298.000 Symbian S60 'smartphones' per dag over de toonbanken

Wo 4 augustus 2010 16:26, Ron Smeets, 6544

298.000 Symbian S60 'smartphones' per dag over de toonbanken

Symbian heeft vandaag haar resultaten over het tweede kwartaal van dit jaar bekendgemaakt en nog nooit zijn er zoveel toestellen met het Symbian OS verkocht als de afgelopen drie maanden (periode April t/m Juni).

In totaal werden er meer dan 27 miljoen Symbian (smart)phones verscheept, verdeeld over de diverse S60 versies (touch en non-touch). Dat komt neer op 298.000, 207 per minuut en 3.45 per seconde.

Da's bepaald niet slecht voor een OS dat door velen al maanden ten dode opgeschreven wordt. OK, het wordt stilaan duidelijk dat Symbian als Smartphone OS voor high-end (touchscreen, multimedia) toestellen misschien niet meer helemaal van deze tijd is, maar voorlopig zijn ze ook nog lang niet 'dood'.

Wat natuurlijk wel belangrijk is om te weten, en dat wordt uit de kale cijfers van Symbian niet duidelijk, zijn de gegevens over welke toestellen tegenwoordig met het Symbian OS verscheept worden. Kijkend naar de diverse lijstjes met toestellen van fabrikanten dan wordt duidelijk dat Symbian S60 steeds vaker op mid-range 'smartphones' terug te vinden is. Die doen het allemaal redelijk goed in de winkels, vooral vanwege de lagere aanschafprijs, maar eigenlijk zijn dat natuurlijk geen high-end smartphones meer. Toestellen als de Nokia 5230, 5630, de X5 en de 6720 Classic zijn niet te vergelijken met de gemiddelde Android, iPhone of Windows Phone smartphone die tegenwoordig uitgbracht worden. Daarnaast valt op dat behalve Nokia en enkele Japanse fabrikanten (Fujitsu en Sharp) de meeste andere producenten (Samsung, Motorola en Sony Ericsson bijna) Symbian S60 inmiddels de rug hebben toegekeerd.

Ik ben dus zeer benieuwd hoe Symbian^3 en, over enkele maanden, Symbian^4 gaan presteren en welke fabrikanten, behalve Nokia, dat OS gaan omhelzen. Die nieuwe besturingssystemen zouden, zo roepen Symbian en Nokia al geruime tijd de concurrentie met IOS en Android beter moeten aankunnen maar daarover kan ik in ieder geval nog geen oordeel vellen. Daarvoor moet ik toch eerst een Symbian^3 toestel getest hebben. De eerste demo video's van de N8 voorspellen niet echt veel goeds, maar zoals gezegd, het is nog te vroeg voor een definitef oordeel. Op dit moment zijn het allemaal nog (vroege) prototypes die gepreviewd en gefilmd zijn. Dat duurt overigens niet lang meer want volgens Nokia is Symbian^3 inmiddels 'af' en gereed voor uitrol. De Nokia N8, het eerste Symbian^3 toestel, zal binnen enkele weken (medio September is de meest recente verwachting) in de winkels verschijen.

Reacties (9)

 

    • johnny bravo
    • Wo 4 aug 2010, 17:13

    waarom zou negatief wanneer komt er keertje positief nieuws van jullie kant


    • Dennis
    • Wo 4 aug 2010, 17:55

    Hoezo negatief het zijn feiten. Ze verkopen nog steeds 300K "Smartphones". Hoewel niet tegen prijzen zoals hun concurenten, wat weer terug te zien was in de resultaten afgelopen kwartaal. 111M telefoons is duidelijk nog marktleider maar ze worden wel aan alle kanten bedreigd, dus ze zullen ongetwijfeld marktaandeel verliezen op de middenlange termijn. Veel hangt af van hoe ze terugkomen op de markt van duurdere modellen om winstgevend te blijven. Ben benieuwd!


    • Dennis
    • Wo 4 aug 2010, 17:59

    @Johnny Bravo

    In welke zin 'negatief'? Ik denk dat Ron heel helder en vrij neutraal aansnijdt hoe de markt tegenover Symbian staat.

    Dat is inderdaad niet heel positief, maar dat kun je Ron niet aanrekenen.


    • Dennis
    • Wo 4 aug 2010, 18:01

    Oh, de andere Dennis is er ook... Ik dacht al, praat ik nou met dubbele tong? :P


    • Mauricio
    • Wo 4 aug 2010, 18:11

    Ik denk dat Nokia het goed blijft doen op mid-range. Het blijft een merk wat betrouwbaar klinkt vooral voor de niet veeleisende koper. In de lijn van de E serie en de 3xxxxx,5xxxx 6xxxx series hoeft Nokia zich naar mijn mening geen zorgen te maken.

    Als je kijkt naar de High End toestellen en dan met name de Touchscreen Smartphone dan is de concurrentie moordend. Met name de explosieve groei van Android. Ik zie het somber in voor de Nokia N8. Na het monstersucces van de N95 is het alleen maar bergafwaarts gegaan als het gaat om High End Nokia toestellen. Ik zou zeggen, zet je ego op zij en ga ook voor Android, je ontkomt er niet aan


    • Jaap
    • Wo 4 aug 2010, 19:52

    De Nokia 5530 is bij uitstek het mid-range toestel van Nokia en Symbian dat het erg goed doet, denk ik. En symbian is de laatste tijd ook flink afgekraakt, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Wie weet wordt de nieuwe N8 wel een voltreffer, het toestel trekt toch al geruime tijd de aandacht, en het lijkt erop dat die aandacht ook niet echt zal verslappen wanneer het toestel op de markt komt.


    • Tim [website]
    • Wo 4 aug 2010, 19:54

    I hoop echt dat de N8 menigeen positief zal verassen.

    vooral dit valt me op:

    "nog nooit zijn er zoveel toestellen met het Symbian OS verkocht als de afgelopen drie maanden"

    Dit is in volledig contrast staat met wat sommigen tegen beter weten in blijven roepen.

    "Da's bepaald niet slecht voor een OS dat door velen al maanden ten dode opgeschreven wordt"

    Maak daar maar jaren van. Blijkbaar denkt de consument er toch iets anders over.

    "Die nieuwe besturingssystemen zouden, zo roepen Symbian en Nokia al geruime tijd de concurrentie met IOS en Android beter moeten aankunnen maar daarover kan ik in ieder geval nog geen oordeel vellen."

    Mee eens. Laten we dus eerst afwachten voordat we conclusies trekken.





    • ruud
    • Wo 4 aug 2010, 21:15

    ik zal de eerste aantal jaren, geen droid willen hebben. ik ben niet bang, dat de n8 het niet goed doet, want er komt toch een update lol


    • gjb
    • Wo 4 aug 2010, 22:40

    Met Android anders ook niks te klagen hoor. :P

Reageren