Vodafone (Libertel) 15 jaar in Nederland

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone Nederland is jarig. De Telco viert deze week haar 15e verjaardag. De eerste vijf jaar van haar bestaan nog onder de naam Libertel, maar ook toen was Vodafone al een van de aandeelhouders.

Momenteel is Vodafone, na KPN, de tweede mobiele provider van Nederland met ruim 4.7 miljoen klanten. Dat is ietsje meer dan de 26.000 abonnees die Libertel eind 1995, enkele maanden na de start, in haar klantenbestand had ;-)

De geschiedenis van Vodafone (en Libertel) staat hieronder (persbericht) uitgbreid beschreven. Op zich zeker het lezen waard, maar de telco maakte ter gelegenheid van haar 15e verjaardag in Nederland ook een ruim vier minuten durende video waarin diezelfde geschiedenis in beeld en geluid samengevat wordt.

Libertel van 1995 – 2000: snelle en succesvolle toetreding tot de telecommunicatiemarkt
Libertel, met als voornaamste aandeelhouders ING, Macintosh, Liof en het Engelse Vodafone dat de know-how leverde, ontwikkelde en exploiteerde het tweede GSM-net van Nederland. In 1995 was er alleen dekking in de Randstad. Landelijke dekking volgde snel daarna en de eerste marktdoorbraak kwam in 1997 toen Libertel als eerste in Nederland prepaid introduceerde. Dit werd als ‘bellen zonder abonnement’ onder de naam Libertel iZi in de markt gezet. Je telefoon uitrusten met een beltegoed werd in de reclamecampagne uitgebeeld door een bankbiljet en een mobiele telefoon. De dagen erna werd de klantenservice overspoeld met vragen in welke gleuf mensen dat bankbiljet nu moesten stoppen. Libertel had ook toen al oog voor de keerzijde van het overal en altijd kunnen bellen. Libertel-Logo

In 1997 kwam het door Jan Mulder geschreven boekje Mobieliquette uit over de do's and dont's van bellen en gebeld worden. Het bedrijf groeide snel, in 1998 werd de grens van 1.000.000 klanten gepasseerd. Een verrassing destijds was het weergaloze succes van sms. De dienst was in eerste instantie niet bedoeld voor consumenten, maar bij toeval ontstaan omdat monteurs in het veld technische gegevens foutloos wilden kunnen uitwisselen.

Vodafone introduceerde als eerste sms’en voor prepaid klanten dat in het begin alleen mogelijk was voor abonnees. In 1999 ging het bedrijf naar de beurs, openden de eerste Libertel winkels hun deuren en werd het voor het eerst mogelijk om naar mobiele klanten van een ander netwerk te bellen binnen Nederland. Vele nieuwe introducties volgden, mobiel bellen voor de prijs van vast, de eerste mobiele internetdienst (via WAP) en kort daarna ook de eerste Europese roamingcontracten via het GPRS-netwerk. Ook konden klanten inmiddels al in 100 landen bellen en gebeld worden.

Vodafone Nederland na 2000: voorloper in ontwikkeling van mobiele diensten
Vodafone, al sinds het begin aandeelhouder van Libertel, nam eind 2000 een meerderheidsbelang in het bedrijf en veranderde de naam in Libertel-Vodafone. Begin 2002 verdween de naam Libertel definitief en werd de merknaam officieel Vodafone. In dat jaar introduceerde Vodafone als eerste provider in Nederland een UMTS-netwerk. In de periode 2001-2006 introduceerde Vodafone veel nieuwe diensten als eerste op de Nederlandse markt, zoals een landelijk dekkende GPRS-dienst voor de zakelijke klanten en voor consumenten een mobiele internet portal Vodafone live! waarmee het tijdperk van mobiel internet werd ingeluid. Spectaculaire diensten destijds waren bijvoorbeeld videoclips kijken op je mobiel, de hoogtepunten van sportwedstrijden terugkijken, muziek downloaden, een mobiele routeplanner, de introductie van de datakaart voor laptops, een eigen mobiele TV zender ‘2GOTV’ en een zonnelader voor de mobiele telefoon. In 2007 stelde Vodafone Nederland zijn mobiele netwerk open voor Mobiele Virtuele Netwerk Operators (MVNO's). Libertel-Vodafone-Logo-a

In 2008 opende Vodafone een tweede hoofdkantoor in Amsterdam om dichter bij trends en ontwikkelingen te zitten en omdat het grootste deel van de klanten, business partners en andere stakeholders in de Randstad gevestigd is. Alle commerciële functies en een deel van de directie verhuisden mee. Door de overname van TNF (The Network Factory) en de integratie binnen Vodafone in 2009 ontstond een nieuwe business unit ‘Enterprise Solutions’ waar zakelijke klanten voor al hun communicatievraagstukken terecht kunnen, of het nu spraak of data betreft, vast of mobiel. In 2010 begon Vodafone als eerste in Nederland met de uitrol van zijn snelle datanetwerk dat theoretische maximale snelheden tot 28.8 Mbps kan bieden. Om de introductie kracht bij te zetten werd een uniek evenement georganiseerd waarbij Lewis Hamilton met zijn Formule 1 wagen op een landingsbaan van Schiphol tegen het Vodafone netwerk racete.

Midden in de maatschappij
Vanaf de allereerste beginjaren van het bedrijf is er oog geweest voor maatschappelijke toepassingen en ontwikkelingen. Met de oprichting van de Vodafone Netherlands Foundation kon een groot aantal stichtingen en initiatieven ondersteund worden. Onlangs is de Foundation een groot partnership aangegaan met dance4life Nederland, een internationale organisatie die zich samen met jongeren inzet om de verspreiding van hiv en aids terug te dringen. Ook met het toepassen van mobiele technologie werden mooie resultaten bereikt. Bijvoorbeeld het 'Baby Mobiel' project in het ziekenhuis in Eindhoven, waarbij ouders live beelden van hun couveusekindje op hun mobiele telefoon konden volgen.

Een ander voorbeeld is Machine to Machine (M2M) technologie, waarbij apparaten draadloos met elkaar kunnen communiceren. M2M wordt al toegepast in de transport-, afval-, beveiligings- en gezondheidssector en biedt naast kostenreductie en efficiencyverbetering ook CO2-reductie. Doordat machines op afstand gemonitord kunnen worden hoeven servicemonteurs bijvoorbeeld minder vaak langs te komen. M2M wordt ook toegepast in bepaalde auto’s, waardoor 98% van de gestolen auto’s via een opsporingssystemen kan worden teruggevonden.

De toekomst: impact van mobiele communicatie op het leven en de maatschappij
Vodafone ziet in de toekomst verschillende uitdagingen. Door maatschappelijke ontwikkelingen neemt de vraag naar flexibiliteit en mobiliteit toe, wat het leefritme van mensen verandert. Mobiele communicatie toepassingen kunnen mensen de mogelijkheid geven om hun leven beter in te richten en daarmee hun leefritme te optimaliseren.

Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland: “Onze rol in de samenleving is het mogelijk maken van innovatieve, mobiele leefritmes waarmee wij het leven van mensen verrijken en zakelijke kansen creëren. We streven ernaar dat tegen 2014 elke familie en elk bedrijf in Nederland direct of indirect in aanraking komt met een product of dienst van Vodafone. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat de ervaring met Vodafone zo positief mogelijk is.”

Een andere uitdaging is de enorme toename van het gebruik van smartphones, waardoor mobiel dataverbruik nog verder zal stijgen. Investeren in netwerkcapaciteit en snelheid blijft daarom cruciaal.

Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland: “Wij staan aan het begin van een datarevolutie. We verwachten niet alleen een explosieve toename in dataverbuik door smartphones maar ook door een toename in M2M-diensten. Het aantal Vodafone M2M-aansluitingen zal in 2013 vervijfvoudigd zijn ten opzichte van 2009.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies