over de Android, Symbian en Blackberry toestellen best positief ben, zonder overigens per platform de nadelen te vergeten - ook van de iPhone worden er een aantal genoemd. Er zijn eigenlijk helemaal geen "slechte" smartphones meer, maar dat wist je natuurlijk al. Ik hoop nog steeds dat de minder ervaren lezers er hun voordeel mee kunnen doen. Grappig trouwens: bén je 'n keer positief over de iPhone, krijg je dáár weer commentaar op ;-)


    • Civilian321
    • Di 14 dec 2010, 17:31

    @sfu: Het is misschien wel iets overdreven maar hij moet er toch iets over vertellen. Het is toch gewoon zo dat iOS intuitief en heel simpel is.

    MeeGo is niet de opvolger voor Symbian. Symbian zal nog blijven bestaan naast MeeGo en zal meer bedoelt zijn voor de zakelijke markt en mid en low-budget toestellen. Alleen de N-serie toestellen zullen MeeGo krijgen. Zo waarschijnlijk ook de volgende N8(-01). Dit is wat Nokia heeft bekend gemaakt iig.


    • johnny bravo
    • Di 14 dec 2010, 17:33

    ik heb ff een vraagje voor de fandroids fans
    jullie claimen altijd android word de grootste os blabla
    mijn vraag is wie word dan de grootste handset maker ? en is android echt de grootste gevaar voor Nokia of zijn dat toch de top 5 handset makers


    • Coen
    • Di 14 dec 2010, 17:58

    Ik weet dat ik niet kan kiezen. Heb nu een (tijdelijk kapotte) iPhone 3GS en gebruik op dit moment een Samsung i8910 (symbian). Maar Android trekt me ook en ik ben erg benieuws naar Meego. Kunst is bij mij om mijn cloud zo te kiezen dat ik om het even welk toestel kan gebruiken. Google is daarbij een enorme hulp en veel programma's zijn voor alle platformen beschikbaar (zoals Nimbuzz). Het feit dat ik bijvoorbeeld toodledo niet native vanaf een symbian toestel kan benaderen stoort me daarom wel.


    • Fred
    • Di 14 dec 2010, 18:17

    Vroeg mij even af welk toestel langer met een batterij doet. Een iphone 4 of een samsung galaxy S (die heb ik )?

    Goed verhaal trouwens. Bij mij was die iphone afgevallen door dat gedoe met itunes. Had al een ipod en vond itunes vervelend om door jullie genoemde redenen.

    Batterij duur is mij nog altijd een doorn in het oog zeg maar.

    Mocht die nokia echt zo lang kunnen doen met een batterij dan ga ik misschien dat eens overwegen.

    Wacht nu af tot volgende versie android daar mij verteld is dat die versie beter is voor de batterij.


    • Jordy
    • Di 14 dec 2010, 18:22

    Staat helemaal vol met fouten, en dan het ik het nog niet over de taalfouten maar gewoon dingen die niet kloppen.
    Een voorbeeld is "Bovendien koop je na je keuze voor iPhone steeds meer apps die het op geen enkel andere telefoon doen." Onzin, want je kunt apps die je eenmaal hebt gedownload op elke andere iPhone wéér downloaden, en zelfs ook op een iPod touch. Het wordt hier geschreven alsof je alles opnieuw zou moeten kopen als je een nieuwe iPhone koopt.


    • Ron Smeets [website]
    • Di 14 dec 2010, 19:11

    @Jordy
    Marc bedoelde dat de Apps die je koopt in Tunes niet werken op een toestel met Android, Symbian of BlackBerry OS. Bij die systemen kun je (met name voor Android en in mindere mate ook bij Symbian) je apps ook uitwisselen tussen tussen toestellen van andere merken met hetzelfde OS.

    Natuurlijk kun je de gekochte iPhone apps ook op andere iPhones (en meerdere toestellen tegelijk) installeren.


    • Dennis Vliegen
    • Di 14 dec 2010, 21:47

    Leuk stukje!
    zelf niet echt geweldig veel verstand van telefoons, maar als je af en toe eens op de site kijkt dan hou je het allemal wel goed bij.

    vind het jammer van al die negatieve en strenge reacties, alsof er een wereldramp plaats vind.
    voor zover ik zie zijn er geen grote problemen of fouten gemaakt.

    Dennis.


    • Quinten [website]
    • Di 14 dec 2010, 22:02

    Nadeel van android telefoons is de batterij? Vaag? Waar baseer je dat op want er zijn ook androidtoestellen die 3 dagen meegaan bij normaal gebruik. Dus is het geen nadeel van android maar een nadeel van betreffende fabrikanten. Schrijf het dus dan gewoon niet :)


    • Marc W
    • Di 14 dec 2010, 22:11

    @Quinten
    Kijk aan, post van Androidworld? ;-) Zeg het dan maar: welke androidtoestellen gaan drie dagen mee, en wat is "normaal gebruik"?

    Ik lees iets dergelijks in ieder geval voor het eerst en ken zelf niet één Android toestel dat drie dagen mee gaat (nog geen twee volle dagen eerlijk gezegd), maar misschien weet ik ook niet wat "normaal gebruik" is.

    Ik schrijf trouwens vanuit m'n eigen ervaring met een verschillende Android toestellen van Motorola, HTC, Samsung en Sony Ericsson, dus daarom leek het me zinvol om het ook hier eens op te schrijven. Dus ;-)


    • Bellende Benny
    • Di 14 dec 2010, 23:08

    @Marc W
    LOL. Quinty de Android Fanboy heeft jou ook gevonden. Zie vaker her en der reacties van hem. Altijd snel met zijn oordeel maar nooit kritisch over Android zelf. Het zijn altijd de partijdige en in zijn ogen onwetende schrijvers en fabrikanten die het schuld zijn als er weer iets gevonden wordt dat nog verbetert kan worden aan het Google OS.


    • Laurens
    • Wo 15 dec 2010, 01:06

    @Ron
    Je reactie klopt niet helemaal. Het gaat over het besturingssysteem. Met geen enkel OS kun je apps uitwisselen met een ander besturingsysteem.
    Het gaat er dus in dit artikel niet om welk merk toestel je wilt maar welk besturingsysteem.
    Dat je apps koopt voor een OS, en daarna over wilt stappen naar een andere, zou dan bij elk OS een proleem zijn.
    Dat er maar een paar types toestellen met iOS zijn is uiteraard duidelijk, maar bijzaak in deze.

    Is al wat laat maar om het duidelijk te maken, je kan dan ook zeggen:
    Zo zit je voor je gevoel steeds meer “vast” aan je Blackberry omdat je immers al die apps gekocht hebt.

    Dus het is wel degelijk niet alleen voor iOS van toepassing en in die zin fout om als typisch nadeel te noemen.


    • Jurgen
    • Wo 15 dec 2010, 08:02

    Ik mis bada in dit artikel. Staat ook nog wel in zijn kinderschoenen, en heeft nog veel te bewijzen. Maar ziet er toch al netjes uit. De Samsung Wave S8500 was/is, als je naar de hardware kijkt, een koopje t.o.v. de andere smartphones.
    Plus onlangs een app gezien geschreven voor IOS, Android en Bada. De bada app had bijlange niet de hoeveelheid geheugen nodig als de andere 2. IOS: 23.9MB, Android: 13.1MB, Bada: 1.36MB.
    Bada heeft natuurlijk ook nog een lijstje negatieve punten. Maar niet iedereen heeft dezelfde eisen. En als afsluiter, bij gewoon gebruik, bellen, sms'en, af en toe surfen (wifi of edge), kan ik tot een week toekomen voordat ik moet bijladen.


    • Kees
    • Wo 15 dec 2010, 09:00

    De ideale telefoon hangt toch heel erg sterk van het gebruik af. De iphone is een prachtig hebbeding, maar voor zakelijk gebruik niet ideaal, vanwege het gemis van een fysiek toetsenbord en de beperkte bluetooth-onderstuening. Voor social media zijn de iphone en android toestellen wel de beste. Voor zakelijk gebruik zijn Blackberry en Nokia's en eventueel een HTC Desire Z de betere.


    • Marc W
    • Wo 15 dec 2010, 09:16

    @Laurens
    Over de niet-uitwisselbare apps heb ik dan ook geschreven (zie hierboven): "Bovendien geldt het feit dat de apps beperkt zijn tot het eigen platform óók voor Symbian en Blackberry, maar daar is de keuze uit het aantal beschikbare toestellen heel wat groter."

    @Jurgen
    Net als WM7 ontbreekt Bada inderdaad in dit overzichtsartikel, dat beperkt is tot de vier grootste mobiele platforms van dit moment. Maar omdat beiden toch op de markt beschikbaar zijn is het misschien toch zinvol om nog even aan een update te werken, mede omdat zoals je schrijft de Bada toestellen tot de goedkopere smartphones behoren.


    • Laurens
    • Wo 15 dec 2010, 12:16

    Ohh stond dat er al? Dan heb ik er overheen gelezen, was ook laat ;)
    Excuus.


    • paulus01
    • Wo 15 dec 2010, 14:14

    Wat ik een beetje mis in dit vergelijk is een side-by-side comparison.

    De woorden die gebruikt worden bevatten een waarderingselement en dat zou mijns insziens niet in een dergelijk artikel moeten passen (bijv. "De iPhone draait - zoals alles van Apple - op een briljant, goed vormgegeven, snel en over het algemeen stabiel platform" of : "Het menu werkt net als bij Apple voor het overgrote deel heel intuïtief met iconen waarmee je apps en functies bedient").

    Dergelijke statements geven een subjectief gevoel mee aan de lezer en maakt het lastig 100% objectief te lezen.
    Een vergelijk zonder waardeoordeel zou beter zijn.

    Ikzelf ben onlangs overgestapt van mijn bijna overleden SE K850i naar een high end smartphone.

    Voor mij was de keuze voor Android snel gemaakt, daar het open source is, makkelijk 'tweakbaar' en relatief goedkoop vergeleken met Apple.
    Ik heb heel even overwogen om de N8 aan te schaffen (want camera phones hadden mijn oorspronkelijke interesse), maar aangezien ik denk dat symbian geen lang leven meer beschoren is, verviel die gedachte snel.
    Windows phone 7 moet zich eerst maar een beetje bewijzen voor ik dat overweeg.
    Qua budget was een Iphone4 mogelijk geweest, maar uiteindelijk heb ik toch voor een Desire HD gekozen, waarvan ik zeker geen spijt heb.

    Overigens pretendeer ik geenszins geen waardeoordeel te hebben, dit is slechts mijn mening.


    • marcooo
    • Wo 15 dec 2010, 14:55

    @Paulus01
    Even uit nieuwschierigheid..wat is het voordeel bij Android van het Open Source gebeuren? Ik hoor iedere gebruiker er graag mee schermen, maar wat is nu concreet het grote voordeel van Open Source, t.o.v van bv Cydia op de iPhone waarin 30.000 tweaks/themes staan (behalve het feit dat je de iPhone eerst moet JBen)..


    • Coen
    • Wo 15 dec 2010, 15:06

    @marcooo

    En dat is nu net het belangrijkste voordeel van Android: je hoeft niet te jailbreaken. Ik moet bij mijn iPhone soms wel eens wachten voordat ik er weer een jailbreak uit is (of niet updaten, kan natuurlijk ook).


    • Daejji
    • Wo 15 dec 2010, 15:36

    Euh, bij Android moet je toch ook Rooten of hoe het allemaal ook heet om van alles te kunnen?
    Lees ook vaak dat zakelijke gebruikers beter een blackberry of Nokia kunnen nemen..maar vraag me dan af, hoe dat zo??
    Wat kun je met een Blackberry zakelijk gezien meer dan een iPhone?
    In het zakenwereldje zie je meer en meer mensen met een iPad..zakelijk dus..werkt op dezelfde iOS als een iPhone..dus hoezo is Blackberry beter zakelijk gezien? Volgens mij is dat allang achterhaald.


    • paulus01
    • Wo 15 dec 2010, 15:47

    @marcooo

    Gingerbread is de nieuwste Android versie, die is nog niet beschikbaar voor bijv. mijn Desire HD (eigenlijk alleen nog voor de Nexus S). Echter, de source code is door google ter beschikking gesteld, waardoor Android 2.3 (wat gingerbread is) nu geport wordt naar diverse andoird toestellen.

    Updates komen zo via de diverse Dev-sites, sneller ter beschikking dan de Over-the-air updates vd leveranciers.

    Ik heb geen ervaring met Iphone, dus kan daar moeilijk over oordelen.

    Mijn gsm is, zoals hierboven geschreven, inderdaad 'geroot' en deze heeft ook 's-off' en hij is overclocked @ 1,5 Ghz en ik heb een custom rom, recovery en boot loader geflashed, etc....

    De stock rom van mijn DHD is door diverse Dev's geoptimaliseerd voor snelheid en batterij gebruik....ik weet niet of dat door de open source komt of niet, iets zegt me van wel.


    • Kees
    • Wo 15 dec 2010, 15:52

    Fysiek querty toetsenbord. Voor de rest is Apple met de iphone 4 wel aardig bij met de meerdere exchange-accounts. In mindere mate is het gebrek aan bluetooth-support nog een probleem, maar dat is wel te omzeilen.

    Ik weet overigens niet wat je in het zakeleijke met een ipad moet. Iig niet bellen.


    • Fred
    • Wo 15 dec 2010, 17:18

    @paulus

    @ron smeets

    Het zou misschien eens handig zijn wat al die technische termen betekenen. Rooten flashen etc. Wat de bedoeling daarvan is en of je het moet doen.

    EN!!! Of het de batterij duur verbetert of juist niet.

    Daar vooral die batterij voor dee gewone gebruikers denk ik erg belangrijk is.


    • Fred
    • Wo 15 dec 2010, 17:21

    En nog maar eens de vraag van mij. Welke telefoon heeft de beste accuduur? En dan bedoel ik reeel! Niet met alles uit enz. Met welke telefoon kan ik contimue 3 g aan hebben staan internetten spelletjes etc waarbij de accu het niet binnen 8 uur of zoiets begeeft?

    Bestaat die telefoon al?


    • Kees
    • Wo 15 dec 2010, 20:58

    De beste valt niet te zeggen. Mijn N8 houdt het twee dagen uit, met alle mogelijke verbindingen open. Maar ik heb er bv geen Whats-app op staan.

    In principe: hoe lager geklokt, des te beter de accuduur. Gemiddeld zal een N8/C6/C7 het dan ook wat beter doen. De keerzijde is dat de toestellen soms als traag worden ervaren.


    • Fred
    • Wo 15 dec 2010, 21:19

    @kees

    Bedankt. Als ik alles open zet houdt mijn galaxy s het echt geen 2 dagen uit. Nu misschien een hele stomme vraag. Als ik iets heel vreemds zeg dan sorry. Kan ik mij galaxy s lager klokken? Traag maakt mij niks uit. Dan wacht ik wel even.


    • paulus01
    • Wo 15 dec 2010, 22:51

    @Fred: die termen hier uit leggen, schiet waarschijnlijk zijn doel voorbij.
    Heel kort: met rooten en 's-offen' haal je beveiligingen van je android toestel af en ben je in staat om in je system files te schrijven en deze te verwijderen.
    Daarmee kun je bijvoorbeeld de bootloader flashen (zeg maar wat de bios voor je PC is) of custom kernels flashen (deze bevatten bijv. ook de overklok mogelijkheid - indien zo gebouwd).

    Als je dit niks zegt, dan begin er maar niet aan. Gaat hier iets fout mee, dan is je telefoon niks meer waard, onbruikbaar en garantie is zoiezo al vervallen.


    • Freaker
    • Wo 15 dec 2010, 22:59

    @paulus01

    Helaas heb je je niet goed laten informeren. Anders wist je dat Symbian blijft en middels SW upgrades helemaal the bomb gaat worden. Nu loop je met gammele HW rond en maakt Google gretig gebruik van al je prive gegevens en heb je ook nog eens een flut camera. Jammer man!


    • paulus01
    • Wo 15 dec 2010, 23:02

    @ Fred2:

    ja, je kunt je samsung galaxy s lager klokken. Of dit zinvol is, ligt aan de kernel van je android toestel.

    Mijn DHD is overklokt @1,5 ghz, maar ik heb deze op 1,2ghz draaien. Dit is 20% sneller dan standaard DHD.

    Daarbij is mijn kernel undervolted tot aan 1,1 Ghz en runt ie op stock volt @ 1,2 Ghz. Op 1,5Ghz draait ie op +150mV.

    Nou, in theorie zou undervolten zuiniger moeten zijn, aangezien er minder stroom naar de cpu gaat.

    Om lager te kunnen klokken, zul je je SGS moeten rooten. Dan heb je superuser responsibilities en download je setcpu, waarmee je de kloksnelheid kunt instellen.
    Ook kun je profielen definiëren. Zo heb ik een profiel voor ScreenOff (als mijn DHD scherm uit is), waarbij de processor op slechts 245 mhz draait. Nadeel is dat de DHD even 'lagt' wanneer je het scherm weer opstart, voordeel is dat je een stuk minder batterij verbruikt. Ook heb ik een profiel igv de batterij <20% is. Dan wordt de Mhz ook omlaag gedaan, zodat de batterij het iets langer uithoudt. Uiteraard heb ik ook energiebesparing aanstaan bij een bepaald batterij%.
    Nou, als je weet hoe je dat moet doen, kun je vervolgens een custom kernel flashen. Deze zijn vaak geoptimaliseerd voor snelheid, batterijverbruik en bevatten vaak governors - bijv, als je je toestel gebruikt, gebruikt je gsm wellicht direct alle beschikbare snelheid, terwijl dat lang niet altijd nodig is - een governor regelt hoe de snelheid wordt verhoogd, bijv. meteen naar max. snelheid en dan terugschakelen, of stapsgewijs verhogen, etc.

    Anyway, veel te ontdekken.
    Met een beetje google kom je er snel achter wat alles inhoudt.

    Let op, al dat flashwerk is niet zonder risico!


    • paulus01
    • Wo 15 dec 2010, 23:09

    @Freaker, ik bedoel daar met name mee dat ik denk dat het voor smartphones niet HET OS zal worden.
    Ik denk dat het grotere publiek of voor IOS of voor android gaat en dat het daardoor aannemelijk is dat daarvoor de meeste support, apps, etcetera ter beschikking komt.

    Waarom denk je dat er 'major updates' voor symbian komen??? Omdat de nieuwste symbian qua user experience nu al ver achter IOS en android aanhobbelt ;)


    • Laurens
    • Wo 15 dec 2010, 23:34

    @Freaker
    'Verkeerd laten informeren..' LOL
    Beter zou je naar school gaan ipv hier je tijd te verkl*ten.
    Het is allang bekend dat Nokia haar N-series volgend jaar gaat voorzien van het Meego besturingssysteem. Hou nou eens op dom te lopen praten over Symbian.


    • Kees
    • Do 16 dec 2010, 06:18

    iOS gaat niet het OS voor het grote publiek worden. Apple richt zich op de bovenkant van de markt, met dure telefoons en bijbehorende marges.
    Aantallen apps is alleen voor domme mensen. Nu al kun je voor diverse symbian-apps al 1o varianten downloaden. Voegt het wat toe als je 100 varianten kunt downloaden? Verder is Symbian momenteel nog het grootste OS, dus de succesvolle apps worden ook voor Symbian gemaakt. En toen Android nog niet bestond was Symbian groot. Waarom zou Symbian niet de slag kunnen maken om Android weer in te halen en zelfs voorbij te gaan?

    Support voor Android komt niet van Google, maar van de fabrikant. En dat is een zwak punt van Android, want één grote fabrikant die dat verzaakt, heeft een negatieve uitstraling op de rest.

    En als het om nieuwe versies gaat: Android brengt er meer uit. Voordat Gingerbread uit was, werd Honeycomb al aangekondigd. En guess what? Steeds meer functies die Symbian al heeft, worden ook aan Android toegevoegd. Verder blijkt ook uit reacties hierboven dat het stroomverbruik van Android niet top is en dat veel mensen langer dan 24 uur met hun batterij willen kunnen doen.

    Dat Symbian qua gebruiksvriendelijkheid achterloopt klopt. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. En er is geen reden te verzinnen, waarom Symbian die achterstand op onderdelen niet zou kunnen inhalen.


    • Fred
    • Do 16 dec 2010, 08:50

    @paulus1

    Dank je voor de info maar ik denk dat ik er maar niet aan begin, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. Ik ben (buiten de accuduur) 100% tevreden met mijn telefoon. Vroeg mij alleen af of de hedendaagse technologie al in staat is een smartphone te maken die wel gewoon 2 of 3 dagen meegaat met alle toeters en bellen aan.

    Er wordt gezegd dat je een android telefoon iedere dag aan de oplader moet hangen. Nou dat klopt als je hem normaal gebruikt. Echter als je hem zwaar gebruikt dan denk ik dat je 2x per dag moet laden en dat vind ik echt niet aanvaardbaar.

    Echter heb van bekenden gehoord dat het met de iphone ook zo is. Een vriend van mij heeft net die nieuwe N8 nokia gekocht en hij heeft hetzelfde probleem.

    Met 3g uit wordt het allemaal een stuk beter maar je hebt zon phone toch vooral om altijd on line te zijn?

    Die smartphones van dit moment lijken mij een beetje op ferrari's met een 15 liter benzine tank. Alleen met het verschil dat tanken 5 minuten duurt en een accu laden 3 uur.


    • Fred
    • Do 16 dec 2010, 08:59

    Trouwens ik wil nog even toevoegen dat ik denk dat deze site vooral gelzen wordt door smartphone fans. De meer modale gebruiker zal het niet veel uitmaken of hij een amoled of superamoled of lcd scherm heeft. Of dat het een fractie van een seconde sneller werkt. Hoeveel geheugen etc etc. Je weet wel wat ik bedoel. De meesten mensen zullen waarschijnlijk de mogelijkheden van hun telefoon niet eens helemaal kennen en sommige mogelijkheden waarschijnlijk nooit gebruiken. (zoals ik bijv). Waar de modale gebruiker wel om geeft is batterij. De meeste zullen het als een ellende ervaren als ze niet gewoon door de dag heenkomen met hun telefoon.Tuurlijk als je alles uitzet zal het beter worden maar ik denk dat dat nu juist niet de beodeling is.
    De makkelijkste oplossing lijkt mij op dit moment een extra batterij. Maar ik rij toch ook niet rond met 30 liter benzine jerrycan in mijn auto?
    Ik hoor echt velen van mijn bekenden met een smartphone er over klagen. Gisteren nog een vriendin met een iphone 3g. Ik word er gek van zei ze . Soms moet ik al na 5 uur mijn iphone opladen. Ze wilt nu een iphone 4 kopen omdat ze denkt dat die betere batterij hebben. (ik vraag het mij af)


    • paulus01
    • Do 16 dec 2010, 09:20

    @Fred:
    het klopt dat het batterijverbruik van de huidige smartphones aanzienlijk is. Dit komt, mijns insziens, grotendeels door ons consumenten zelf. We willen een mobieltje dat nagenoeg hetzelfde kan als onze laptop, dat mobieltje moet ook nog eens dun zijn, met het liefst een flink scherm, zodat alles goed leesbaar is en als het ff kan, moet dat mobieltje de hele dag 'syncen' met al onze social media, email, agenda etc.

    Mijn DHD heeft een 4.3" scherm, wanneer dit aan is, vraagt dat een aanzienlijk stroomverbruik.

    Echter, ik heb mijn DHD enigszins getweaked en deze is nu in staat om met GPS en 3G de hele dag aan, het ongeveer 2 dagen vol te houden (dit is incl. 15-30 minuten bellen, 20-30 smsjes / whatsapps, 10 minuten spelletjes en 10-20 minuten internetten).
    Bij zwaar gebruik, waarbij het scherm meerdere uren aan is, is 1 dag wel het maximaal haalbare.

    En ja, dit geldt geloof ik voor alle (high-end) smartphones op dit moment.

    Het is een keuze: dun, snel en een groot scherm = 1 dag max of groter, langzamer, kleiner scherm = >1 dag.

    Zoals gezegd, door slimme profielen te hanteren, bij voorkeur met custom kernels en geoptimaliseerde ROMs bij Android kun je je batterijverbruik een beetje verbeteren.


    • paulus01
    • Do 16 dec 2010, 09:29

    @Kees:

    Voor de duidelijkheid, ik ben geen fanboy van Apple en beschouw me ook geen fanboy van Android, echter, met dat laatste OS heb ik op dit moment de meeste ervaring, daarom kan ik daar wat meer over zeggen.

    Echter, je statement dat IOS niet het OS voor het grote publiek zal worden is denk ik niet helemaal waar.
    Elke dag worden er 175,000 Iphones/Ipad geactiveerd (tegenover 300,000 android activaties als je 1 vd grote mannen van google mag geloven). Dit is toch aanzienlijk.
    Vergeet ook de Amerikaanse markt niet, waar Apple echt groot is, vergeleken met de Europese markt.

    Symbian is ongetwijfeld groot, maar volgens mij is dit meer op de markt voor goedkopere telefoons ipv smartphones.
    Volgens mij is Nokia 1 van de laatste fabrikanten die symbian hanteren en zij kampen op de smartphone markt met tegenvallende verkopen (niet op de markt van goedkopere toestellen).


    • Fred
    • Do 16 dec 2010, 09:29

    @paulus 01

    Dank je voor de info.

    Klopt ja want het voordeel van mijn telefoon is dat ik nu nooit meer mijn laptop meeneem omdat mijn telfoon eigenlijk voldoende is.

    Ik koop er maar een extra batterijtje bij denk ik. Voor de rest is mijn galaxy echt super. Geen idee hoe andere telfoons zijn maar hij doet alles wat ik wil.


    • Fred
    • Do 16 dec 2010, 09:36

    Denbk trouwens net dat het wel mooi is dat ik in ieder geval er een andere batterij in kan zetten. Met een iphone ben je dat wel een beetje minder af. Vreemd dat ze dat zo gedaan hebben. Ik heb gemerkt dat 3g het meest schuldig is aan de batterij consumptie. Het lijkt mij dan ook logisch dat alle phones hetzelfde probleem hebben met 3g. Al zou het ene besturingsysteem zuiniger zijn dan het andere dan nog, denk ik , dat 3g daar buiten staat en voor alle phones hetzelfde stroomverbruik heeft. Als ik 3g uitschakel en alleen met wifi werk heb ik totaal geen probleem. Zie ik dit goed? Dan kan het dus niet anders zijn dat een iphone 4 hetzelfde probleem heeft.


    • Kees
    • Do 16 dec 2010, 09:47

    @paulus01

    Het aantal iphones wat Apple verkoopt is een fractie Nokia aan gsm´s verkoopt. Tel daarbij op dat (hoewel Nokia in absolute aantallen nog steeds groeit) Android waarschijnlijk marktleider zal gaan worden, dan blijft er voor Apple niet zo heel veel over. Maar daar richten ze zich ook niet op.

    En Apple krijgt in de VS ook flinke concurrentie van Blackberry, momenteel: http://www.nu.nl/gadgets/2401528/blackberry-even-populair-als-iphone.html

    En tenslotte: een iphone is gewoon een heel duur toestel. Bij MM pas in de aanbieding voor 650 euro. En dan heb je echt de goedkoopste aanbieding van Nederland. Voor minder dan 200 euro kun je al een Android of Symbian toestelletje scoren.


    • Kees
    • Do 16 dec 2010, 09:52

    Aanvulling: als Nokia iets niet doet, is dat kampen met tegenvallende verkopen. De N8 is domweg niet aan te slepen, en de Benelux staat ergens achterin de rij bij de introductie van de E7.

    Voor de rest is het ook maar hoe je de markt definieert. Als je je het hebt over de high-end smartphone markt, is Apple ognetwijfeld een behoorlijke speler. Maar dat is dan ook het enige segment waar ze in opereren. Maar de massa koopt geen high-end smartphone.


    • Coen
    • Do 16 dec 2010, 10:10

    Ik heb ook even gedacht dat Nokia zou verdwijnen vanwege een verouderd besturingssysteem. Maar als je je er in verdiept is dat onzin. Nokia heeft last gehad van de wet van de remmende voorsprong met hun oudste smartphonebesturingssysteem. Het is knap hoe ze stand weten te houden, maar dat komt vooral ook door de wereldwijde verkoop van 'dumbhones'. Een iPhone of een high-end Android toestel is voor de meeste mensen simpelweg niet te betalen. Meego zal nog wel even op zich laten wachten, maar de symbian ontwikkelingen zijn heel interessant. Zie ook het nieuws van gisteren: http://www.allaboutphones.nl/nieuws/6072/Nokia-onthult-aanstaande-Symbianu...


    • paulus01
    • Do 16 dec 2010, 10:28

    @Kees:
    precies zoals je zegt, het ligt eraan naar welke markt je kijkt. Nokia is heel groot op de markt vd goedkope telefoons, Apple is groot op de markt van de smartphones.
    Ik ga er vanuit dat de high end toestellen ook meer marge voor de fabrikanten opleveren dan de goedkope telefoons. Apple maakt daarin een duidelijke keuze. Premium toestel met een premium ervaring tegen een premium prijs.

    Ik persoonlijk heb de N8 niet gekocht, omdat ik destijds het idee had dat Android een betere keus zou zijn op termijn. Daarnaast lijkt me het feit dat er onlangs meerdere topmannen van Nokia zijn opgestapt ook een teken aan de wand.

    Als nokia de N8 met android had uitgebracht, had ik zeer waarschijnlijk dat toestel gekocht.

    Overigens is de lancering van de N8 tot in het uiterste door Nokia uitgesteld, ook niet helemaal netjes.

    Dat gezegd hebbende, probeer maar eens ergens een desire HD te kopen, valt ook niet mee ;)


    • paulus01
    • Do 16 dec 2010, 10:32

    @fred:
    ga eens naar je telefoonmenu en tik dan in (alsof je belt:)
    *#*#4636#*#*
    Dan kom je in een menu, kies ->telefooninformatie, scroll naar beneden, daar staat waarschijnlijk, in een grijze balk: WCDMA preferred.
    Klik op die balk, ga naar GSM AUTO (prl) en selecteer deze.

    Daarna weer uit het menu en als het goed is heb je nu weer 4-5% batterij verbruik extra (heeft te maken met hoe een 3g verbinding tot stand komt (altijd, ook al is signaal zwak, of alleen als signaal sterk genoeg is, etc)...

    Zoals ik hierboven al geschreven heb: ik heb 3g de hele dag aan, en als ik de telefoon niet enorm veel gebruik, houdt de batterij het bijna 2 dagen uit.


    • Daejji
    • Do 16 dec 2010, 11:27

    @Kees

    Ja gek he dat Nokia de meeste toestellen verkoopt. Daar zitten ook alle goedkoper fluttelefoontjes bij die ze voor 20 euro ofzo verkopen in Afrka, Azie etc.
    Daarbij is een iPhone 4 niet 650 euro bij MM, ik heb hem hier zien liggen voor 599 euro..nog veel geld, maar toch.
    Ja, iPhone is duur..maar vind het persoonlijk ook nog steeds het beste en makkelijkste wat er te krijgen is..dan betaal je ook iets meer ja.
    Ken genoeg mensen die echt niet aan de bovenkant van de maatschappij staan maar wel een iPhone hebben hoor.
    Ieder zijn ding zeg ik maar zo, maar dat geouwehoer met Android hoef ik nog niet..ene ding werkt wel op jou Android toestel, andere niet.
    Dan krijg je updates..dan weer niet, en andere Android toestel wel..nee ik pas.


    • Coen
    • Do 16 dec 2010, 11:58

    @Daejji
    We hebben het hier over een wereldwijde markt en dan zijn ook 'fluttelefoontjes' belangrijk. Het gaat niet alleen om aantallen, maar vooral om omzet. In sommige Afrikaanse landen slaan ze de computer en de vaste telefoons over en zijn smartphones een hele belangrijke ontwikkeling. Nokia snapt dat. Apple ook, maar die richt zich op de top van de markt. En wat betekent 'niet aan de bovenkant van de maatschappij'? In vergelijking met veel landen staat iedere Nederlander aan de bovenkant van de maatschappij http://nos.nl/artikel/205354-nederlanders-rijkste-burgers-in-eu.html. Maar ik denk dat er ook in Nederland genoeg mensen zijn die zich geen iPhone kunnen veroorloven.


    • Kees
    • Do 16 dec 2010, 12:05

    Nog maar een keer (en misschien nu wel duidelijk): zelfs als je alleen de smartphone markt neemt, is Nokia met Symbian nog steeds de grootste. Dus zonder alle S40 niet-smartphone toestellen

    Cijfers van juli dit jaar: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100708_smartphones_de_winaars_en_...

    Het verschil zit hem er in dat Nokia in absolute aantallen ook nog steeds groeit, maar de markt als geheel harder dan Nokia, waarmee het dus marktaandeel verliest.


    • Marc W
    • Do 16 dec 2010, 12:13

    @Coen
    Volkomen eens met wat je hierboven schrijft, met de aantekening dat Nokia z'n grote omzet niet alleen weet te halen met "dumbphones". Weliswaar worden er nog héél wat toestellen op het "oudere" Symbian OS verkocht, maar volgens de definitie zijn dat nog altijd smartphones - laten we ook niet vergeten dat Nokia de categorie zo'n beetje heeft uitgevonden.

    Op een bepaald moment heeft Nokia de nieuwste versie (de populaire N-serie) als Multimedia Computers aangeduid, maar dat begrip is verder nooit zo opgepakt en Nokia hoor je er ook niet meer over. Maar Nokia heeft nog altijd een royaal aanbod op het gebied van smartphones, en ik denk dat ze mondiaal nog steeds bijzonder goed verkopen, en niet alleen omdat er Nokia op staat.

    De nieuwe aangekondigde ontwikkelingen van Symbian stemmen bovendien hoopvol dat het nog goed komt met dit platform. Ik heb de hoop in ieder geval nog niet opgegeven.


    • Coen
    • Do 16 dec 2010, 12:24

    Als ik de discussie nu bekijk wordt het toch af en toe een beetje een 'fanboy' discussie. Maar ik vind het prachtig die verschillende systemen: de concurrentie zorgt er voor dat ontwikkelingen in sneltreinvaart gaan en de technologie wordt bereikbaar voor heel veel mensen (ook in minder welvarende landen). Apple heeft met de iPhone een mijpaal gezet, maar inmiddels zijn er prepaid Android toestellen voor 99 euro te koop (bv Vodafone 845) die vergelijkbare dingen kunnen. Kortom smartphones voor iedereen.


    • Marc W
    • Do 16 dec 2010, 12:34

    @Coen
    hear hear!
    Zo was m'n artikel ook vooral bedoeld eigenlijk: de voors en tegens op een rij voor wie moeite heeft om door de bomen nog het bos te zien.
    Marc


    • Coen
    • Do 16 dec 2010, 12:59

    @Marc W

    'I love it when a plan comes together!' Maar 1 ding moeten we niet vergeten: een keuze maken doe je niet alleen op basis van voors en tegens. De emotie rondom een merk/type speelt een grote rol. Dat geldt voor auto's, maar zeker ook voor smartphones. En daarom zullen de discussie's over wat het beste systeem nog heel lang doorgaan.


    • paulus01
    • Do 16 dec 2010, 13:48

    @Coen,

    mee eens. Velen houden vast aan een merk, mede vanwege het gevoel dat het oproept, als ook door ervaringen uit het verleden.

    Ik was altijd heel erg tevreden over Sony Ericsson en heb daardoor vele jaren enkel SE gekocht.
    Nu ik een smarthphone wilde hebben, hadden ze niet echt iets passends (wie wil er nou de X10??) en aangezien de desire HD qua spec voor android nu de TOP is, heb ik die gekozen.
    Als een ander merk op dat moment de 'TOP' was geweest, was het waarschijnlijk dat merk geweest.
    Een Iphone heb ik serieus overwogen, maar en vanwege de prijs en het hoge 'branding' gehalte heb ik die uiteindelijk niet gekozen.


    • beerbash
    • Zo 6 mei 2012, 00:13

    VOlgens mij zijn veel vergelijkingen achterhaald, d.w.z. Symbian liep achter maar met Belle in combinatie met de snelle Nokia 701 is het weer helemaal bij of zelfs verder. iOS valt voor mij af gezien het gesloten karakter. Android is rommelig. Symbian staat er strak bij en je kunt van alles naar wens in stellen. En ja, apps genoeg, en inderdaad ook zoals in de android en ios stores ook onzin apps.
    Nu moet alleen Nokia nog even beseffen dat ze Symbian weer moeten vermarkten ipv Windows en dat snappen ze nog net even niet.
    Tot slot: de hype over dual core is niet veel meer dan marketing waar menig journalisje ook in stinkt. Software moet wel geschikt worden gemaakt voor dualcores en dat gaat niet zomaar. Een snelle processor, maar met name een snelle grafische processor is belangrijk en daar heeft niemand het over. In de Nokia 701 en ook naar ik dacht de nieuwe Samsungs is daar overigens wel in voorzien. Nokia zou wel moeten stoppen met haar N8, E7 etc. en deze moeten vervangen door een techniek ala type 701 of beter.

Reageren

  • E-mail adres wordt niet getoond

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.

    * Verplicht veld



Poll

De 4G uitrol is begonnen. Wanneer schakel jij over?

MC Fotofeed

Foto-Donker-Lumia-920

Top 5 toestellen

  1. Nokia Lumia 800 (13458)
  2. Nokia Lumia 900 (10635)
  3. Nokia C6-01 (9712)
  4. Samsung i9100 Galaxy S II (9460)
  5. Foony (9067)


Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de MC nieuwsbrief:

DC Mobile

Zoeken

Graham Awards 2013

Add to Google
RSS Feed

© 2005-2013 Mobilecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Mobilecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines