Nokia: "Ontwikkeling interne antennes is complexe materie"

Vorig artikel Volgend artikel

De reactie van Apple op de antenne problemen van de iPhone 4 (de zogenaamde Death Grip bug) is niet bepaald klantvriendelijk te noemen.

Eerst werd alles ontkend, daarna gaven ze de problemen min of meer toe en beloofden de boys van Jobs met een softwarematige oplossing te zullen komen en gisteren volgde een persconferentie waarin Steve Jobs zelf toch vooral zijn best deed om te vertellen dat ook smartphones van andere fabrikanten (RIM, HTC) met vergelijkbare problemen kampten.

Ow ja, en alle (toekomstige) iPhone 4 bezitters krijgen een gratis rubberen beschermhoesje om de problemen met de ontvangst, die veroorzaakt worden door kortsluiting tussen de twee antenne's die verwerkt zijn in de metalen ring rondom de iPhone 4, te omzeilen.

Inmiddels heeft RIM al gereageerd op de uitspraken van Steve Jobs en ook Nokia, hoewel die niet door Apple genoemd werden, vond het nodig om wat extra zout in Apple's wonden te strooien door te roepen dat de ontwikkeling van interne antenne's een complexe materie is. Met andere woorden: Apple heeft gewoon nog niet genoeg kennis en/of ervaring om dezelfde technische prestaties te leveren als Nokia.

De Finse fabrikant spreekt in een statement over de antenne problematiek onder andere over het feit dat diens ontwikkelaars duizenden manuren geinvesteerd hebben in het bestuderen van het gedrag van mobiele telefoon gebruikers bij het bellen, muziek luisteren en internetten. "Het ontwerpen van antennes is een van Nokia's speerpunten en wij waren in 1998, met de Nokia 8810, ook de eerste fabrikant die een goed werkende interne antenne in een mobiele telefoon integreerde". Hieronder staat de complete verklaring van Nokia met betrekking tot (interne) antenne ontwikkeling:

"Antenna design is a complex subject and has been a core competence at Nokia for decades, across hundreds of phone models. Nokia was the pioneer in internal antennas; the Nokia 8810, launched in 1998, was the first commercial phone with this feature.

Nokia has invested thousands of man hours in studying human behavior, including how people hold their phones for calls, music playing, web browsing and so on. As you would expect from a company focused on connecting people, we prioritize antenna performance over physical design if they are ever in conflict.


In general, antenna performance of a mobile device/phone may be affected with a tight grip, depending on how the device is held. That's why Nokia designs our phones to ensure acceptable performance in all real life cases, for example when the phone is held in either hand. Nokia has invested thousands of man hours in studying how people hold their phones and allows for this in designs, for example by having antennas both at the top and bottom of the phone and by careful selection of materials and their use in the mechanical design."

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies