Problemen met de Nokia N8?

Vorig artikel Volgend artikel

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er bij de N8 nog geen last van gehad heb, maar online verschijnen de afgelopen dagen diverse berichten dat het toestel te kampen heeft met problemen waardoor hij ineens nergens meer op reageert. Hieronder staat een video waarin het probleem te zien is. Het gebeurde tijdens een data transfer.

Toevallig (ja, echt) heb ik iets vergelijkbaars gisteren wel gehad met mijn testexemplaar van de Nokia C7. Tijdens het opnemen van een videoreview (de beelden daarvan volgen later deze week), crashte het toestel tot twee keer toe bij het instellen van een email account om vervolgens helemaal niet meer te reageren.

Niets lukte meer, accu (langere tijd) eruit halen, harde reset (aan/uit knop lange tijd ingedrukt houden), lader eraan hangen, niets hielp. Het enige teken van 'leven' dat het toestel nog geeft is een knipperend LEDje naast de microUSB ingang als ik, met de lader aangesloten, het toestel probeer aan te zetten. Dat LEDje knippert dan enkele minuten en gaat vervolgens weer uit.

Enfin, de vraag is nu natuurlijk hoe groot de problemen van de N8 zijn. Nokia zelf heeft nog niet op deze berichten gereageerd. Ik heb, vanwege, mijn probleem met de C7, ook contact met ze opgenomen en zou vandaag gebeld worden. Los daarvan, voordat ik deze berichten over de N8 las, liet Nokia mij gisteravond laat wel al weten dat er vandaag een persbericht uitgestuurd gaat worden dat ook betrekking heeft op de N8. Of dat met de problemen te maken heeft is niet bekend. ik ben benieuwd en wacht rustig even af. Mochten er N8 bezitters zijn die ook last hebben van een 'stervend toestel', dan lees ik dat natuurlijk graag in de reacties.

UPDATE (13u40): Nokia heeft een officiele reactie gegeven op de vermeende problemen met de N8. Die is niet echt verhelderend te noemen, behalve dan dat de problemen bevestigd noch ontkend worden. Een redelijk standaard antwoord dus: "Voor Nokia is de kwaliteit van onze producten en diensten het hoogste goed. We excuseren ons indien klanten problemen ondervinden met hun toestellen. In dat geval kunnen ze steeds bij Nokia Care terecht voor een oplossing". Op mijn vraag of de problemen die nu opduiken wel in onderzoek zijn kreeg ik het volgende antwoord: "De aantijgingen van Eldar (Murtazin, die ook meldde dat er veel probleemgevallen van de N8 opduiken, red.), worden onderzocht."
Over mijn problemen met de C7 wordt ik later vandaag, als het goed is, nog gebeld. Stay tuned dus!

UPDATE (20u50): De Vice President van Nokia, Niklas Savander, heeft inmiddels al gereageerd op de verhalen over gebruikers die problemen ondervinden met de N8 waardoor het toestel vastloopt en niet meer reageert. Hulde voor een dergelijk snelle respons! Savander zegt onder andere "We zijn op de hoogte van de problemen maar het gaat om een beperkt aantal toestellen" Dat is op zich een standaard reactie maar hij geeft dus ook toe dat het probleem bekend en reëel is. Nog mooier is het feit dat Nokia de oorzaak al geisoleerd en opgelost heeft. Er zou een fout in het assemblage proces gezeten hebben die de kwaliteit van sommige toestellen heeft beinvloed. "Wij hebben direct actie ondernomen en de betreffende processen aangepast". Zie ook het video interview met Niklas Savander hieronder (eerste video):

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies