VoIP providers in de VS onder druk gezet

Vorig artikel Volgend artikel

In de VS is enige opschudding ontstaan omtrent de bereikbaarheid van het 911 telefoonnummer (112 bij ons) via VoIP providers.

Schijnbaar zijn nog niet alle VoIP 'centrales' en operators gekoppeld aan het landelijks noodnummer. De FCC gaf de providers onlangs nog 120 dagen de tijd om ervoor te zorgen dat alle VoIP klanten 911 kunnen bereiken. Wie zich niet aan deze deadline zou houden riskeerde uitsluiting van de lucratieve telefoonmarkt.

Hoewel die deadline maandag afliep is de constatering dat nog steeds niet alle VoIP abonneees het noodnummer kunnen bellen en wachten de providers met spanning de gevolgen af.

Het is echter dat veel providers zoals Vonage, met ruim 1 miljoen klanten de grootste in de VS, voor de koppeling aan de 911-diensten afhankelijk zijn van hun concurrenten die het netwerk van he noodnummer beheren.

Momenteel kan ongeveer de helft, zo'n 1.8 miljoen, van alle VoIP klanten in de VS het noodnummer bereiken. Een deel van de overige 1.8 miljoen wordt doorgeschakeld naar centrales die op hun beurt weer de hulpdiensten kunnen inschakelen, maar die centrales worden niet allemaal 24 uur per dag bemand. Ruim driekwart miljoen abonnees kunnen via hun VoIP toestel helemaal nog geen noodhulp oproepen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies