Ook de iPhone 4 kan kapot... Wat dan?

Vorig artikel Volgend artikel

Hoewel Apple bekend maakte dat het glas van de iPhone 4 maar liefst dertig keer sterker is dan plastic, kan uiteraard alles kapot. De eerste slachtoffers dienen zich dan ook in Nederland al aan. Hoewel de nieuwe iPhone 4 wat steviger in de hand ligt dan z’n voorganger, blijft het riskant hem zonder bumper of rubber case te gebruiken. Het feit dat zowel de voor- als achterkant van glas is, vergroot de kans op zeer kostbare schade

Een vriendin van me overkwam het vorige week zaterdag. Ze had de iPhone 4 nog geen paar uur in huis, de bumper was inmiddels besteld, maar om de wachttijd te overbruggen bleek de siliconen case van de 3GS toch net niet lekker te zitten. Iets te losjes, zodat deze soms nét een randje van de camera afdekte. Dus dan maar even zonder. En hoe het gebeurt, gebeurt het, maar onderweg naar de bank glipt haar nieuwe kleinood haar uit de vingers, op de  - helaas – stenen vloer. Shit happens. De afgebeelde foto is het originele exemplaar, de ontbrekende stukjes glas zijn tijdens de reparatie losgeraakt van het scherm.

display%20kapot

Je begrijpt wel hoe je je dan moet voelen. Ik heb de iPhone 4 inmiddels zelf ’n paar dagen op zicht, en het scherm is opvallend mooi. Alles wordt met net even wat meer scherpte, diepte en helderheid weergegeven dan bij de 3GS. Als je kersverse iPhone 4 dus aan barrels valt, schiet je om te beginnen natuurlijk behoorlijk in stress - wat nu? Bij wie kan je terecht?

Ze belt T-Mobile, maar volgens de helpdesk valt dergelijke schade niet onder de garantie. Ze is te aangeslagen en vraagt niet verder. Als ik 'n week later zelf de helpdesk van T-Mobile bel om het probleem voor te leggen, blijkt het herstel uiteraard afhankelijk van de al dan niet afgesloten verzekering. Ook zónder verzekering kan het toestel worden opgestuurd via T-Mobile, maar de helpdesk kan niets zeggen over de kosten van de reparatie. Niet omdat de helpdesk dat niet wil of mag zeggen, maar omdat die informatie domweg niet beschikbaar is. Ook hoe lang je je toestel kwijt bent is onmogelijk te zeggen. Het is dus logisch dat particulieren vervolgens naar andere oplossingen zoeken, zelfs in de wetenschap dat Apple´s fabrieksgarantie op het toestel vervalt. Dan kom je dus al snel bij Marktplaats terecht, waar een aantal bedrijven en particulieren hulp biedt.

reparatie1

Een kleine rondgang leert dat mijn vriendin er niet alleen voor staat, er is inmiddels al een aardig aantal exemplaren van de iPhone 4 ter reparatie aangeboden. En niet alleen met schade aan de voorkant, maar ook een aantal keer met gebroken "achterschermen". Met de keuze voor een glazen achterkant lijkt de kans op valschade dus in ieder geval vergroot, maar opmerkelijk genoeg niet verdubbeld.

Veel particuliere herstellers geven liever slechts globaal informatie, maar het bedrijf iPhone Eindhoven blijkt bereid om gedetailleerder te zijn. Tot nog toe hebben ze ongeveer tien exemplaren van de iPhone 4 aangeboden gekregen in de periode dat het toestel in Nederland verkrijgbaar is. Dat lijkt me toch aardig wat gezien de zeer beperkte leverbaarheid van het toestel, en het feit dat dit maar één vestiging is waar reparatie mogelijk is. Anderzijds is er bij een particuliere reparateur in het diepe Zuiden van het land nog niet één iPhone 4 aangeboden.

Tot vandaag hebben ze in Eindhoven bovendien nog niet één kapotte achterkant gezien, maar bij particuliere reparateurs is dat zeker al 'n paar keer aan de orde geweest. De achterkant lijkt ook iets zachter en voorzien van een coating, aldus de reparateur in Eindhoven. Meerdere reparateurs hebben de indruk dat de achterkant van het toestel krasgevoeliger is. Dat zou betekenen dat het glas iets "zachter" is en daarom wellicht wat minder snel barst dan de voorkant.

reparatie21

Dat het display tóch barst ondanks het door Apple geprezen "gorillaglas" - dat naar verluidt ook wordt gebruikt in helikoptersschermen - ligt volgens hem vooral aan het feit dat het zowel aan de voor- als achterkant óp het toestel is bevestigd: niet in de behuizing van het toestel. Er is dus niets wat de klap opvangt als het toestel ongelukkig terechtkomt. Volgens een particuliere reparateur is de voorzijde anders dan Apple had beweerd ook vrijwel niet te buigen: "het knapt vrijwel direct".

Iedereen is het erover eens dat het bijzonder ingewikkeld om aan reserveonderdelen te komen. Het hebben van goede contacten is van extreem groot belang, het meeste dat aangeboden wordt is "troep". Daarnaast blijken zelfs betrouwbare leveranciers niet zo betrouwbaar als voorheen: de vraag is wereldwijd blijkbaar veel groter dan het aanbod.

Voor de klant is vooral de vraag of de keuze voor zo'n chique glazen achterkant wel zo relevant is - Apple hoeft immers niet op te draaien voor valschade, omdat die in feite onder geen enkele garantie valt. De reparatie van de voorkant is behoorlijk prijzig omdat het glas én het LCD touchscreen aan elkaar geplakt zijn. Mocht het je overkomen dat je iPhone 4 uit je handen glipt en het display barst ben je snel meer dan 200 euro kwijt. Het lijkt dan ook meer dan ooit van belang om de Apple's "bumper" of een andere siliconen hoes te bemachtigen.

 reparatie31

Tot slot nog twee dingen. Ten eerste: het is zéker niet zo dat het display van de iPhone 4 direct barst als het toestel valt, zelfs niet op steen. Je moet echt de pech hebben dat het toestel ongelukkig (schuin op een hoek) terecht komt. En dan: de foto van het gebarsten display boven is origineel en maakte ik zelf na verwijdering uit de gevallen iPhone 4. Er is dus niets aan "gephotoshopt". De foto's van de reparatie zijn bij een particuliere reparateur genomen door de vriendin die de pech had het reparatiecircuit in te moeten duiken. Haar iPhone 4 is inmiddels weer zo goed als nieuw, ze is er weer als een kind zo blij mee en wacht met smart op de siliconen case die ze nog vóór de reparatie bestelde.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies