Vrijwilliger in Haiti krijgt T-Mobile rekening van $35.000

Vorig artikel Volgend artikel

Toen Kerfye Pierre in Januari vanuit de VS naar Haiti vertrok om als vrijwilliger hulp te gaan bieden aan de slachtoffers van de  aardbeving op het Caribische eiland was ze maar al te blij dat T-Mobile hem, en andere vrijwilligers, een gratis abonnement gaf om ter plekke te kunnen bellen en gebeld te worden.

Bij thuiskomst in Washingtion, enkele weken geleden, veranderde die blijdschap echter al gauw in ongeloof. Op haar deurmat vond ze namelijk een T-Mobile rekening van 35.000 dollar, zo meldde CNN. En dat voor een abonnement waarvan de 27-jarige Kerfye dus dacht dat het 'gratis' was.

Welnu, al heel gauw bleek dat het 'gratis' deel alleen de in- en uitgaande telefoongesprekken betrof en niet gold voor SMS en mobiel internet (data). Tja, die voorwaarden had Kerfye niet gezien. Pijnlijk, maar vooral heel erg duur. Tijdens haar verblijft heeft ze namelijk regelmatig ook via SMS contact gehad met vrienden, familie en hulopdiensten binnen en buiten Haiti en ook hield ze via haar 'gratis' mobieltje een Facebook pagina bij.

Nu snap ik dat de dame in kwestie erg geschrokken zal zijn van het feit dat ze een dergelijke hoge rekening heeft ontvangen voor iets waarvan zij dacht dat het gratis was, maar toch vind ik het deels ook wel haar eigen schuld. Ik bedoel, stel dat ze géén gratis abonnement van T-Mobile zou hebben gekregen, zou ze dan ter plekke ook zoveel SMSjes en mobiele data verbruikt hebben? Juist, ik denk het ook niet. En ja, dat je, omdat het toch gratis is, er dan wél gebruik van maakt, dat begrijp ik ook nog wel. Maar 35.000 dollar aan SMSjes en mobiele data?!?!

Ik heb even de internationale roaming tarieven van T-Mobile USA opgezocht voor Haiti. Je betaalt $0.35 per verzonden SMSje, $0.20 voor elk onvangen SMSje en $15 per MB data. Dat zijn pittige tarieven, maar dan nog duurt het wel ff (als je het van SMS en facebook updates moet hebben) voordat je aan de 35.000 dollar zit. Ik ken de exacte verdeling van het gebruik van de dame in kwestie niet, maar een simpel rekensommetje toont aan dat wanneer ze, bij een verblijf van 6 maanden, zo'n 50 SMSjes per dag zou hebben verzonden en ontvangen (100 per dag in totaal dus), dat 4.950 dollar kost. Als ze de overige 30.050 dollar aan data had 'verstookt', dan kreeg ze daarvoor dus 2003MB. Dat zijn toch heel wat Facebook updates.

Ik vind overigens ook dat T-Mobile hier het nodige te verwijten valt. Zij hebben immers het 'gratis' abonnement ter beschikking gesteld dus hadden ze er heel makkelijk voor kunnen zorgen dat mobiele data in ieder geval niet geactiveerd was, op dat abonnement. Daarnaast had de provider natuurlijk ook een waarschuwings SMSje kunnen sturen toen bleek dat Kerfye (veel) gebruik maakte van mobiele data en SMS. Een melding dat ze in korte tijd bedrag 'X' verbruikt had, had ongetwijfeld geleid tot een telefoontje van Kerfye aan de helpdesk van T-Mobile om te vragen waarom de provider van plan was kosten in rekening te brengen voor een 'gratis' abonnement. Ik denk dat het probleem van het niet vergoeden van SMS en mobiele data diensten dan direct duidelijk geworden was.

Kortom, niet echt een slimme actie van zowel Kerfye als T-Mobile, maar inmiddels heeft de telco wel al besloten om de ongelukkige dame tegemoet te komen door 30.000 dollar van haar schuld kwijt te schelden. De overige 5.000 dollar moet ze toch echt betalen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies