Live vanaf Mobile Monday #17

Vorig artikel Volgend artikel

Design. Een nieuw thema voor deze 17e Mobile Monday, onder de vaste bezoekers en twitteraars beter bekend als momo. Vandaag weer in de Duif, alwaar de organisatoren weer een keur aan (inter)nationale topsprekers over een thema heeft weten te verzamelen. Over de gehele wereld vinden er inmiddels Mobile Monday bijeenkomsten plaats, maar de Amsterdamse editie strekt tot voorbeeld van velen. De rij sprekers die inmiddels voorbij zijn gekomen kent zijn gelijke niet, zeker niet voor een gratis event.

Goed, gaan we over naar de inhoud van deze 17e editie.

Momo voorzitter Marc Fonteijn trapt af met de mededeling dat de grens van 4.000 momo leden op de meetup.com is gepasseerd. Lostboys & Triple IT gaan samenwerken en hebben tevens een mobile app voor momo gemaakt: http://bit.ly/momoamsapp.

Om meer Nederlands mobiel talent/startups ruimte te geven, is de rubriek Local Heroes vandaag geïntroduceerd, waarbij enkele start-ups 5 minuten podium tijd krijgen.

Lyan van Furth en Jeroen Retrae (zie foto's onder) zijn de oprichters van Moblio, die de Vuvuzela app op iPhone en Android hebben gemaakt. Gewoon leuk om te doen, maar voor 99 cent wilde niemand het kopen. Ze probeerden een buzz via sociale media te maken, wat daarna 100 wel downloads per dag gaf. Toen ze het gratis maakten -met een ad-mob advertentie- ging het door het dak en kregen ze tot en met CNN gratis publiciteit wat tot 500 downloads per dag gaf en totaal op 6 miljoen downloads kwam. In Nederland kwam het tot 212.000 downloads, ongeveer vergelijkbaar met de NU.nl app. In Azie was er bijna 9% CTR op de banner, die 30.000.000 keer gezien is.

Lyan%20van%20Furth%20momoams
Jeroen%20Retrea%20momoams

Dus uiteindelijk erg veel geld verdiend. Laat je niets wijsmaken dat er met gratis app’s geen geld te verdienen valt is hun boodschap. Ze begrijpen zelf overigens ook niet waarom zoveel mensen deze app zonder echte functie hebben gedownload.

Werner van Alphen is de oprichter van Morose media. Ze maken de WM wifirouter, die je mobiel in een wifi-hotspot kan veranderen. Je hebt daar dus ook geen dongle voor nodig, mits je niet TE veel data gebruikt. Het werkt ook  voor de iPod Touch, iPad, Xbox, Nintendo DSI etc. Ze hebben al een miljoen omzet gedaan, ondanks de oprukkende competitie. Ze hebben o.a. veel publiciteit gehad in de U.S.A. waaronder de NewYork Times. Ze zijn de meest gedownloade winmo app, hoewel hij niet wil aanbevelen om nu te gaan ontwikkelen voor windows mobile omdat ze op sterven na dood zijn. Als uitsmijter zegt hij dat je behalve je klant, ook de diverse  app stores erg goed moet kennen.

Werner%20van%20Alphen%20momoams

Rick Le Roy is Interaction Designer at UNITiD. Hij heeft het over Design methods for mobile services:

Envisioning, scoping and prototyping. Ze hebben voor Sanoma een visie gemaakt voor de iPad, zonder dat de iPad nog op de markt was. Zie Hier een filmpje dat ze daarvoor maakte op youtube. Ook de Scoping is populair omdat er vaak te veel ideeën zijn. Voor Kieskeurig.nl bijvoorbeeld probeerden ze de enorme hoeveelheid data in een mobiele app te proppen, met name door de context van het mobiele gebruik te bepalen. Veel klanten bepalen te veel vanaf papier, Hij geeft als advies om snel low tech prototyping te doen. Er zijn vele design patronen inmiddels, waar je veel van kunt leren, bijvoorbeeld van de Android patterns, leen ze,  mix ze met je eigen design en werk op die manier sneller.

Rick%20le%20Roy%20momoams1

Mooi verhaal van Rick. Vooral door het letterlijke gebruik van papier en een schaar om low tech bijvoorbeeld een iPad gevoel op te wekken voordat het apparaat beschikbaar is.

Tom Hume is managing Director at Future Platforms. Een Klein software bedrijf uit Engeland dat toch ook al weer 10 jaar bestaat. Ze doen veel zaken met mobile start-ups maar ook voor de grote jongens als Microsoft en Nokia. Hij is geen designer maar weet wel hoe design geïntegreerd moet worden in de bedrijfsprocessen.

Hij ziet de volgende stappen: Wat zijn we aan t doen, Hoe kunnen we het doen, Doe het en Doe het nu beter.  Hij start altijd met een workshop van een dag met enkele vertegenwoordigers van de klant en verschillende mensen van zijn eigen bedrijf die letten op de creativiteit, juridische zaken, project, IT etc. Ze maken het ontwerp liefst zonder digitale hulpmiddelen. Liefst met pen en papier waarmee ze bijvoorbeeld mobiele web pagina’s ontwerpen. Een belangrijk voordeel van papier is dat je het (idee) ook makkelijk kan weggooien. Makkelijker dan dat je er veel tijd via digitaal ontwerpen mee kwijt bent. Zie foto hieronder.

mobilemountain_4801

Tot zover deel 1 van deze momo. Na de pauze meer in deel 2.

Foto's door Matt Cottam

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies