Voicemail uitzetten levert bellers bijna € 36 per jaar op

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe vaak gebeurt het je niet. Je belt een vriend, familielid of collega en je krijgt zijn of haar voicemail. Veel bellers spreken vervolgens toch geen bericht in en sturen een SMS of bellen later terug.

Echter, op het moment dat je de voicemail van de gebelde persoon hoort, om precies te zijn vanaf het moment dat de voicemail opneemt (nog voordat je weet of de persoon zelf of zijn voicemail het gesprek beantwoordt dus), gaat wel de minutenteller al lopen. Ofwel, je bent dan al meteen 1 belminuut kwijt. De meeste geprekken worden tegenwoordig immers weer per minuut afgerekend, zeker de eerste minuut.

GSM Helpdesk heeft onderzoek gedaan naar die kosten en wat blijkt. Als iedereen zijn of haar voicemail uit zou zetten dan kan dat de bellende gebruikers bijna 36 euro per jaar opleveren. Voor veel mobiele bellers is dat meer dan wat ze per twee of drie maanden betalen.

Uit het onderzoek van GSM Helpdesk, waaraan ruim 1600 mobiele bellers meededen, blijkt dat de gemiddelde Nederlander 4,6 keer per week de voicemail van een onbereikbaar persoon te horen krijgt. Met een gemiddeld minuuttarief van € 0,15 per minuut over de gehele post- en prepaid markt bekeken levert dit providers bij afronding op hele minuten circa € 0,69 per week per klant op. Op jaarbasis is dit € 35,88 euro. Van de 1.638 respondenten gaven slechts 178 mensen (10,8 procent) aan de voicemail uitgeschakeld te hebben. Bovendien zegt driekwart van de ondervraagden dat ze nooit een voicemail inspreken. Allemaal 'verloren' belminuten die wel afgerekend worden (al dan niet uit een belbundel).

Als je vervolgens doorrekent blijkt dat al die 'voicemailgesprekken' de verschillende providers ruim 660 miljoen Euro aan (extra) omzet opleveren. OK, op de totale omzetten van alle telco's is dat misschien geen extreem bedrag, maar wanneer iedereen die de voicemail niet gebruikt hem ook daadwerkelijk zou uitzetten, dan kan dat dus, zoals berekend, zo'n 36 euro per jaar schelen op de gemiddelde telefoonrekening van de bellende partijen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies