Heavy gebruikers mobiel internet gaan straks meer betalen

Vr 11 juni 2010 12:55, Ron Smeets, 11280

Heavy gebruikers mobiel internet gaan straks meer betalen

Als het aan KPN ligt dan worden nog voor het eind van dit jaar de tarieven voor Mobiel Internet (de zogenaamde data-abonnementen) aangepast aan de mate van het gebruik. Ofwel, heavy users zullen meer moeten gaan betalen

Op dit moment zijn de meeste consumenten abbo's nog van het 'one size fits all' principe. Je betaalt een vast bedrag per maand (tussen de 5 en 20 Euro) en daarvoor mag je dan zoveel mobiel dataverkeer gebruiken als nodig (met een FUP). Dat gaat, om te beginnen bij KPN, dus veranderen.

Volgens Robbert Bakker komt KPN binnenkort met verschillende abonnementen. Hij noemde drie voorbeelden van gebruikersegopren: de casual users die af en toe mobiel intenetten, de zakelijke gebruikers die dat vaker doen en de 'media junkies' die vrijwel altijd mobiel online zijn en veel content gebruiken. Het ligt dus voor de hand dat er in ieder geval drie verschillende abonnementsvormen en -tarieven gaan komen.

De vraag is daar bij natuurlijk of de gemiddelde gebruiker dan meer of minder moet gaan betalen. Bakker zei daarop tijdens het Mobiel Breedband congres: "Sommige tarieven worden goedkoper en andere zullen duurder worden". Details zijn er nog niet en het is natuurlijk ook afwachten hoe de concurenten T-Mobile en Vodafone hierop zullen reageren. Via

Reacties (23)

 

    • Paul
    • Vr 11 jun 2010, 13:08

    De FUP bij KPN ligt dus op 25MB en dat is voor een Iphone gebruiker bar weinig.Momenteel heb ik een dongle abb toegevoegd aan mijn spraak abb,boven de 25MB is je verbinding anders zo traag.....

    Ben benieuwd waarmee ze gaan komen.
    Zou het misschien ook te maken kunnen hebben met een Iphone bij KPN


    • Pim Brussee
    • Vr 11 jun 2010, 13:21
    Iphone_comment

    Hoe prijs je jezelf uit de markt!


    • B.
    • Vr 11 jun 2010, 13:32

    Geld dit ook voor Blackberry abonnementen?


    • Lee
    • Vr 11 jun 2010, 13:40

    Geldt dit dan ook voor de dochter ondernemingen van KPN (Hi, Telfort enz...)??


    • Maarten
    • Vr 11 jun 2010, 14:00

    Ik word hier echt helemaal gestoord van. Ik heb ook een iPhone icm KPN, maar krijg elke maand weer een sms dat mijn FUP bereikt is en dat de snelheid verlaagd wordt. En dan heb ik nog de 'Extra Snel-bundel' (784kb!!) van 15,- ook. Prima als die prijs 15,- blijft, maar gooi dan wel die FUP en de snelheid omhoog.
    Wat mobiel internet betreft ben je als particulier bij Vodafone toch nog steeds het beste uit: hoogste snelheid (3,6) en een NORMALE FUP. Oftewel, niet elke maand een sms dat je snelheid verlaagd wordt.


    • DoubleJ
    • Vr 11 jun 2010, 14:50

    @ Maarten

    Heb daarnaast van Vodafone zelf gehoord dat ze op dit moment het netwerk aan het upgraden zijn; ze verhogen de snelheid naar 7,2 Mbps. In een aantal grote steden is dit er al, maar ze zullen er pas mee gaan adverteren als dit landelijk is.
    Zou een mooie combi zijn met de nieuwe Iphone :)


    • ruud
    • Vr 11 jun 2010, 15:59

    of van mij nieuwe nokia n8, want ik heb ook voda maar prepaid, want ik koop alle phones los. ik wil geen rommej in me phone lol


    • Laurens
    • Vr 11 jun 2010, 16:54

    @Paul
    Ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt maar de FUP bij KPN is natuurlijk geen 25MB.

    FUP zit richting de 200MB.


    • gerard bijlsma
    • Vr 11 jun 2010, 16:57

    ik blijf bij Vodafone.zit daar al jaren.en geen gezeur van bij betalen om dat ik veel internet gebruik


    • davidr
    • Vr 11 jun 2010, 17:09
    Iphone_comment

    @Laurens 25mb is wel degelijk de FUP, x 10 kom je op je limiet van 250mb.


    • Tom
    • Vr 11 jun 2010, 17:32

    Dat is een heel erg slecht idee. Dat schrikt mensen weer af.. Waren we net zo goed op weg om mensen vertrouwd te maken met het gebruik van mobiel internet. veel mensen zullen zich er weer van af keren.


    • Nick
    • Vr 11 jun 2010, 18:51

    Vind dit echt zo'n domme zet. NLD moet eens komen met flatfree abbonementen... maar nee in NLD moeten ze er zoveel mogelijk geld uittrekken! Nu 9,95 voor Eindeloos Online vind ik al belachelijk duur.


    • Laurens
    • Vr 11 jun 2010, 22:23

    @davidr
    ?????????
    Volgens mij snap je niet helemaal wat een Fair Use Policy is. Beter reageer je dan niet..


    • davidr
    • Vr 11 jun 2010, 23:38
    Iphone_comment

    Je heb helemaal


    • davidr
    • Vr 11 jun 2010, 23:39
    Iphone_comment

    Je hebt helemaal gelijk Laurens, ik haal de zaken door elkaar. Ik bedoel 10x gemiddeld verbruik, waardoor je komt op die limiet van 250mb. Maar hoezo meteen 'beter reageer je dan niet'? Rare reactie...


    • Justkuu [website]
    • Vr 11 jun 2010, 23:42

    FUP bij KPN is 200MB.
    Oftewel 10x zoveel als gemiddeld gebruik wat volgens KPN dus 20MB is.

    FUP is dus niet 25MB. Beter kijken of beter begrijpen.

    @Paul
    Waarom zou dit met de iPhone te maken hebben? Leef je 3 jaar terug? Er zijn meer smartphones hoor. Ik gebruik minstens evenveel Data als een iPhone gebruiker. Om maar even een voorbeeld te noemen.


    • MC Chris [website]
    • Vr 11 jun 2010, 23:47

    Dat is wel HEEEl erg jammer zeg. Met OMI (Open Mobiel Internet initiatief) ben ik/zijn we al jaaren bezig het mobiele internet te promoten. Operators te adviseren over o.a. prijstransparantie, fixed fees, all you can eat abonnementen etc. etc. Zie ook mijn posting hier op MC van precies 3 jaar geleden: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/4970
    Nu worden de zaken teruggedraaid. Behalve KPN gaat O2 in Engeland ook onbeperkt datagebruik afschaffen. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het succes dat mobiele data inmiddels heeft. Wil ik op deze bescheiden plaats toch even zegen dat we met het succes van mobiel internet ook gelijk hebben gekregen met onze lobby.

    Anyway, dat succes zorgt wel voor krapte op de UMTS masten. Het is dat de NOS de WK tv-rechten niet heeft gekregen voor mobiel, anders waren er deze zomer serieuze problemen gekomen.
    Jammer dat de operators nu voor deze maatregelen gekozen hebben, hoewel mobiele data het 'point off no return' inmiddels al wel heeft gepasseerd en het niet ineens inelkaar stort. De groei zal er wel door worden afgeremd schat ik.


    • Johan
    • Za 12 jun 2010, 07:26

    Tjah ben toch erg tevreden met T-Mobile. Geen FUP, je snelheid wordt pas teruggeschroefd na 2gb en dit haal je alleen als je gaat tetheren.

    Kwaliteit is misschien niet altijd helemaal perfect, maar ik heb er gelukkig zelf weinig last van en zal ook gewoon bij T-Mobile blijven als mijn abbo verloopt.


    • Maarten
    • Zo 13 jun 2010, 11:02
    Iphone_comment

    Om even terug te komen op de FUP van KPN, in de sms'jes die ik bijna maandelijks krijg van KPN staat dat het gemiddelde verbruik volgens KPN 75 MB is.


    • Francis Limburg [website]
    • Zo 13 jun 2010, 12:55

    Niet FUPPEN jongens maar HUPPEN voor Oranje:))


    • iPhone gebruiker
    • Zo 13 jun 2010, 20:26
    Iphone_comment

    Is deze discussie niet wat achterhaalt? Volgens mij gaan we straks alleen nog maar gebruik maken van dataverkeer, aangezien Skype op de iPhone vrijgegeven is. Belbundels zijn pas ouderwets.


    • jan smit
    • Ma 14 jun 2010, 01:48

    wellicht is hier een trend waarneembaar...kpn is de subsidies (bonussen) op abonnementen van (onafhankelijke) retailers aan het terugschroeven...sowieso vind ik het een vreemde werkwijze dat zij met klantenwaarderingen werken (de zogenaamde VBR-tool) dwz dat klant A, indien deze wil verlengen een andere korting (hogere) krijgt op een telefoon dan klant B, omdat laatstgenoemde minder lang contractant is alsmede minder vaak boven zijn contractuele belminuten uitkomt (waar onderhavige provider natuurlijk flink wat mee verdient). waar suggereren ze op? Enkel indien je winstgevend genoeg bent heb je de 'eer' klant van kpn te worden (of te blijven)? lijkt me een erg zwakke marketingstrategie...en dan heb ik het niet eens over het feit dat ze hun prepaid-toestellen niet of nauwelijks meer subsidieren....conclusie: het zo betrouwbare kpn doet niet of nauwelijks meer aan klantenbinding- en werving. zouden zij niet wellicht hun mobiele tak willen verkopen?


    • Bas van der Lans [website]
    • Di 29 jun 2010, 22:46

    Dit is slechts een stuiptrekking van de stervende telecombranche. Eventueel verdwijnen van Flat Fee tarifering kan alleen maar tijdelijk zijn.

    Ik heb er een column over geschreven:
    http://www.basvanderlans.nl/2010/06/flat-fee-online-stuiptrekkingen-van-de...

Reageren