(Gratis) Apps gaan ten koste van onze privacy?

Vorig artikel Volgend artikel

Het succes van apps op smartphones is evident. Gebruikers van deze toestellen downloaden en gebruiken steeds vaker (gratis) applicaties. Vooral de Apple App Store, Android Market en Nokia's OVI Store zijn razend populair maar inmiddels heeft elke smartphone fabrikant zijn eigen applicatiewinkel.

Omdat mijn opa, lang voordat mobiele telefoons en applicatiewinkels bestonden, al zei 'voor niets gaat de zon op' denk ik dat we ons niet al te veel moeten verbazen over de recente rapporten dat Google en Apple geld verdienen aan het doorverkopen van informatie die via de applicaties op onze smartphones verzameld worden. Daarmee zijn de praktijken natuurlijk zeker niet goed te praten, maar het is wel iets dat we hadden kunnen zien aankomen.

Ik bedoel, hoe snel download je niet even een app en wie leest telkens alle voorwaarden? Precies, vrijwel niemand. Tel daarbij op dat de meeste apps gratis of voor een klein bedrag aangeboden worden, waarvan vervolgens ook nog een groot deel naar de exploitanten (Apple, Google, Nokia etc) gaat en de conclusie dat de makers en aanbieders van applicaties ook naar andere inkomstenbronnen kijken is niet meer dan logisch. Het verkopen van gegevens over de gebruikers van die applicaties kan dan een lucraief businessmodel zijn.

Diverse onderzoeken hebben intussen uitgezwezen dat 68% van alle iPhone applicaties (pdf) persoonlijke informatie doorgeeft aan z.g third parties (o.a. adverteerders en ontwikkelaars). Bij Google ligt dat percentage rond de 50% (pdf). Dat is toch wel schrikbarend hoog als je het mij vraagt. Hoog tijd dat er een 'blacklist' komt van apps en aanbieders die zicht daar schuldig aan maken zodat gebruikers in ieder geval de kans krijgen om de betreffende aaplicaties te mijden.

Gegevens van de andere applicatiewinkels heb ik nog niet kunnen vinden, maar dat is natuurlijk geen garantie dat het daar niet ook gebeurd. Bij de applicaties die zich schuldig maken aan het doorsluizen van gegevens over de gebruikers zitten er namelijk genoeg die ook op die andere platformen aangeboden worden. Ik hoor / lees graag jullie mening hierover.

Via: DutchCowboys

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies