iPhone en Android doen het beter dan Blackberry

Vorig artikel Volgend artikel

Eind september zullen zo'n 5 miljard mensen over een gsm beschikken; dat is driekwart van de wereldbevolking, blijkt uit cijfers van iSuppli. Producenten van mobiele telefoons moeten daarom marktaandeel veroveren en tegelijkertijd goede producten maken die hen degelijke winstmarges garanderen.

Waarschijnlijk is dat de reden dat het management van Research In Motion, de maker van de Blackberry, zich eerder nors opstelde bij de presentatie van de kwartaalresultaten vorige week.

Sinds het begin van dit jaar moest het aandeel RIM al een derde van zijn waarde prijsgeven, nu steeds meer zakelijke gebruikers de Apple iPhone 4 en de Android-gestuurde smartphones uitproberen. Veel verder dan uittesten gaat het meestal niet, aldus RIM, maar analisten wijzen er op dat ook steeds meer consumenten gebruik maken van kortingen die voor zakelijke gebruikers zijn voorbehouden.

Toch zijn de cijfers duidelijk: de groei van het abonneebestand van RIM in Noord-Amerika vertraagt en ook de nieuwe Blackberry Torch slaagt er niet in smartphonegebruikers te enthousiasmeren. Nu de wereld een nieuwe fase ingaat, dreigt RIM de boot te missen...

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies