Vodafone stopt met BKR registratie (UPDATE: KPN en T-Mo ook)

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone heeft zojuist bekend gemaakt dat de provider vanaf 1 januari 2011 geen klanten meer zal registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

De belangrijkste reden daarvoor is het feit dat Vodafone de gevolgen van een BKR registratie in het geval van het niet (of veel te laat) betalen van een mobiele factuur niet (meer) in verhouding vindt staan tot de gevolgen voor klanten.

Als voorbeeld noemt de provider dat het kan gebeuren dat een student die vanwege een paar Euro een BKR registratie op zijn naam heeft staan vele jaren later problemen kan ondervinden bij het afsluiten van een hypotheek. "Dat vinden wij disproportioneel", aldus Vodafone.

De afgelopen periode heeft Vodafone met BKR onderhandeld over het instellen van een minimumbedrag voor registratie. Die gesprekken zijn echter op niets uitgelopen en dus heeft de provider besloten om per 1 januari 2011 geen klanten meer bij het BKR aan te melden.  In tegenstelling tot banken zijn telecomproviders niet verplicht om deel te nemen aan BKR. Vodafone is van mening dat de eisen die BKR stelt aan registraties in verhouding moeten zijn met de consequenties voor klanten.

Op de site van Vodafone is de nieuwe policy overigens nog niet aangepast. Daar staat nog de standaard informatie: Je BKR-registratie is in eerste instantie positief. Mocht je een betaalachterstand van 60 dagen of meer hebben, dan melden we dit bij het BKR. Op dat moment wordt je positieve registratie een negatieve. Ik neem aan dat de provider dit standpunt binnenkort ook daar zal aanpassen. De vraag is natuurlijk ook of Vodafone alle klanten die men de afgelopen jaren bij het BKR heeft aangemeld ook weer gaat afmelden. Die vraag heb ik al voorgelegd aan de PR afdeling van Vodafone. Als ik een reactie krijg dan zal ik die later aan dit bericht toevoegen.

UPDATE (19u25): Volgens de PR afdeling wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen wanbetalers. Anders gezegd, de nieuwe regeling geldt dus voor iedereen, ongeacht het openstaande bedrag. Over de BKR registraties die Vodafone in het verleden heeft aangemeld wordt de komende twee maanden met BKR onderhandeld. Het is dus nog even afwachten wat daar uit zal komen.

Overigens, maar dat is natuurlijk logisch, betekent het niet meer kunnen krijgen van een BKR registratie als wanbetalende Vodafone klant niet dat je ook geen incassobureau meer aan de deur krijgt. Dat zijn natuurlijk twee totaal verschillende zaken. En ja, afsluiten bij wanbetaling gebeurt natuurlijk ook nog steeds. Wat dat betreft verandert er dus vrij weinig. Ofwel, je moet nog steeds je rekening betalen ;-)

UPDATE (19u40): Volgens Nu.nl zullen ook KPN en T-Mobile vanaf 1 januari 2011 geen klanten meer doorsturen naar het BKR. Om te voorkomen dat notoire wanbetalers in de toekomst van provider naar provider (blijven) hoppen hebben de drie telco's een tijdje geleden al een eigen systeem, Preventel, in het leven geroepen. Daar worden gegevens over slecht en niet betalende klanten met elkaar gedeeld. Daarnaast maken de drie provders ook gebruik van andere kredietbeoordelingsbureaus.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies