Nokia N8 demo video's

Za 24 juli 2010 13:31, Ron Smeets, 10820 views

Nokia N8 demo video's

Het meest opvallende, wat mij betreft, aan onderstaande (Franse en Poolse) videodemo van Nokia Messaging en de Symbian^3 User Interface is het feit dat de UI van de Nokia N8 in deze filmpjes op sommige momenten toch nog wat traag reageert.

Vooral het switchen van landscape naar portrait duurt af en toe erg lang (na ca 1min 54 bijvoorbeeld). Ook het schakelen tussen diverse applicaties kost soms wat langer dan de meeste smartphone gebruikers prettig zullen vinden.

Daarnaast is de Fransman die de demo geeft ook niet echt te spreken over het virtuele toetsenbord, maar hij zegt er wel bij dat hij dat langer moet testen om er echt over te kunnen oordelen. De tweede video hieronder is afkomstig uit Polen en ook daar zie je dat de Symbian^3 UI niet altijd even soepel reageert. Het openen van sommige applicaties zoals de muziekspeler en het scrollen stotteten soms even. Overigens is ook duidelijk te zien dat in die video geknipt is. Laten we hopen dat dit nog geen 'final 'modellen van de N8 zijn maar prototypes.

De Poolse video:


  • Reacties (20)
  • Nieuws
  • Tell-a-cowboy

Reacties (20)

 

    • ruud
    • Sat 24 Jul 2010, 14:04

    ik zie het zelf wel als ik de n8 heb lol


    • Dennis
    • Sat 24 Jul 2010, 14:31

    Symbian is ook gewoon klaar. Alleen Nokia beseft dat blijkbaar nog steeds niet... Ze hadden gewoon meer tijd en energie moeten steken in Maemo en MeeGo. Ook voor de goedkope telefoontjes.


    • Sfu
    • Sun 25 Jul 2010, 12:25

    de eerste video (van de fransman) speelt ook niet echt soepel af dus het is ook niet duidelijk of de vertraging aan de n8 ligt

    in de poolse video zie je wel duidelijk dat applicaties openen te lang duurt


    • BU
    • Sun 25 Jul 2010, 22:40

    "Maemo/MeeGo voor de goedkope telefoontjes"

    Beste - stuurlui - wal



    • Dennis
    • Sun 25 Jul 2010, 22:42

    @BU

    Licht eens toe?!


    • BU
    • Sun 25 Jul 2010, 22:56

    Symbian is in staat om super-efficient op telefoons met beperkte resources te draaien. Daardoor nog altijd zeer geschikt voor de low en mid-range toestellen voor de komende tijd. MeeGo kan dat deel van de markt niet bedienen, ook al omdat het nog volop in ontwikkeling is.

    Meer in het algemeen vind ik dat mensen vanaf de zijkant het soms wel heel simplistisch voorstellen. Alsof een OS zomaar even ingewisseld kan worden. Er spelen meerdere factoren een rol. Geloof me, er wordt voldoende tijd en energie in MeeGo gestopt.


    • Dennis
    • Sun 25 Jul 2010, 23:23

    Ik snap wat je bedoelt en ik bagetalliseer het omschakelen naar een nieuw OS ook helemaal niet.

    Waar het mij om gaat is dat er nog te veel energie in Symbian gestoken wordt. Twee systemen naast elkaar is onnodig duur. Zo lang MeeGo niet klaar is, is het wel lastig voor Nokia, maar daar hadden ze bij de opkomst van concurrenten als Android en iOS alerter op moeten zijn. Sindsdien stort Nokia - echt helaas als tot voorkort Nokiafan - helemaal in: kijk naar de resultaten. De klant bepaalt en wil duidelijk geen Symbian.

    Overigens moet je ook niet vergeten dat MeeGo ook als OS is bedoeld voor televisies, hd-recorders, e.d. Stuk voor stuk apparaten met beperkte resources. Het is dus niet zo dat alleen Symbian in dat geval om de hoek komt kijken.

    Het lijkt een beetje op vroeger toen MS-DOS-aanhangers bleven beweren dat DOS veel beter was, terwijl iedereen Windows wilde vanwege de gebruiksvriendelijkheid.


    • sinterklaas
    • Mon 26 Jul 2010, 07:54

    De statistieken en de mensen zeggen geen symbian meer dit systeem is nu bheoorlijk achterhaald ik snap niet waarom een miljardenbedrijf niet vooruit kan kijken en zijn tijd nuttig gebruiken voor een goede os.nokia zal een dalende lijn zijn als ze zo doorgaan en cijfers liegen er niet om.


    • ikke
    • Mon 26 Jul 2010, 11:08

    oké, in de filpjes loopt het niet altijd even vlot. Maar ik heb ook al filmpjes gezien waarin dit geen probleem is.

    waarom iedereen Symbian blijft aanvallen blijf ik toch een raadsel vinden :
    - nooit worden er concrete voorbeelden gegeven als het gaat om wat men wilt verbeteren. (en kom nu niet af met de symbolen in de menu's). het enige dat ik momenteel ondermaats vind is de app-store waar gigantisch hard aan wordt gewerkt en de app's binnen het menu, maar je kan deze gewoon op je bureaublad zetten.
    - zeet veel mensen hebben een nokia , nog nooit heb ik iemand horen klagen over het besturingssysteem... dit in tegenstelling tot andere merken.

    persoonlijk vind ik nokia nog steeds de meest betrouwbare telefoons hebben : je weet wat je koopt en symbian is echt wel zeer gebruiksvriendelijk. natuurlijk is het apple OS en android ook een super OS. Maar ik vind dat deze nieuwe symbian zeker kan typen aan de laatste 2.

    komt daarbij nog eens de prijs van het toestel ... 370€ zonder taxen vind ik echt wel een schappelijke prijs, zeker als je dit vergelijkt met wat apple vraagt voor de iphone (wat ik echt schandalig vind als je weet dat het productieproces ongeveer 200€ kost aan apple zelf)


    • Dennis
    • Mon 26 Jul 2010, 11:27

    @ikke

    Wat ik een raadsel vind is waarom mensen Symbian altijd blijven verdedigen ;)

    Ik denk dat er toch legio voorbeelden zijn gegeven waarom Symbian duidelijk gedateerd is.

    Klanten laten het niet alleen links liggen omdat het er niet uitziet. Het is log, traag en ongebruiksvriendelijk.

    Heb je Shazam bijvoorbeeld wel eens opgestart op een Symbian-toestel en dat naast een Android- of iOS-toestel? Ik ken Symbian zelf op mijn duimpje, maar je moet toch toegeven dat de menustructuur niet heel helder is voor nieuwelingen.

    En bovendien: Symbian bestaat al heel lang. En toch presteert Nokia het om verschillende toestellen op de markt te brengen met desastreuze fouten. Dat begon allemaal met de toen nieuwe N70. Het was ontzettend traag en liep vaak vast. De N95 was in het begin ook niet heel fantastisch. En helaas heeft Nokia maan-den nodig om dat op orde te krijgen. De N97 is denk ik wel het slechtste van allemaal geweest (al weet ik niet of het nu in orde is: ik heb het toestel heel snel verkocht).

    Tuurlijk, in Android en iOS zitten ook fouten, maar zolang Nokia toestellen op de markt brengt met Symbian, camera's met krassende lenskapjes, afbladderend plastic, veel te dikke toestellen, te kleine batterijen, oninteressante apps, zullen veel klanten Nokia links laten liggen.


    • ikke
    • Mon 26 Jul 2010, 11:43

    @ Dennis

    je hebt inderdaad gelijk dat er de afgelopen jaren heel wat toestellen verschenen zijn met grote fouten in. Maar persoonlijk gebruik ik nog steeds het liefst de symbian OS... de afgelopen jaren heb ik heel wat andere dingen uitgeprobeert en enkel android komt (prijs-kaliteits gewijs want dat vind ik een van de belangrijkste zaken) in de buurt.

    van dat logge en trage komt volgens mij omdat nokia te snel is willen gaan. Er moest gereageerd worden op de iphone en android hype die er was en symbian s60 was hier niet klaar voor... gevolg heel wat toestellen waarvan de hardware niet paste bij de software. Iedereen heeft gelijk dat bv. de N97 een echte flop was. Maar om dat nu door te trekken op alle symbian toestellen ?? ik vind persoonlijk dat de menu's van nokia zichzelf echt uitwijzen , zeer duidelijk zijn,... in de filmpjes die ik al gezien heb over de N8 (en dat zijn er wel al een hoop) vind ik persoonlijk dat idd het OS soms iets langzamer is maar om een applicatie op te starten heb ik daar bv. absoluut geen problemen mee (al wil ik geen 5 sec. wachten , maar dit is ook nooit het geval). Als je de camera, foto voorbeelden bekijkt gemaakt met dit toestel kan ik voor de eerste keer zeggen dat het nuttig is om een camera op een telefoontoestel te zetten... geen enkel toestel (behalve deze N8) kan een echt fototoestel vervangen.

    Ook de menu's en werking van deze symbian s^3 vind ik echt zeer goed en duidelijk...

    Waar ik het wel mee eens ben is dat symbian geen OS is voor de echte top-smartfones die zo goed als halve computers zijn (als je snapt wat ik bedoel) maar voor deze N8 vind ik het zeker een acceptabele en zeer goede OS.


    • hmm
    • Mon 26 Jul 2010, 11:47

    een groot verschil tussen symbian en de andere grote OS zoals android en apple OS is dat Nokia het totaal fout aanpakt: android en iphone lanceren hun OS altijd zeer groots en hypen alles wat er rond zit (ook al weten de mensen die de GSM wereld wat volgen dat dit niets nieuws is, bv. front-face camera: iets wat nokia al bijna 8 jaar heeft op hun toestellen).

    Jammer vind ik dan ook dat heel wat mensen hier zeer naief mee omgaan en alles wat niet android of apple OS is afschieten als onvoldoende. Persoonlijk denk ik dat Nokia met deze ^3 grote stappen maakt. Als ze er nog eens voor zorgen dat ze met de s^4 (2011) de kloof volledig kunnen dichten en dit OS ook beschikbaar maken voor bv. deze Nokia N8 denk ik dat dit een toptoestel wordt


    • Dennis
    • Mon 26 Jul 2010, 11:56

    Nokia heeft altijd - in ieder geval wat mij betreft - altijd de beste telefoons gemaakt. Je hebt altijd wel een minder model of een 'ontwerpfoutje', maar in zijn algemeenheid ben ik altijd bovengemiddeld tevreden geweest.

    @hmm

    Ik denk dat je voor een deel wel gelijk hebt. Het lijkt een beetje op Philips. Altijd de meest fantastische en beste producten bedacht (Video 2000), maar vanwege de marketing van concurrenten kocht iedereen VHS.

    Waar ik het niet mee eens ben is dat er met Symbian^3 grote stappen worden gemaakt. Je kunt een gedateerd product wel iets 'opkrikken', maar wil je echt wat nieuws, dan moet je van voren af aan beginnen. Het systeem van Symbian zelf is gewoon te 'traag'. S^4 of misschien wel S^5 verandert daar niets aan.

    Mijn advies zou zijn: stop met twee systemen naast elkaar en focus je op wat nu MeeGo wordt.

    Als Nokia dan de voordelen van Symbian (open, veel functies) combineert met het snelle, soepele van Android en iOS (MeeGO), de Ovi-store echt een boost geeeft, dan wordt het gezien Nokia's schaalgrootte nog wel wat.


    • BU
    • Mon 26 Jul 2010, 13:02

    Nou, Dennis .... ik denk dat het met de marketing van Nokia wel goed zit, hoor. In belangrijke landen zoals India is Nokia zelfs het meest gewaardeerde merk, nog voor Coca-Cola. Toch geen slechte prestatie voor een relatief jong merk. Product-ontwikkeling, marketing, logistiek en distributie sluiten zeer slim op elkaar aan, waardoor Nokia uiteindelijk marktleider is geworden (en niet Sony-Ericsson, Motorola, Nec, etc ....).

    Dat wil niet zeggen dat men niet heeft zitten slapen. Touch-screen concepten lagen natuurlijk wel in de kast, maar niemand kreeg er blijkbaar de business-case voor rond of durfde de stap aan. Tja, dan stond men natuurlijk meteen op achterstand toen Apple plotseling (kuch) met de iPhone kwam.

    In de VS had Apple vrij baan tijdens de introductie van de iPhone. Motorola lag er op zijn gat, en Nokia heeft nooit echt door kunnen breken als merk.

    In Europa denk ik dat veel mensen het destijds (ook) gewoon fijn vonden om eens wat nieuws te hebben. Een merk wat al lang meegaat, gaat misschien vervelen? En toen Apple met een, zeker in die tijd, revolutionair ontwerp kwam .... het leek toen dat mensen met hun iPhone een statement wilden maken: hip, nieuw, verfrissend.

    (Voor de duidelijkheid, ik bedoel: naast het feit dat het een revolutionair toestel was, daar wil ik niets aan afdoen)

    Ik vraag me af of dat nu al een beetje aan het omslaan is. Ik krijg zelf het idee dat veel mensen (vooral jongeren) de iPhone als merk alweer beu aan het raken zijn, omdat je nu hele hordes baby-boomers - met van die kekke brillen onder hun grijze haar - er ook mee ziet lopen.


    • Teun
    • Wed 28 Jul 2010, 15:46

    Weet je wat echt helemaal top zou zijn

    deze N8 (want geef toe, 12mp camera met XENON flits!!, de vormgeving en de betrouwbaarheid van nokia zijn toch echte ++ punten)

    Met android als OS.......

    Misschien moet nokia stoppen met eigen OS en overgaan op Android voor haar slimme mobieltjes en de lowbudget telefoons dan nog wel op symbian of iets dergelijks laten lopen.

    Het OVI concept is natuurlijk best ok en dat zou toch ook op een android platform kunnen draaien.

    Maar is maar een mening, was tot voorkort echt wel helemaal Nokia tot dat ik de HTC hero in handen kreeg en merkte wat android kan. Communiceren doet een nokia overigens veel beter dan een android toestel.


    • BU
    • Wed 28 Jul 2010, 17:20

    Als Nokia op Android over zou stappen, dan zou het afhankelijk worden van Google.

    Niet echt handig voor Nokia, aangezien Google een directe concurrent is, bijvoorbeeld op het gebied van navigatie software en mobile advertising.


    • Johannes
    • Wed 28 Jul 2010, 19:16

    @teun
    symbian is voor de mindere, als het goed is, is de N8 de enige in de Nserie die nog symbian krijgt. Voor de rest is meego in ontwikkeling, een afstammeling van maemo en moblin. moblin heb ik geen ervaring mee. meamo is ongeevenaard


    • Teun
    • Thu 29 Jul 2010, 09:12

    Dus eigenlijk moet ik niet de N8 aanschaffen en geduld hebben tot de echt nieuwe generatie N-series...

    Jammer want vind het uiterlijk en de specs van de N8 echt top


    • Ron Smeets [website]
    • Thu 29 Jul 2010, 10:59

    @Teun
    Tja, dat is een dilemma. Als je gaat wachten, dan blijf je wachten want tegen de tijd dat de volgende generatie N-Series in de winkels liggen zijn er ongetwijfeld ook al weer betere en mooiere toestellen op komst (maar nog niet leverbaar)...

    Neemt niet weg dat als je de N8 mooi vindt en je durft het aan om Symbian^3 als een van de eersten te gaan gebruiken ;-)) het best een aardig toestel zou kunnen zijn. Ik heb er zelf helaas nog niet mee gespeeld, dus een echt oordeel kan ik daarover nog niet vormen.


    • Zimmah
    • Sat 23 Oct 2010, 15:43

    Ik was zelf altijd fan van nokia maar de smartphones van nokia lopen qua vormgeving, functies en dergelijke vaak wel voor op de concurrentie. alleen jammer dat ze zo verschrikkelijk traag reageren.

    Zelf heb ik een N96 (in 2008 gekocht) en hoewel ik wel tevreden ben met wat ie allemaal kan, twijfel ik er toch over om na 15 jaar nokia gebruik toch over te stappen op een andere fabrikant, alleen maar vanwege het gebrek aan snelheid.

    ik heb gewoon geen zin om elke keer een halve minuut te moeten wachten als ik bijvoorbeeld muziek wil luisteren.


    verder vind ik dat ze de 12MP camera wel in meer smartphones mogen inbouwen, die 5MP standaard stamt nog uit 2007, je gaat mij niet wijsmaken dat ze in 4 jaar nog steeds met die 5MP troep aankomen.

    en een optische zoom zou ook wel leuk zijn, ook al is het maar een 10x zoom ofzo. Die foto's zijn vaak zo onscherp, en als ze echt als 'vervanging' willen dienen voor de goedkopere digitale camera's dan moeten ze toch echt wel met iets beters komen.

    zonde dat de N8 de enige is met een 12MP camera (en dan nog zonder zoom) want ik denk niet dat ik de N8 ga kopen. (voornamelijk omdat ik bang ben dat deze ook heel traag zal zijn, er zit niet eens een 1GhZ proccesor in)

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond



  • LG Optimus Vu teaser
  • Galaxy Note vs Galaxy S II, deel 2
  • Galaxy Note vs Galaxy S II, deel 1
  • BlackBerry P'9981 Porsche preview
  • Nokia Lumia 710 vs HTC Radar
  • Nokia Lumia 900 promo video
  • HD Video Sony Xperia S
  • Corning Gorilla Glas 2 test

Reviews

  • Review: Nokia Lumia 800 en Nokia N9 Toestellen

    De Nokia N9 en Lumia 800 lijken veel op elkaar. Een vergelijkende review is dus zeker relevant.

  • Abo's in Nederland nog steeds goedkoper dan bij onze 'buren' Nieuws

    Hoe verhouden de kosten van mobiele abonnementen in Nederland zich tot die bij onze buurlanden. Een vergelijking


Poll

Waarom zijn Sony (Ericsson) toestellen geen succes (meer)?

Top 5 toestellen



Nieuw!

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de MC nieuwsbrief:

DC Mobile

Zoeken

 

Contact met MC


My BlogLog

MC Foto's

  • Radar-Lumia-800-Wit-Test-a1-Foto-Lumia
  • 3-Foto-Lumia2-Foto-Lumia
  • 4-Foto-Lumia7-Foto-Lumia
  • 5-Foto-Lumia6-Foto-Lumia
  • 6-Foto-Radar4-Foto-Radar

MC op Flickr

Subscribe with Bloglines Add to Google
RSS Feed


© 2012 Mobilecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Mobilecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap